کاهش۶ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن

کاهش۶ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن

http://www.bananews.ir/قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مهر و روزهای نخستین آبان ۱۳۹۵ کاهش ۶ درصدی تجربه کرد اما آمارهای فرابورس از افزایش ۱۳ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات و کاهش ۱۳ درصدی حجم این اوراق خبر می دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ قیمت اوراق مسکن در حالی سیر نزولی را طی می کند که گمانه ها به دلیل قرار گرفتن در فصل سرما این فرضیه را قوت می دهد که معاملات در نیمه دوم سال کاهش نسبی را تجربه خواهد کرد و تفاضا نسبت به نیمه اول سال کمتر می شود.

قیمت اوراق مسکن در ماه مهر و روزهای نخستین آبان ماه دو بار کاهش را تجربه کرد و قیمت اوراق از مرز ۸۰۰ هزار ریال به ۷۰۰ هزار ریال کاهش یافت که برای خریداران اوراق مسکن و معامله در این بازار، نویدهای خوبی خواهد بود.

این در حالی است که نیمه مرداد امسال، هر فقره اوراق ۱۰۳ هزار تومان معامله می شد و در شهریورماه به ۹۰۰ هزار ریال و اوایل مهر به ۸۶۰ تا ۸۷۰ هزار ریال و نیمه مهر ۸۵۰ هزار ریال کاهش یافت.

با کاهش مجدد، قیمت اوراق در اولین روز آبان به ۸۳۰ هزار ریال و در سوم آبان به ۷۰۰ هزار ریال رسید و بین ۷۹۰ تا ۷۸۰ هزار ریال معامله شد و این وضعیت برای امروز چهارم آبان نسبت به روز گذشته نیز با کاهش همراه بود.

همچنین کارنامه فرابورس ایران در مهرماه نشان می دهد در ۱۸ روز کاری ۴ میلیارد و ۲۳۹ میلیون ورقه بهادار در ۶۰۱ هزار نوبت به ارزش ۳۵ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شد که بیانگر رشد ۵۴، ۱۰۴و ۵۸ درصدی حجم، دفعات و ارزش معاملات فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در عین حال، بازار اول فرابورس در مهرماه تغییر مالیکت ۱۰۶۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۲۸۰ میلیارد ریال و بازار دوم، مبادله ۱۹۸۳ میلیون برگ بهادار به ارزش ۷۲۲۹ میلیارد ریال را گزارش کرد که این ارقام بیانگر رشد ۲۲ و ۱۵۳ درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار نخست و افزایش ۸۴ و ۱۵۹ درصدی حجم و ارزش معاملات بازار دوم در مهرماه سال جاری (۹۵) نسبت به مهرماه سال گذشته (۹۴) است.

معامله ۹۵ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۴ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال در بازار ابزارهای مالی رشد ۴۱ و ۸۸ درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار را در مهرماه سال جاری (۹۵) نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد.

همچنین بیش از ۷۱ میلیون صندوق سرمایه گذاری قابل معامله به ارزش ۶۹۷ میلیارد ریال و ۸۰۰ هزار برگ گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۷۲۸ میلیارد ریال در این بازار معامله شد که رشد ۲۹ درصدی و ۷۳ درصدی ارزش معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، افت ۱۳ درصدی حجم معاملات و افزایش ۱۳ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن را نشان داده است. 

 

پایگاه وزارت راه و شهرسازی

    نظرات