گنجی که عرصه‌ی عرضه‌ی آن تنگ است

گنجی که عرصه‌ی عرضه‌ی آن تنگ است

http://www.bananews.ir/‌لرستان بعد از اصفهان بـه لحاظ میزان استخراج سنگ در رتبه دوم کشور قرار دارد و سالانه ۳ میلیون تن انواع سنگ تزئینی و ساختمانی از معاادن این استان استخراج می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ بیشترین میزان صادرات سنگ لرستان بصورت خام و توسـط واسـطه‌ها انجام می‌شود و این موضوع صنعت سنگ استان و وضعیت اشتغال در این بخش را به مخاطره انداخته اسـت.

ظرفیت تولید سنگبری‌های استان ۱۲ میلیون متر مربع است

منصور ملک محمدی رئیس اداره امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به وضعیت سنگ استان گفت: ظرفیت تولید سنگبری‎های استان ۱۲ میلیون مترمربع است.

وی اظهار کرد: ایران، چین، هند، برزیل، ایتالیا و ترکیه از کشورهای تولیدکننده سنگ‌های تزیینی دنیا هستند.

این مسئول با بیان اینکه ذخیره سنگ‎های تزئینی( گرانیت، مرمریت، تراورتن و مرمر) در دنیا ۱۵ میلیارد تن است، افزود: گردش مالی سالانه صنعت سنگ ساختمان بیش از ۸۰ میلیارد دلار اعلام شده که این رقم ۳ برابر صادرات نفت ایران است.

میزان تولید سنگ در کشور ۸۰ میلیون متر مربع است

ملک محمدی میزان تولید سنگ در کشور ۸۰ میلیون متر مربع اعلام کرد و با بیان اینکه ایران از لحاظ تنوع سنگ مقام اول و از لحاظ میزان ذخیره سنگ مقام چهارم دنیا را داراست، افزود: ایران ۴٫۲ میلیارد تن ذخیره سنگ‌(گرانیت، مرمریت، تراورتن، مرمر، چینی و کریستال) دارد.

رئیس اداره امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان میزان تولید سنگ در کشور را ۸۰ میلیون متر مربع دانست و گفت: میزان مصرف سنگ بریده شده در کشور حدود ۷۰ میلیون متر مربع است.

وی از وجود ۱۹۵۵ معدن سنگ در کشور و ۱۰۹ معدن در لرستان خبرداد و با اشاره به اینکه از این میزان ۱۰۵۰ معدن فعال بوده، اظهار کرد: از این میزان، ذخیره قطعی این معادن ۲٫۴ میلیون تن است و ظرفیت استخراج تا ۳ میلیون تن را نیز دارند.

۶۴ معدن لرستان فعال هستند

ملک محمدی گفت: معادن سنگ لرستان ۱۰۹ مورد است که از این تعداد ۶۴ معدن فعال هستند و در مجموع لرستان یک چهارم ذخایر سنگ کشور را در اختیار دارد.

رئیس اداره امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه میزان ذخیره قطعی معادن سنگ لرستان ۶۵٫۴ میلیون تن بوده که ظرفیت احتمالی آن به ۸۰۰ میلیون تن نیز می‌رسد، یادآورشد: ظرفیت تولید سنگبری‎های استان ۱۲ میلیون متر مربع است.

وی تعداد سنگبری‎های کشور را ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: این در حالیست که این واحدها در حقیقت ۳۷۷۴مورد هستند.

ظرفیت تولید سنگبری‎های استان‌ ۱۲ میلیون متر مربع است

ملک محمدی ظرفیت تولید سنگبری های استان را ۱۲ میلیون متر مربع دانست و با بیان اینکه ظرفیت تولید سنگبری‎های کل کشور حدود ۱۶۰ میلیون متر مربع است، اظهار کرد: میزان صادرات سنگ‎های فرآوری شده در کشور از سال ۹۰ تا مهر ماه امسال افزایش داشته، اما به هر حال باید به سمت فرآوری سنگ پیش رویم.

۹۰ درصد سنگ معادن در لرستان فراوری می‌شود

محمدرضا صفی‌خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این باره گفت: ۹۰ درصد سنگ معادن در استان فراوری می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۲٨۹ هزارتن سنگ مرمریت در استان استخراج می‌شود که این سنگ مربوط به منطقه چگنی است، اظهار کرد: سنگ چینی که تولید شهرستان‌های ازنا و الیگودرز بوده در خارج از استان بازار ندارد و‌ این در حالیست که سنگ کربنات کلسیم (سنگ چینی) این دو شهرستان برند استان است.

این مسئول ادامه داد: ۱۲ واحد تولیدی سنگ کربنات کلسیم در استان فعال هستند که با ظرفیت کامل کار می‌کنند و به دنبال این هستیم تا زنجیره تولید کربنات کلسیم را در استان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: سنگ گوهره لرستان بازار خوبی دارد و در سنگ‌بری‌های استان فراوری می‌شود.

صفی‌خانی با بیان اینکه سنگ‌های بروجرد به کشور عراق صادر می‌شوند، افزود: تا ۲۲ بهمن یک واحد سنگ‌بری استان راه‌اندازی خواهد شد.

اخذ مجوز پایانه سنگ لرستان

وی درباره آخرین وضعیت مجوز پایانه سنگ خرم‌آباد اظهار کرد: در کشور مجوز پایانه سنگ صادر نشده بود و یک سال درگیر این مساله بودیم که بالاخره مجوز آن توسط سازمان توسعه تجارت اخذ شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: در سال ۹۴، ۴٨٨ تن انواع سنگ در استان استخراج شد که حجم عمده سنگ‌های استان چینی است.

وی با تاکید براینکه ۹۰ درصد سنگ معادن در استان فراوری می‌شود، اضافه کرد: سرمایه در گردش از مشکلات سنگ‌بری‌های مدرن است وهر چه ظرفیت سنگبری‌ها را بالا ببریم، از خام فروشی جلوگیری می‌شود.

در کشور و لرستان تولیدکنندگان به طور مطلق به فکر بازار کار نیستند

در این باره هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز اظهار کرد: ۴۰۰ واحد سنگبری در لرستان وجود دارد که از این تعداد ۳۲۰ واحد فعال، ۵۰ واحد نیمه فعال و مابقی تعطیل هستند، این واحدها با ۴۰ درصد ظرفیت خود فعالیت دارند.

وی بیان کرد: باید تا پایان امسال ظرفیت فعالیت سنگبری‎های استان به ۵۰ درصد برسد.

استاندار لرستان با بیان اینکه در کشور و لرستان تولیدکنندگان مطلقا به فکر بازار کار نیستند، افزود: متاسفانه بخش خصوصی نیز عجول است و می‌خواهد زود به جمع‌بندی برسد و پولی که برای بخش تولید به او پرداخت می‌کنیم صرفا در ساختمان سازی و دفتر کار و... هزینه می‌شود و اینجاست که خط تولید جوابگو نیست.

احداث سنگبری‎های مدرن در استان ضروری است

بازوند بر تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی مشکل دار تاکید کرد و با بیان اینکه اعتباراتی که باید این واحدها داده شود ۲۰ درصد افزایش یابد، اضافه کرد: ظرفیت‌های مورد نیاز برای پایانه‎های صادراتی سنگ شناسایی شوند، همچنین وضعیت پایانه سنگ تعیین تکلیف شده و بانکی نیز برای تامین تسهیلات واحدهای سنگ‌بری استان اعلام آمادگی کند.

نماینده عالی دولت در استان احداث سنگبری‎های مدرن در استان را یک ضرورت برشمرد و با اشاره به اینکه تا پایان سال ۲ واحد ‌سنگبری‎ مدرن در استان احداث خواهدشد، بیان کرد: در فروردین یا اردیبهشت ماه سال آینده نمایشگاه سنگ در بروجرد افتتاح خواهد شد.

وی گفت: متاسفانه صادرات را کاری عادی می‌دانیم در حالیکه این مهم کاملا تخصصی است.

تعیین تکلیف پژوهشکده سنگ توسط دانشگاه لرستان

استاندار با بیان اینکه در حال حاضر ۴ درصد صادرات غیرنفتی استان را سنگ تشکیل می‎دهد، افزود: صادرات سنگ استان باید تا پایان سال به ٨ درصد برسد.

بازوند تاکید کرد: همچنین دانشگاه لرستان نسبت به ایجاد پژوهشکده سنگ اقدامات لازم را به انجام برساند. ۱۴۰ واحد سنگبری در استان را نوسازی و بازسازی کردیم اما فقط چند سال دوام آوردند.

صنعت سنگ کشور همچون سیمان دچار رکود و توقف شده است

در این باره خداداد غیاثوند نائب رئیس هئیت مدیره کانون سنگ ایران نیز اظهار کرد: بحث ایجاد پایانه صادراتی سنگ در کشور از سال ۸۶ مطرح شده که این مهم دارای مصوبه دولت‌های نهم و دهم بوده، اما تاکنون ایجاد پایانه سنگ عملیاتی نشده است.

‌وی با بیان اینکه ایران دومین کشور تولیدکننده و مصرف کننده سنگ در دنیاست، افزود: عدم توانایی برای پیدا کردن بازار فروش از مشکلات صنعت سنگ است، علیرغم وجود معادن و واحدهای فرآوری سنگ در کشور نمی‌توانیم این محصول را بفروش برسانیم.

نائب رئیس هئیت مدیره کانون سنگ ایران بیان کرد: بعد از چین، ایران دومین کشور تولیدکننده و مصرف کننده سنگ در دنیاست.

وی تاکید کرد: امروز صنعت سنگ کشور همچون سیمان دچار رکود و توقف شده است و شرایط بودجه کشور بگونه‌ای نیست که خیلی به ساخت پروژه های عمرانی در کشور امیدوار باشیم.

برای حل مشکلات حوزه سنگ راهی بجز صادرات نداریم

غیاثوند بیان کرد: برای حل مشکلات حوزه سنگ راهی بجز تسلیم یا صادرات این محصول نداریم و چناچه صادرات سنگ رونق بگیرد، اشتغال ۱۶۰ هزار نفر را تثبیت کرده‌ایم.

دبیر کانون سنگ ایران اضافه کرد: در چند سال اخیر۲۰ هزار نفر در صنعت سنگ تعدیل شدند، اظهار کرد: اگر نتوانیم در صنعت سنگ که مزیت مطلق کشور بوده موفق شویم، قطعا در هیچ حوزه دیگری به موفقیت نمی‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه لشگر بیکاری پشت درهای صنعت سنگ ایستاده‌اند‌، اضافه کرد: اگر امروز نتوانیم از سرمایه‌های صدها میلیاردی که در کشور هزینه شده به درستی بهره‌برداری کنیم، نمی‌توانیم نسبت به راه‌اندازی کارخانجات دیگر اقدام کنیم.

غیاثوند تصریح کرد: معدن دار، فرآوری کننده و بازرگان برای صادرات سنگ باید در کنار هم باشند، همچنین ‌برای کیفی شدن تولیدات سنگ کشور نظارت بیشتری باید روی معادن انجام گیرد و در حوزه بازرگانی نیز باید به سمت ایجاد کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات پیش رویم.

غیاثوند خاطر‌نشان کرد: در شرکت شهرک‌ها منابعی را برای فعال کردن کنسرسیوم‌های صادراتی شناسایی شدند که با پیگیری‌های لازم می‌توان آن ها را جذب کرد.

وی با اشاره به راهکارهایی برای نجات صنعت سنگ کشور، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت و نظام مهندسی در استاندارد کردن مواد اولیه سنگ باید نقش پررنگی داشته باشند، در غیر این‌صورت صادرات سنگ کشور متوقف خواهد شد.

حوزه فرآوری سنگ باید بازسازی شود

این فعال اقتصادی اضافه کرد: حوزه فرآوری سنگ باید بازسازی و واحدهای فرآوری سنگ ماشین‌آلات به روز مجهز شوند.

وی بر لزوم رفع مشکل صادرات و فروش سنگ تاکید کرد و افزود: در دنیا روش‌های مختلفی برای تولید و صادرات سنگ وجود داشته، در حالی‌که واحدهای سنگبری ما شناخت کافی از بازارهای دنیا نداشته، لذا باید برای این واحدها متولی ایجاد کنیم.

افزایش توان صادراتی شرکت‌ها‌ به‌خصوص در مناطقی مانند لرستان که با معضـل بیکاری مواجه‌اند، فایده‌ای چند وجهی دارد؛ هم می‌تواند به ارزآوری و توسعه کلان کمک کند و هم در رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی منطقه یاری رساند و قطعا تحقق این امر در راستای ایجاد اشتغال که دغدغه استان است موثر خواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات