آخرین خبرها از وضعیت متهمان حادثه ریلی

آخرین خبرها از وضعیت متهمان حادثه ریلی

http://www.bananews.ir/با گذشت حدود ۱۵ روز از حادثه برخورد دو قطار مسافری به یکدیگر هنوز نتیجه بررسی‌های راه‌آهن و کمیته بررسی سانحه درباره علت‌های وقوع این اتفاق تلخ اعلام نشده، اما متهمان این حادثه در زندان هستند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir از نخستین دقایق پس از به وقوع پیوستن حادثه‌ای که به درگذشت حدود ۵۰ نفر مسافر دو قطار انجامید گمانه‌زنی‌ها درباره علت‌های به وقوع پیوستن این سانحه آغاز شد.

پس از آنکه در نخستین اظهارنظر های رسمی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: سیستم کنترل هوشمند قطار نقشی در این حادثه تلخ نداشته، مشخص شد عوامل انسانی اصلی‌ترین متهمان در این حادثه خواهند بود.

به دنبال این موضوع طبق اعلام دادستانی ۳ نفر بازداشت شدند تا تحقیقات درباره میزان نقش آن‌ها در این ماجرا مشخص شود. پس از آن نیز اکبر ترکان که از سوی دولت به عنوان مسئول پیگیری این حادثه معرفی شده است، اعلام کرد: مسئول اصلی CTC در ایستگاه شاهرود به عنوان متهم اصلی شناخته شده است.

در این اتفاق هرچند قطار ابتدایی که با اعلام دقیق توقف خود مجرمی شناخته شده نداشت اما بعضی از دیگر مسئولان راه‌آهن نیز به عنوان متهمان ردیف‌های بعدی دستگیر شدند.

به دنبال پیگیری گزارش‌های ارائه شده از این حادثه اخبار جدید حکایت از آن داشت که سیستم ATC در زمان این اتفاق به درستی عمل کرده و تصمیم اشتباه عامل انسانی موجب به وجود آوردن این حادثه بزرگ شده است.

با وجود آن آخرین اظهارات مدیرکل راه‌آهن شمال شرق نشان می‌دهد که این سانحه هنوز در مرحله بررسی قرار دارد و اینکه گفته شده خطای انسانی، نقص فنی وصعب العبور بودن مسیر سه عامل اصلی آن هستند در حال حاضر صحت ندارد.

آن‌چه در اظهارات حمید درباغ انوران بیشترین حاشیه را به وجود آورد، اظهار نظر او درباره آزاد شدن پرسنل دستگیر شده راه‌آهن به قید ضمانت و وثیقه بود. موضوعی که پس از چند ساعت به طور رسمی از سوی راه‌آهن تکذیب شد.

این شرکت اعلام کرد: خبر آزادی مصوبین اصلی سانحه به قید وثیقه صحت ندارد و در حال حاضر آن‌ها در بازداشت به سر می برند و رسیدگی قضایی توسط مسئولان با جدیت در دست پیگیری است.

هرچند که مشخص کردن قرار وثیقه برای متهمان این حادثه از اختیارات مقام‌های قضایی خواد بود اما به نظر می‌رسد حساسیت افکار عمومی روی این ماجرا ارائه این امکان برای متهمان احتمالی را دشوار کرده است. متهمانی که با وجود آنکه هنوز طبق اعلام مسئول راه‌آهن شمال شرق به طور نهایی جرم و یا اشتباهشان تایید نشده اما تا زمان نهایی شدن بررسی‌ها در بند خواهند ماند.

 

ایسنا

    نظرات