‌ توجه نکردن به بافت‌های فرسوده؛ زمینه ساز بروز مشکلات در هرمزگان

‌ توجه نکردن به بافت‌های فرسوده؛ زمینه ساز بروز مشکلات در هرمزگان

http://www.bananews.ir/‌مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: عدم توجه به بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی علاوه بر مشکلات کالبدی می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ ابراهیم رستم گورانی در یک نشست خبری، بابیان اینکه بسیاری از شهرهای ما دارای بافت فرسوده و همچنین سکونتگاه‌های غیررسمی هستند، افزود: در حال حاضر حدود هشت شهر در استان هرمزگان دارای بافت‌های فرسوده هستند که محدوده‌های آن‌ها مصوب شده است.

وی بیان کرد: برخی از این شهرها ازجمله بندرعباس، میناب و حاجی‌آباد دارای طرح‌های مصوب هستند، اما به دلیل مسائل و مشکلات موجود زمینه اجرایی این طرح‌ها فراهم نشده است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد، مفهوم بازآفرینی در راستای رفع مشکلات و معضلات این محلات مطرح‌شده که بر پایه مشارکت جامعه محلی برای سکونتگاه‌های فرسوده و غیررسمی استوار است.

گورانی اضافه کرد: تجربه نشان داده مداخله در بافت‌های فرسوده بدون مشارکت ساکنان امری محال به نظر می‌رسد که در این راستا توجه به نیازها، خواسته‌ها و همکاری و همراهی ساکنان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی، امروزه ساکنان به این نتیجه رسیده‌اند که وجود خدمات جهت گذران زندگی در این محلات از اولویت‌های اساسی است و خدماتی مانند بهداشت، آموزش، خدمات فرهنگی، مذهبی، ورزشی و پارک‌ها و فضای سبز می‌تواند در راستای تکامل برنامه‌ها و طرح‌هایی که جهت این بافت‌ها انجام‌شده و با مشارکت ساکنان شهرهای استان وارد عمل شده مؤثر واقع شود.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: بافت تاریخی و قدیمی شهرهای کشور که در اغلب موارد هسته اولیه واصلی آن شهرها را تشکیل می‌دهد ازیک‌طرف جزء میراث فرهنگی و تاریخی آن شهرها محسوب شده و حفظ ، بهسازی کالبدی و توانمندسازی عملکردی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است و از طرف دیگر اغلب این بافت‌ها باگذشت زمان و عدم توجه و نگهداری مناسب، دچار فرسودگی و اضمحلال کالبدی و عملکردی می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده، بتوانیم در دولت تدبیر و امید، رویکردهای مشارکت جویانه، اولویت‌بخشی به ایمن‌سازی محلات و اصالت بخشی و هویت بخشی به محلات در دستور کار قرار دهیم.

 

ایسنا

    نظرات