جزئیات هزینه‌ها باید منتشرشود/ساخت هرمترمربع بالای ۱میلیون تومان

جزئیات هزینه‌ها باید منتشرشود/ساخت هرمترمربع بالای ۱میلیون تومان

http://www.bananews.ir/برخی کارشناسان قیمت نهایی پروژه های مسکن مهرپردیس راغیرواقعی می دانند، اما برخی هم معتقدند که شرکت عمران این شهر، مبالغ مناسب ومنصفانه ای رابرای تکمیل این طرح درنظرگرفته است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir لیست نهایی قیمت برخی پروژه های فاز ۵، ۸ و ۹ مسکن مهر پردیس درحالی منتشر شد که متقاضیان این پروژه ها ماه‌ها درانتظار اعلام قیمت بودند و طی ماه های اخیر تجمعات بسیاری در اعتراض به عدم تعیین قیمت، افزایش قیمت ها و تاخیر در واگذاری واحدها برگزار شده بود، البته انتشار قیمت ها هم تاثیری در کاهش اعتراضات نداشت زیرا قیمت نهایی تمام پروژه ها با رقم ذکر شده درقرارداد ابتدایی اختلاف بسیاری(حدود ۳۰ میلیون تومان) دارد و همین موضوع نارضایتی مشتریان را دوچندان کرده است اما واکنش کارشناسان و مسئولان حوزه مسکن به اعلام قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر پردیس متفاوت بود و درحالی که برخی قیمت ها را بالاتر از هزینه های مصرفی و در تقابل با اهداف طرح مسکن مهر می دانند عده ای دیگر معتقدند که با توجه به افزایش قیمت مصالح، دستمزد و ... هزینه های اعلام شده منصفانه بوده و قیمت ها هم منطبق با شرایط صنعت رکودزده ساختمان است.

رییس گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت از جمله مخالفانی است که قیمت های اعلام شده را واقعی نمی‌داند و به خبرنگار مهر می‌گوید: رقم‌های مربوط به آماده سازی، محوطه سازی، انشعابات و ... باید به صورت جزیی مشخص شود و هزینه‌های هر کدام از این اقدامات دقیقا مشخص شود.

فرهاد بیضایی ادامه می‌دهد:مبنای محاسبه قیمت‌ها هم باید تعیین شود به عنوان نمونه اگر جداول سازمان برنامه معیار تعیین قیمت بوده باید مشخص شود که این جدول مربوط به چه سالی است، اگرچه اعداد مربوط به قراردادهای مسکن مهر کمتر از مبالغ جداول سازمان برنامه است.

وی تصریح می‌کند: باتوجه به اینکه بخشی از پروژه مسکن مهرپردیس (اسکلت و بدنه) پیش ازسال ۹۲ انجام شده است، پیش بینی می شد که مبالغ کمتری برای واگذاری واحدها تعیین شود.

به گفته بیضایی، قیمت های اعلام شده برای پروژههای جدید قابل پذیرش است اما باید این نکته را در نظر داشت که ۵۰ تا ۶۰ درصد پروژه مسکن مهر پردیس پیش از واگذاری به دولت یازدهم اجرا شده بود.

قیمت ها منصفانه است

در عین حال اما رییس انجمن انبوه سازان تهران، قیمت ها را مناسب می داند می افزاید: درحال حاضر ساخت هر متر آپارتمان برای طرح مسکن مهر پردیس بالای یک میلیون تومان هزینه دارد درحالی که براساس قیمت های اعلامی، هرمتر با ۷۰۰ تومان ساخته می‌شود.

حسن محتشم می‌گوید: پروژه های مسکن مهر پردیس از لحاظ متراژ متفاوت هستند و همین موضوع موجب اختلاف قیمت آنها می‌شود اگرچه امکانات لازم برای یک برج ۱۴ طبقه با آپارتمان ۴ طبقه از جمله آسانسور، پله فرار و ... هم متفاوت است.

وی اظهار می‌کند: هزینه اعلام شده برای فازهای مختلف هنوز قطعی نیست زیرا واحدها هنوز به طور کامل ساخته نشده اند و این امکان وجود دارد که قیمت‌ها افزایش یابد.

به گفته محتشم، براساس قرارداد اولیه مسکن مهر پردیس برای ساخت هر متر ۳۳۰ هزار تومان در نظرگرفته شده که با توجه به تورم ایجاد شده طی دو سه سال گذشته و افزایش دستمزدها این رقم باید افزایش یابد.

این مقام مسئول اظهار می‌کند: دولت برای افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت ها و مصالح شرایط ویژه ای در نظر گرفته بود و قراربود این تفاوت قیمت پرداخت شود که این ماده قانونی اجرایی نشد.

وی تصریح می‌کند: البته دولت برطبق دستورالعمل شماره ۳، افزایش ۱۵۰ هزار تومانی بر قیمت ساخت هر مترمربع را پذیرفت.

رییس انجمن انبوه سازان با اشاره به قیمت مناسب اعلام شده برای پروژه های مختلف مسکن مهرپردیس می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت یک واحد ۱۰۱ متری رقمی حدود ۷۲ میلیون تومان درنظرگرفته شده، ساخت هر متر ۷۰۰ هزار تومان می شود که رقم قابل قبولی است.

محتشم معتقد است که قیمت های اعلامی، هزینه ساخت و ساز از نقطه صفر نیستند بلکه مبلغ لازم برای ادامه و تکمیل واحدها هستند زیرا با احتساب هزینه‌های انشعاب، آماده سازی و محوطه سازی باید مبالغ بیشتری در نظرگرفته می شد که به نظر می رسد که دولت اختلاف هزینه ها را پرداخت می کند.

 

مهر

    نظرات