مجاز به توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه نیستیم

مجاز به توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه نیستیم

http://www.bananews.ir/قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: مجاز به توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه نیستیم و در این حوضه بیشتر به کشت کلزا پرداخته‌ایم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ اکبر فتحی در جلسه کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: اولین اقدام در این راستا تعیین قیمت تضمینی گندم در زمان مناسب و در شهریور ماه بود و با این اقدام کشاورز تکلیف خود را برای کاشت گندم می‌دانست؛ همچنین برای هر چهار روستا یک کارشناس تعیین شده که اقدام بسیار موثری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با توسعه اقتصادی روستایی در ۷۲ روستای تعیین شده، افزود: در آذرشهر ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در روستای شیرامین در دستور کار قرار داشت که با کمبود آب کافی برای ایجاد مجتمع گلخانه‌ای مواجه بودیم و واحد ۲۰ هزار قطعه‌ای مرغ مادر را برای تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی معرفی کردیم و در روستای قاضی‌جهان آذرشهر تولید گردو و صنایع تبدیلی خشکبار در برنامه بود؛ همچنین مبارزه با کرم خراط در سطح ۱۵ هکتاری به روش اخلال در جفت‌گیری انجام گرفته است.

فتحی تصریح کرد: در اسکو و روستای خاصه‌لر نسبت به محدودیت منابع آبی توسعه باغات در دریاچه ارومیه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی نخواهد بود ولی اصلاح و نوسازی باغات موجود از برنامه های سازمان می باشد که در این روستاها در حال انجام است و تغییر الگوی کشت در خصوص بهره‌وری در مصرف آب، لوله‌گذاری به طول سه و نیم کیلومتر در مسیرهای عمومی انجام گرفته است.

قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در عین حال خاطرنشان کرد: ما مجاز به توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه نیستیم و در این حوضه بیشتر به کشت کلزا پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه در تبریز بسته‌بندی محصولات کشاورزی در روستای بارانلو، ایجاد کارگاه‌های بسته بندی محصولات کشاورزی در لاهیجان تبریز و در دستور کار قرار داده که از محل منبع اقتصاد مقاومتی هم در کارگروه مربوطه طرح موضوع شده است افزود: در شهرستان جلفا بسته‌بندی محصولات کشاورزی در ارسی، بسته‌بندی در ایری سفلی و دامپروری و پرورش زنبورعسل در لیوارجان در اولویت قرار گرفته است.

فتحی بیان کرد: در چاراویماق روستای قلعه حسین‌آباد توسعه دامپروری، اوچ درق ایجاد صنایع تبدیلی، مردانقم تولید عسل به دلیل وجود ۵۰ هزار کندوی عسل، ایجاد کارگاه بسته بندی عسل در برنامه بوده و در خداآفرین ایجاد استخر پرورش ماهی در روستای طوعلی سفلی، احداث کشتارگاه دام با مشارکت تعاونی روستایی در روستای بسطاملو در دستور کار قرار دارد که البته در این خصوص با عنایت به ماهیت فعالیت بصورت منطقه ای عمل خواهد شد.

وی افزود: در عجب‌شیر تغییر الگوی کشت از پیاز و سیب زمینی به محصولات کم آب بر مثل کلزا ، احداث گلخانه و پرورش گیاهان زینتی در روستای شیراز، در کلیبر کاشت گندم و لوبیا در روستای اسکلو و ایجاد کارگاه بسته‌بندی محصولات کشاورزی در روستای یوزبند، در مراغه احداث کارگاه بسته‌بندی سیب، در مرند بسته‌بندی و فرآوری عسل، در ملکان کشت گوجه فرنگی و اصلاح باغات انگور و ایجاد صنایع تبدیلی انگور، در هشترود تولید فرآورده‌های لبنی، توسعه دامپروری در حال انجام است.

قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان از پرداخت تمام و کمال وجه گندم خریداری شده به رقم ۷۶۳ میلیارد تومان به حساب کشاورزان خبر داد و گفت: میزان گندم خریداری شده را در دولت یازدهم از ۱۷۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن افزایش داده شده است که در افزایش درآمد کشاورزان و توسعه روستائی می تواند نقش موثری ایفا کند.

 

ایسنا

    نظرات