وجود هواپیمای جایگزین برای پروازهای برنامهای هر ایرلاین الزامی است
مدیرکل نظارت بر مؤسسات هوانوردی گفت: هر ایرلاین باید طوری برنامهریزی کند که بتواند در صورت بروز مشکل فنی برای هواپیمای یکی از پروازهای خود، با هواپیمای back uq (جایگزین) تعهدات خود را انجام دهد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامرضا رستمیان در گفتوگو با خبرنگار فارس، در خصوص نحوه برخورد سازمان هواپیمایی با لغو پروازهای برنامهای و پیشفروش شده ایرلاینها به دلیل مشکلات فنی، اظهار داشت: طبیعی است که اگر شرکتی هواپیمایی برای پروازهای لغو شده خود پیشبینی هواپیمای جایگزین نکند، سازمان هواپیمایی کشور با آن ایرلاین برخورد قانونی خواهد داشت.
وی ادامه داد: وقتی ایرلاینی هواپیمای جایگزین ندارد، نباید نسبت به برقراری پروازهای برنامهای اقدام کند و به پیشفروش بلیت بپردازد.
مدیرکل نظارت برفرودگاهها، دفاتر، شرکتها و مؤسسات هوانوردی ادامه داد: هر ایرلاین باید طوری برنامهریزی کند که بتواند در صورت بروز مشکل فنی برای هواپیمای یکی از پروازهای خود، با هواپیمای back uq (جایگزین) تعهدات خود را انجام دهد.
رستمیان اظهار داشت: اگر ایرلاین بلافاصله پس از لغو پرواز، با مسافران هماهنگ کرده باشد و به آنها لغو پرواز را اطلاعرسانی کند و مسافر قادر به خرید بلیت دیگر باشد، مشکل قابل حل است و در غیر این صورت و یا ناتوانی مسافر در دریافت بلیت از همان شرکت هواپیمایی یا شرکتی دیگر، مسافر میتواند به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کند.
مدیرکل نظارت بر فرودگاهها و دفاتر هوانوردی تصریح کرد: البته ممکن است مسافران در تهیه بلیت با مشکل چندانی مواجه نباشند اما وقتی ایرلاین بلیت "ok دار " صادر کند و پس از آن باطل شود باید به مسافر پاسخگو باشد.
رستمیان با تأکید دوباره بر ضرورت وجود هواپیمای جایگزین در پروازهای برنامهای ایرالاینها، ادامه داد: حداقل برخوردی که از سوی سازمان هواپیمایی با چنین ایرلاینی میشود، تجدید نظر در برنامههای پروازی آینده این شرکت هواپیمایی است، زیرا ایرلاین حق باطل کردن پروازهای خود را ندارد و در صورت باطل شدن پرواز به هر دلیل، باید سریعاً هواپیمای جایگزین در نظر بگیرد.
مدیرکل نظارت بر شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه در مواقع بروز چنین مشکلاتی شرکت هواپیمایی پاسخگوی اصلی مسافران است، ادامه داد: اگر ایرلاینی اقدام به فروش بلیت برای پروازهای خود کند و پس از آن هواپیمای جایگزین نداشته باشد، دارای برنامهریزی ضعیفی است؛ پس به عنوان ایرلاین ضعیف پیش مردم مطرح میشود.
رستمیان با اشاره به نظارت دقیق واحد استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری بر هواپیماهای ایرلاینها، ادامه داد: واحد استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی به طریقی عمل میکند که اگر هواپیمایی با جزئیترین پرندگان نظیر گنجشک هم برخورد کند، تا دوباره تایید استاندارد صادر نشود، هواپیما قادر به پرواز نیست.
مدیرکل نظارت بر شرکتهای هواپیمایی، مؤسسات هوانوردی و فرودگاهها اذعان داشت: قطعاً لغو هر پرواز که بلیت آن به فروش رفته است برای ایرلاین بسیار هزینه دارد، و قطعاً شرکت هواپیمایی که پروازهای خود را لغو کرده است، شبانه روز تلاش میکند تا هواپیمای خود را جایگزین کند و در صورت آماده سازی هواپیما، به سرعت تعهد پروازی ایجاد میشود.
رستمیان خاطرنشان کرد: قطعاً ایران ایرتور نیز پس از بروز مشکل فنی چون این احتمال را در نظر گرفته است که شاید نتواند هواپیماهای خود را برای فروشهای انجام شده آماده سازد، اقدام به لغو پروازها کرده است.
نظرات