دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان

دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان

http://www.bananews.ir/وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات ارمنستان در پارلمان این کشور اعلام کرد دولت قصد دارد سرمایه گذاران خصوصی را برای ساخت راه آهن متصل کننده ایران و ارمنستان جذب کند.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ خبرگزاری آرکای ارمنستان به نقل از واهان مارتیروسیان نوشت: دولت پولی برای ساخت این راه آهن ندارد بنابراین با بخش خصوصی دیدارهایی داشته و تلاش کرده جذابیت سرمایه گذاری در این پروژه را برای آنها معرفی کند.

به گفته وزیر حمل و نقل ارمنستان، یکی از مزایای راه آهن میان ایران و ارمنستان همانند خط ریلی که ایران را به جمهوری آذربایجان متصل کرده است، کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر شدن حمل بار از طریق خاک ارمنستان است.

توافق درباره ساخت این خط ریلی در سال ۲۰۰۹ از سوی دولتهای ایران و ارمنستان تایید شد و دولت ارمنستان در سال ۲۰۱۲ به شرکت سرمایه گذاری Rasia FZE دوبی یک امتیاز ۵۰ ساله برای ساخت و اداره این خط ریلی به طول ۳۰۵ کیلومتر از ارمنستان به ایران اعطا کرد.

شرکت Rasia FZE تا اواخر سال ۲۰۱۳ یک مطالعه امکان سنجی برای این پروژه که «راه آهن ارمنستان جنوبی» نام دارد، انجام داد و هزینه ساخت آن را ۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرد. این هزینه بالا به دلیل عبور خط ریلی از مناطق کوهستانی بوده است. به این ترتیب این خط ریلی ۳۰۵ کیلومتری، ۶۴ پل به طول ۱۹.۶ کیلومتر و ۶۰ تونل به طور ۱۰۲.۳ کیلومتر خواهد داشت.

این خط ریلی از ایستگاه گاگارین در استان گغارکونیک آغاز می شود و تا ایستگاه آگاراک در سیونیک جنوبی امتداد پیدا می کند و ممکن است ۲۵ میلیون بار در سال حمل کند.

بر اساس بیانیه دولت ارمنستان، «راه آهن ارمنستان جنوبی» کوتاه‌ترین مسیر حمل و نقل را از بنادر دریای سیاه تا بنادر خلیج فارس ایجاد خواهد کرد و یک کریدور ترانزیت کالای مهم میان اروپا و منطقه خلیج فارس برقرار می کند.

 

ایسنا

    نظرات