خزان معاملات مسکن تهران + قیمت

خزان معاملات مسکن تهران + قیمت

بعد از آن‌که اولین نشانه‌های فصل بازگشایی مدارس و آغاز سرما بر تعداد معاملات مسکن از طریق کاهش تقاضای وام بروز پیدا کرد، شاهد افت ۳۸ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه نسبت به شهریورماه بودیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ در مهرماه سال جاری ۱۰۳۲۵ مورد معامله آپارتمان مسکونی در پایتخت صورت گرفت. این رقم در شهریورماه ۱۴۲۸۷ مورد بود که نشان می دهد تعداد معاملات در مهرماه ۳۸ درصد نسبت ماه قبل و ۱۰.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افت داشته است.

با این وجود قیمتها مقداری رشد را تجربه کرد. در مهرماه متوسط یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۴.۴۴ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۶ و ۵.۹ درصد افزایش نشان داد که سیگنالی مبنی بر رونق مسکن ارسال نمی‌کند؛ زیرا هنوز قیمت مسکن پایتخت ۲.۸ درصد از تورم عمومی پایین است.

{jathumbnail off}

 http://www.bananews.ir/

معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه نیز کاهش ۱۸ درصدی را نسبت به مرداماه تجربه کرد. در شهریورماه سال جاری ۱۴ هزار و ۳۰۰ مورد معامله آپارتمان مسکونی در شهر تهران انجام شد. این رقم در مردادماه ۱۷ هزار مورد بود. هم‌چنین آمارها نشان می‌دهد رشد ۳۰.۱ درصدی معاملات مردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل در شهریورماه دچار سکته خفیف شد و افزایش معاملات نسبت به شهریور پارسال بیش از ۱۰.۹ درصد نبود.

طی روزهای اخیر نیز قیمت تسه (اوراق تسهیلات مسکن) که طی ماههای قبل تا سقف ۱۰۳ هزار تومان را لمس کرده بود، به حدود ۸۰ هزار تومان رسید.

قیمت اوراق مسکن در ماه‌های متوالی یعنی در فاصله ماه های مهر تا آبان دو بار کاهش قیمت را تجربه کرد که برای خریداران اوراق مسکن و معامله در این بازار می‌تواند نویدهای خوبی را به دنبال داشته باشد. بدین‌معنا قیمت اوراق از مرز ۸۰ هزار تومان به ۷۰ هزارتومان کاهش یافت. این در حالی است که نیمه مرداد، قیمت هر فقره اوراق ۱۰۳ هزار تومان معامله می‌شد و در شهریورماه به ۹۰ هزار تومان و در اوایل مهرماه به ۸۶ تا ۸۷ هزار تومان و نیمه مهرماه ۸۵ هزار تومان معامله شد. کاهش مجدد قیمت اوراق در اولین روز آبان به ۸۳ هزار تومان و به یکباره در سوم آبان ماه به ۷۰ هزار تومان رسید و بین ۷۹ تا ۷۸ هزارتومان معامله شد و این وضعیت برای چهارم آبان ماه نسبت به روز گذشته خود نیز با کاهش همراه بوده است.

همچنین نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در مهرماه حاکی است که طی ۱۸ روز کاری، چهار میلیارد و ۲۳۹ میلیون ورقه بهادار در ۶۰۱ هزار نوبت به ارزش ۳۵ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که نشان‌دهنده رشد ۵۴، ۱۰۴و ۵۸ درصدی حجم، دفعات و ارزش معاملات فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در عین حال، بازار اول فرابورس در مهرماه تغییر مالکیت ۱۰۶۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۲۸۰ میلیارد ریال و بازار دوم، مبادله ۱۹۸۳ میلیون برگ بهادار به ارزش ۷۲۲۹ میلیارد ریال را گزاش کرد که این ارقام بیانگر رشد ۲۲ و ۱۵۳ درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار نخست و افزایش ۸۴ و ۱۵۹ درصدی حجم و ارزش معاملات بازار دوم را در مهرماه سال جاری (۹۵) نسبت به مهرماه سال گذشته (۹۴) است.

معامله ۹۵ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۴ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال در بازار ابزارهای مالی رشد ۴۱ و ۸۸ درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار را در مهرماه سال جاری (۹۵) نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد. همچنین بیش از ۷۱ میلیون صندوق سرمایه گذاری قابل معامله به ارزش ۶۹۷ میلیارد ریال و ۸۰۰ هزار برگ گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۷۲۸ میلیارد ریال در این بازار معامله شد که رشد ۲۹ درصد و ۷۳ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، افت ۱۳ درصدی حجم معاملات و افزایش ۱۳ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن را نشان داده است.

 

ایسنا

    نظرات