پروژه‌های نفت، نیرو و کشاورزی منجر به پدیده ریزگردها شده است

پروژه‌های نفت، نیرو و کشاورزی منجر به پدیده ریزگردها شده است

http://www.bananews.ir/نماینده اهواز گفت: مهم‌ترین چالش پیش روی کشور در آینده نه چندان دور، بحث محیط زیست است و شاید بیشتر از دشمنان و مشکلات خارجی، کشور با مشکلات محیط زیست مواجه شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir همایون یوسفی در جلسه بررسی وضعیت تالاب هورالعظیم اظهار کرد: محیط زیست ایران، یک محیط زیست بسیار شکننده است و متاسفانه توسعه و پیشرفتی که در سی سال گذشته در کشور انجام شده، بدون توجه به ظرفیت‌های محیط زیستی کشور بوده است.

وی افزود: اکنون نیز با این‌که مشکلات خودشان را در کشور نشان می‌دهند ولی هنوز هم در سطح عالی کشور هیچ عزمی برای رعایت مسایل محیط زیستی و حل مشکلات محیط زیستی وجود ندارد.

یوسفی تصریح کرد: سیاست جامع زیست‌محیطی برای کشور نداریم و کشور ما نمی‌داند که می‌خواهد در آینده با محیط زیستش چه کاری انجام دهد و این مساله موجب می‌شود تا توجهی به موضوع‌های زیست‌محیطی در کشور نشود.

وی با اشاره به این نکته که برای سازمان حفاظت محیط زیست کشور یک نقش حاکمیتی تعریف نشده است، گفت: برای این سازمان تنها یک نقش نظارتی در نظر گرفته شده است و این نقش نظارتی با توجه به مناسباتی که میان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، نمی‌تواند منجر به نتیجه شود.

یوسفی ادامه داد: علت‌هایی که موجب به وجود آمدن مشکلات زیست‌محیطی در کشور شده‌اند، هنوز ادامه دارند و نه تنها این علل کاهش پیدا نکرده‌اند بلکه با توجه به برنامه‌هایی که پیش رو است، احتمال شدیدتر شدن آنها نیز وجود دارد.

وی در خصوص بحث ریزگرد ها عنوان کرد: در بحث ریزگرد ها طرف صحبت ما سازمان محیط زیست کشور نیست بلکه طرف صحبت، وزارت نیرو، وزارت کشاورزی، وزارت نفت و... است که طرح‌ها و پروژه‌های این وزرات‌خانه‌ها منجر به پدیده ریزگردها شده است.

نماینده اهواز تصریح کرد: سدسازی‌های غیرکارشناسی، انتقال آب بین‌حوضه‌ای غیرکارشناسی و خشک کردن تالاب‌ها برای استخراج نفت از جمله عواملی هستند که هنوز هم از سوی این وزرات‌خانه‌ها ادامه دارد و موجب ایجاد کانون‌های ریزگرد در خوزستان شده است و مشکلات فراوانی برای مردم به وجود آورده است.

مسئولان نسبت به مشکلات ریزگردها پاسخگو باشند

در ادامه این جلسه جواد کاظم‌نسب الباجی، نماینده اهواز، نیز اظهار کرد: وقتی که رهبر معظم انقلاب دستور احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان را می‌دهد و بودجه مورد نیاز برای اجرای آن نیز از صندوق کشور تخصیص می‌یابد، بیانگر نگاه و نگرش مثبت نسبت به خوزستان است

وی افزود: مسئولان را باید به استان خوزستان آورد و از آنها خواست تا نسبت به مشکلات مختلف به وجود آمده در موضوع ریزگردها پاسخگو باشند.

کاظم‌نسب الباجی در خصوص پیگیری پدیده ریزگردها از سوی نمایندگان خوزستان تصریح کرد: نمایندگان خوزستان در حال پیگیری مشکلات زیست‌محیطی استان هستند و در جلسات مختلفی با وزرا نفت، نیرو و کشاورزی مشکلات را مطرح کرده‌اند.

 

ایسنا

    نظرات