کرمانشاه صاحب مونوریل میشود
این روزها که بواسطه نزدیک شدن به نوروز شاهد افزایش مسافرتهای درون شهری در کلانشهر کرمانشاه هستیم، لزوم ایجاد قطار شهری بیش از پیش احساس میشود. پروژهای که سالهاست از آن گفته میشود و مسوولان اعلام میکنند سال آینده عملیات ساخت آن آغاز میشود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید ساسانی، سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه تمام کارهای مقدماتی برای اجرای این پروژه انجام شده است، اظهار داشت: بهار سال آینده، مناقصه انتخاب پیمانکار پروژه، انجام و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی در خصوص نوع سیستم قطار شهری کرمانشاه، گفت: با توجه به اینکه اجرای سایر سیستم هایی که در اکثر کلان شهرها درحال اجراست زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد، با بررسی های انجام شده، سیستم منوریل برای کرمانشاه در نظر گرفته شد.
ساسانی در خصوص مزایای منوریل گفت: از آنجاییکه اجرا منوریل نیاز به حفر تونل ندارد در زمان کوتاهتر و با هزینه کمتر انجام میشود و آلودگی صوتی کمتری هم به دنبال خواهد داشت.
ساسانی، طول این پروژه را ۱۲٫۵ کیلومتر، اعلام و تصریح کرد: در مسیر میدان معلم (ابتدای مسکن) تا میدان آزادی، این پروژه قطعا به صورت منوریل و از روی زمین اجرا خواهد شد، اما در مسیر میدان آزادی تا میدان فردوسی با توجه به بافت فرسوده این منطقه نیازمند بررسی بیشتر است. در طول مسیر پروژه ۱۲ ایستگاه پیش بینی شده است.
وی عنوان کرد: امسال اعتبار قطار شهری کرمانشاه ۲۲٫۵ میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه ۱۳۹۰ با افزایش ۲۵ درصدی به ۲۷٫۵ میلیارد تومان رسیده است.
ساسانی ادامه داد: با آغاز عملیات اجرایی مونوریل کرمانشاه، این رقم اعتباری مناسب نیست و باید پیگیر افزایش این رقم از محلهای دیگر باشیم.
وی، برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای مونوریل کرمانشاه را حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز پروژه را شهرداری و ۵۰ درصد را دولت تامین خواهد کرد.
سرپرست قطار شهری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد: در صورت تامین به موقع اعتبار و نبود مشکلات حاشیهای، این پروژه طی چهار سال تکمیل شود.
نظرات