توصیه‌های رئیس کمیسیون عمران برای تحرک بخشی به بازار مسکن

توصیه‌های رئیس کمیسیون عمران برای تحرک بخشی به بازار مسکن

http://www.bananews.ir/رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه تسهیلات ارزان قیمت را از جمله راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمدرضا رضایی کوچی اظهار کرد: موضوع مسکن از آغاز به کار دولت یازدهم از جمله مطالبات اصلی مجلس بوده است. در آن روزهایی که دولت مسکن مهر را نقد می‌کرد ما از دولت می‌خواستیم جایگزینی برای مسکن مهر ارائه کند، دولت نیز موضوع مسکن اجتماعی را مطرح کرد و کارهایی هم انجام شد . مثلاً تسهیلات مسکن را به ۹ درصد کاهش دادند اما متقاضی حتماً‌ باید پول و آورده‌ای در بانک داشته باشد که بتواند از آن ۹ درصد استفاده کند. در حالی که بسیاری از متقاضیان این آورده را نداشتند.

وی با بیان اینکه مسکن اجتماعی نتوانسته همه اقشار مردم را پوشش دهد، افزود: دولت در قبال لایه‌های پایین جامعه مسئولیت بیشتری دارد اما متأسفانه در بخش مسکن کار خاصی انجام نشده و نیاز مردم تأمین نشده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسکن ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در برمی‌گیرد،‌ خاطرنشان کرد: وقتی مسکن راه بیفتد اقتصاد کشور هم حرکت خواهد کرد اما اکنون مسکن در رکود و کماست. البته دولت و وزارت راه و شهرسازی هم تلاش‌هایی داشته‌اند اما نتوانسته‌ایم مسکن را حرکت دهیم. اگرچه شرایط مسکن در سال جاری بهتر از سال گذشته است.

رضایی کوچی با بیان اینکه باید توان بیشتری برای خروج مسکن از رکود صرف شود، اظهار کرد: این موضوع قدری زمان‌بر است؛ مثلاً دولت باید نرخ تسهیلات را کاهش دهد و تسهیلات ارزان‌قیمت برای بخش مسکن ارائه کند زیرا با این نرخ ما نمی‌توانیم شاهد تحرکی در بخش مسکن باشیم. نظر ما این است که خط اعتباری ۴۵ هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی به بانک مسکن برای مسکن مهر اختصاص یافته بود البته به شکل مدیریت شده تداوم یابد و بتوانیم با هدف‌گذاری صحیح در بخش مسکن از آن استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به بالا بودن نرخ مسکن، یادآور شد: رکود بازار مسکن بر اقتصاد کشور نیز اثر گذاشته به ویژه اینکه بسیاری از شهرداری‌ها درآمدشان وابسته به بخش مسکن است و رکود در این بازار باعث شده آنها هم زمین گیر شوند. بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که در ماه‌های پایانی به سمتی برود که تسهیلات ارزان‌قیمت مسکن را در اختیار تولیدکنندگان و مردم قرار دهد.

 

ایسنا

    نظرات