کاهش منابع تجدیدپذیر آب کشور زنگ خطر جدی

کاهش منابع تجدیدپذیر آب کشور زنگ خطر جدی

http://www.bananews.ir/مشاورز وزیر نیر و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: منابع تجدیدپذیر آب در کشور از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب به ۸۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد حاج رسولی‌ها در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل به تدوین سند منابع آبی در هفت محور اساسی در کشور اشاره کرد و گفت: در مهر ماه سال ۱۳۹۱ این سند به دستور مقام معظم رهبری در هفت محور تدوین شد که اگر در طول این مدت پیشرفتی در امور آب کشور اتفاق افتاده حاصل این برنامه بوده است.

وی بخش ساختاری آب، طرح تعادل بخشی آب، اولویت بندی طرح ها، تامین آب شرب روستا و شهرها، اقتصاد آب، تکنولوژی های نوین و بخش دیپلماسی آب را از جمله برنامه های اولویت دار در بخش آب دانست.

مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه کشور در سالهای اخیر با بحران خشکسالی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این بحران نیازمند همکاری تمام دستگاها و عموم مردم است بطوریکه با برنامه ریزی کلان می توان از بحران فاصله گرفت بطوریکه متوسط بارندگی از ۲۴۸ میلی متر به ۲۲۰ میلی متر ودر هفت سال گذشته هم به ۲۰۷ میلی متر رسیده است.

حاج رسولی‌ها با یادآوری اینکه منابع تجدید پذیر آب در کشور از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب به ۸۰ میلیارد متر مکعب رسیده است، افزود: این موضوع زنگ خطری برای منابع آبی کشور به شمار می آید بطوریکه که باید تدبرات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی در کشور گفت: ۱۵ طرح تعادل بخشی در کشور اجرا می شود که ۱۲ طرح آن مربوط به وزارت نیرو، سه طرح آن مربوط به مهار آبهای سطحی، یک طرح مربوط به سازمان زمین شناسی در نقاط مختلف کشور است بطوریکه برای اجرای آن یک هزار و ۸۰۰ میلیاردر یال هزینه خواهد شد.

حاجی رسولی ها در خصوص طرح‌های مرزی در حوزه آب را از طرح های اولویت دار دانست و افزود: طرح های مرزی کشور در در اولویت قرار دارد اما این درحالی است که با اعتبارات دولتی نمیتوان این طرحها را در مدت زمان مشخص به سرانجام رساند بطوریکه باید بخش خصوصی در مورد وارد کار شود و به دنبال جذب بخش‌های خصوصی در این حوزه ها هستیم.

وی بیان کرد : در دو سال اخیر ۵۰۰۰ میلیارد ریال در حوزه آب هزینه شده که ۴۴۰۰ میلیارد ریال در حوزه آب استانها و ۱۸ هزار میلیارد ریال هم در حوزه آب استان اردبیل هزینه شده و امسال هم در پنج ماه باقی مانده ۲۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح های آبی اختصاص خواهد یافت.

در ادامه این مراسم از خدمات پنج ساله داود نجفیان تقدیر و اصغر سلیمان زاده به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای اردبیل معرفی شد.

 

ایسنا

    نظرات