باجه تسهیلات بانک مسکن شلوغ‌تر شد

باجه تسهیلات بانک مسکن شلوغ‌تر شد

http://www.bananews.ir/کاهش سود تسهیلات مسکن از ۱۱ به ۹.۵ درصد تمایل برای دریافت تسهیلات از صندوق پس‌انداز مسکن یکم را تا حدود چهار برابر افزایش داده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ تقاضا برای دریافت وام خانه یکمی‌ها از بانک مسکن که در تیرماه سال جاری به بیش از ۲۶۰ نفر در روز نمی‌رسید هم‌اکنون در محدوده روزانه هزار نفر قرار دارد که وزیر راه و شهرسازی آن را سیاست اصولی تامین مالی مسکن می‌داند.

در روزهایی که ثبت نام حدود ۲۶۰ نفر بود، کارشناسان معتقد بودند که این رقم نشان می‌دهد در سال آینده تعداد وام‌گیرندگان کمتر ۱۰۰ هزار نفر خواهد بود، لذا تقاضای موثری وارد بازار مسکن نمی‌شود. اما کاهش سود تسهیلات به ۹.۵ درصد معادلات را تا حدودی به هم زد و با آمار فعلی می‌توان پیش‌بینی کرد تا یک سال آینده حدود ۳۶۰ هزار نفر از وام مسکن استفاده کنند.

کسانی که تمایل به دریافت وام مسکن دارند باید سپرده‌گذاری کنند. بانک بعد از شش ماه به اندازه مبلغ سپرده و بعد از یک سال دو برابر مبلغ سپرده وام با سود ۹.۵ درصد و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله به آنها می دهد. رقم این بانک برای برای زوجین تهرانی تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان و شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

اما بعد از آن‌که وزیر راه و شهرسازی با انتقادات شدید نسبت به مسکن مهر، این طرح دولت قبل را به بمبی ویرانگر شبیه بمب‌های یمن و سوریه تشبیه کرد و گفت که در دوره قبل، آقایی با این طرح تمام نظام پس‌انداز را از بین برد، اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش بانک مسکن هم‌اکنون روزانه حدود یک هزار نفر به صندوق پس‌انداز مسکن مراجعه می‌کنند.

عباس آخوندی که همواره مسکن مهر را با واژه‌هایی همچون «اقتصاد برانداز»، «فاجعه»، «مزخرف» و «بمب» مورد انتقاد قرار داده، طی روزهای اخیر در همایشی، بحث مسکن مهر را به بمبی تشبیه کرد که منجر به ویرانی سلسله نهادهای تامین مسکن شد.

وی افزود: کار مسکن توسط یک سلسله نهاد ایجاد می‌شود. از خانواده گرفته تا نهادهای مهندسی، شهرداری‌ها و دولت درگیر هستند تا محصول این نهاد که ساخت یک سکونتگاه است تولید شود ولی ما در سال ۹۲ در دولت با این مساله مواجه بودیم که نهاد ایجاد مسکن مثل بمباران شدید سوریه و یمن ویران شده بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در دولت قبل رخ داد این بود که نهادهای عرضه و تقاضا را دچار مشکل کرد. تا قبل از آن ۱۰۰ درصد عرضه مسکن در دست بخش خصوصی بود. طرف تقاضا هم بر اساس ثروت افراد با منابع بانکی وارد بازار می‌شد بنابراین یک سیستم نهادی وجود داشت که یک آقایی پیدا شد و گفت همه اینها را کنار بگذارید. ۵۰۰ تومان پول بدهید صاحب خانه شوید. او تمام مفهوم نظام پس‌انداز را از بین برد و گفت در طرفه‌العینی می‌توانید صاحب خانه شوید.

آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن نیاز به یک رژیم اقتصاد خانوار ضروری است، اظهار کرد: بدون لحاظ کردن اقتصاد خانوار صحبت کردن در مورد مسکن غیرممکن است. آمارهای بانک مسکن نشان می‌دهد تا سال ۱۳۸۳ تعداد پس‌اندازکنندگان در این بانک به سه میلیون نفر می‌رسید که به یک باره یک آقایی گفت اصلا پس‌انداز نکنید. نتیجه این صحبت این شد که کل سیستم انتظارات و برنامه‌ریزی در جامعه ایران با مسائلی مواجه شد و دیدیم که چه بلایی بر سر طرف تقاضا آمد.

آخوندی همچنین با تاکید بر اینکه مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن جوانان، مورد توجه این قشر قرار گرفته است گفت: آماری که از بانک مسکن داریم نشان می‌دهد که در هفته گذشته، روزانه حدود یک‌هزار نفر به صندوق پس‌انداز مسکن مراجعه و افتتاح حساب داشتند تا در یک‌سال آینده بتوانند از تسهیلاتی که بانک در اختیار آنها قرار می‌دهد صاحب خانه شوند.

وی افزود: نکته بسیار مهم در حوزه پس‌انداز این است که این پس‌انداز، تسهیلات بانکی تضیمن شده دارد و در واقع همه افرادی که امروز پس‌انداز می‌کنند به فاصله یک‌سال متقاضی خرید مسکن و رونق بازار هستند و متقاضیانی هستند که قدرت خرید دارند. بنابراین از نظز ما این سیاست درستی است که آن را در دستور کار خود قرار داده و به اجرا درآوردیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مجموعه سیاست‌های اعمال شده توسط وزارت راه و شهرسازی، هم موجب خروج از رکود و هم موجب خروج از رکود غیرتورمی می‌شود زیرا تقاضای یک‌باره‌ای را وارد بازار نمی‌کند و تقاضا را بتدریج وارد بازار کرده و همچنین این تقاضا مبتنی بر پس‌انداز و گردش پول در بازار است.

 

ایسنا

    نظرات