هشتگرد، شهر بی‌اقبال

هشتگرد، شهر بی‌اقبال

http://www.bananews.ir/نبود خدمات زیربنایی و روبنایی مناسب، دور بودن از تهران و نداشتن خط ریلی باعث شده تا یک پنجم واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد بدون متقاضی بماند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ از زمانی که در سال ۱۳۸۷ بسیاری مستاجران تهران به امید خانه دار شدن در مسکن مهر هشتگرد اقدام به ثبت نام کردند هشت سال می گذرد. با این وجود مصائبی همچون نبود خدمات زیربنایی و روبنایی، نبود خط ریلی، طولانی شدن پروژه و تحمیل تورم متوسط ۲۰ درصد طی این سالها باعث شده تا امید خانه‌دار شدن متقاضیان در هشتگرد هر روز کمرنگ تر از دیروز شود.

از حدود ۴۸ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ۱۰ هزار واحد بدون متقاضی است و ظاهرا تلاش ها برای برداشتن شرایط محدودکننده این واحدها نتوانسته درخواستی برای اسکان در این واحدها ایجاد کند.

بنا به گفته نریمان، شهر جدید هشتگرد کشش ۵۰ هزار واحد مسکن مهر رانداشت ولی دولت قبل تصمیم بر اجرای آن گرفت و عدم برنامه‌ریزی در ایجاد واحدهای مسکن مهر و فراهم نبودن زیرساخت ها مشکلاتی را بوجود آورد، با این حال نیمی از آن افتتاح شد و ۱۲ هزار واحد آن نیز آماده تحویل است و در حال حاضر نیز حدود ۱۰ هزار واحد آن متقاضی ندارد.

وقتی پای درد دل برخی اعضای پروژه ۱۰۲۰ واحدی مسکن مهر جامعه معلولین ایران که حکایت‌هایی همچون کلاهبرداری پیمانکار اولیه و بسیاری داستان‌های دیگر را طی بیش هشت سال پشت سر گذاشتند متوجه بی انگیزگی و ناامیدی آنها از وعده ها شدیم.

افشین ۴۲ ساله در این باره می گوید: از سال ۱۳۸۶ در تعاونی مسکن جامعه معلولین ایران ثبت نام کردیم که قرار شدن در هشتگرد واحدهایی را بسازند و به ما تحویل دهند که موفق نشدند. بعد در سال ۱۳۸۹ تعاونی زیر نظر مسکن مهر قرار گرفت که پیمانکار پول ما را خورد و خلع ید شد. حالا هم ۱۰۰ واحد را بدون برق و گاز و انشعابات ساخته اند و به کسانی که بیش از ۱۵ میلیون تومان آورده خود را تکمیل کرده اند کلید داده اند که قابل سکونت نیست. بقیه پروژه هم فعلا خوابیده است.

اما مشاهدات عینی خبرنگار ایسنا از سایر تعاونیهای مسکن مهر هشتگرد نشان می دهد متقاضیان این واحدها به بدشانسی معلولان نیستند و اغلب واحدها تکمیل شده اما سکوتی سنگین بر پروژه ها حاکم است که از نبود خدمات و انشعابات حکایت دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی روزهای اخیر در حاشیه افتتاحیه ۴۸۳۵واحد مسکن مهر با بیان اینکه عمل نکردن برخی از متقاضیان به تعهدات خود باعث کندی کار مسکن مهر شده است گفت: مسکن مهر شامل منابع دولتی نبوده و تسهیلات و آورده مردم باعث تکمیل آن می شود و باید مردم به تعهدات خود عمل کرده و ادارات خدمات رسان و وزارت نیرو نیز مشکلات این پروژه ها را حل کنند.

نریمان در خصوص تامین آب پایدار برای ساکنان شهر جدید هشتگرد گفت : شهرجدید هشتگرد نیاز به تامین آب دائمی دارد و این مشکل عزم جدی مسئولین آب منطقه ای و استان را می طلبد و تصمیم داریم این موضوع را با وزیر نیرو در نشستی مطرح و به نتیجه برسیم.

مترو گلشهر ـ هشتگرد نیز ظاهرا از نبود اعتبارات رنج می برد. با اینکه پروژه بیش از ۸۰-۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و وعده داده شده که "در صورت تکمیل اعتبار تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد" اما همین جمله کافی است تا بدانیم احتمال محقق نشده وعده بالاست. شهر جدید هشتگرد در حال حاضر جمعیت چندان زیادی ندارد اما با توجه به اینکه طبق برنامه‌ریزی‌‎های مسکن مهر برای جمعیتی بیش از ۶۷۰ هزار نفر در نظر گرفته شده، با راه‌اندازی فازهای اول و دوم این شهر، ساکنان برای تردد با مشکل مواجه می‌شوند. وعده راه‌‍اندازی متروی هشتگرد سال‌هاست که شنیده می‌شود اما مشخص نیست چه زمانی قرار است ساکنان این منطقه، دیگر برای رفت و آمد با دردسرو سختی روبرو نشوند.

 

ایسنا

    نظرات