احتمال محقق نشدن ۷۰درصد بودجه عمرانی

احتمال محقق نشدن ۷۰درصد بودجه عمرانی

http://www.bananews.ir/با وجود آنکه وزارت راه و شهرسازی در طول سال های گذشته بخش زیادی از تمرکز خود را روی افزایش حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی در طرح های عمرانی گذاشته اما هنوز بخش زیادی از بار اجرای این طرح ها روی دوش دولت است. باری که شاید بودجه نتواند برای آن کمک جدی به حساب آید.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir وزارت راه و شهرسازی در طول ماه های گذشته تلاش کرده با برگزاری همایش های متنوع جذب سرمایه گذاران دولتی را به عنوان هدفی جدی پیگیری کند. موضوعی که برای رسیدن به آن شاید چند سال زمان نیاز باشد.

در چنین شرایطی دولت باید باز هم روی منابع مالی خود تکیه کند. منابعی که به هیچ عنوان کفاف طرح های نیمه تمام را نخواهند داد و البته این به شرطی است که همین منابع نیز تخصیص یابند.

در کنار طرح های نیمه تمام خدمات عمومی مانند حفظ جاده ها، خدمات رسانی در فرودگاه ها و دیگر عرصه های حمل و نقل نیز بخش قابل توجهی از دغدغه های وزارت راه را تشکیل می‌دهد که حالا شاید برای اجرای آنها روی بودجه فعلی نیز نتوان حساب کرد. این موضوع را رییس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرده است. رضایی کوچی در این رابطه گفته تخصیص پروژه‌های عمرانی بسیار پایین است و تخصیص بیش از ۳۰ درصد بودجه موردنظر بعید به نظر می‌رسد؛ لذا باید علاوه بر اعتبارات دولتی منابع دیگری تعریف شود.

البته مجلس تلاش کرده در این حوزه کمک هایی جدی برای دولت فراهم کند که یکی از آنها انتشار اسناد خزانه است. این اسناد که وزارت راه در سال گذشته و امسال توانسته با استفاده از آنها بخش قابل توجهی از بدهی معوق خود به پیمانکاران را پرداخت کند لااقل می تواند در کوتاه مدت بار سنگین بدهی را کم کند.

این امر در سوی دیگر نیز اهمیتی جدی خواهد داشت زیرا با رسیدن منابع جدید به پیمانکاران، امکان پیشروی آنها در طرح های نیمه تمام افزایش می یابد.

با توجه به صحبت هایی که رییس کمیسیون عمران کرده و البته با توجه به محدودیت جدی منابع مالی دولت، شاید این بار وقت آن رسیده که به طور عملی وابستگی به بودجه جاری کشور در طرح های عمران و زیرساختی کنار رود. موضوعی که البته منوط به حضور خارجی ها و بازگشت اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهد بود.

    نظرات