تخصیص ۱۵ هزار فقره وام برای نوسازی بافت تهران

تخصیص ۱۵ هزار فقره وام برای نوسازی بافت تهران

http://www.bananews.ir/مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران از تخصیص ۱۵ هزار فقره وام برای نوسازی بافت استان تهران خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ نادر محمد زاده در حاشیه نخستین نمایشگاه راهسازی، راهداری و صنایع وابسته اظهار داشت: اگر چه منابع مالی بانکها برای تامین تسهیلات مسکن محدود است اما در سال جاری حدود ۱۵ هزار فقره وام برای نوسازی بافت فرسوده در استان تهران اختصاص یافته است البته بر اساس برنامه، قرار بود بانکها ۸۰ هزار فقره تسهیلات در این حوزه را تامین کنند.

وی گفت: در حال حاضر تسهیلات ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۸۰ میلیون تومانی برای نوسازی بافت فرسوده در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که تسهیلات ۸۰ میلیونی به کسانی اختصاص می یابد که ۴۰ میلیون تومان را طی ۴ ماه در بانک سپرده گذاری کنند.

این مقام مسئول به شناسایی ۲ هزار و ۷۰۰ محله فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: باید ظرف ۱۰ سال آینده متوسط کیفیت خدمات شهری در این محلات به متوسط خدمات شهری نزدیک شود. به عبارت دیگر در هر سال ۲۷۰ محله کشور باید بازسازی شوند.

محمد زاده بیان کرد: در استان تهران ۱۰۴ محله وجود دارند که در بافت فرسوده قرار دارند و اداره راه و شهرسازی استان تهران محله های اولویت دار برای نوسازی و بهسازی را مشخص کرده است.

وی ادامه داد با توجه به اینکه یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی نوسازی و بهسازی بافت فرسوده درون شهری و همچنین حاشیه شهرها است حدود ۷-۸ هزارهکتار بافت فرسوده و ۶ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی در تهران شناسایی شده و برای نوسازی این بافت ها گام های موثری برداشته شده است.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی کشور رویکردی متکی به توانمندسازی متقاضیان است.

به گفته محمد زاده در سال جاری حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت راههای استان تهران منابع مالی در نظر گرفته شده که هزار میلیارد تومان آن به صورت مستقیم از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تامین می شود و ۴ هزار میلیارد تومان مابقی هم باید توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پرداخت شود.

وی گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ساخت کمربندی اسلامشهر، پاکدشت، دماوند و همچنین تقاطع غیرهمسطح شهر قدس و ... را برعهده دارد.

محمد زاده افزود: باید۳۲۰ هزار مسکن مهر در استان تهران ساخته شود که این تعداد به سه بخش شهرهای جدید، شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر و شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر تقسیم می شود.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران خاطرنشان کرد: در شهرهای باحمعیت بالای ۲۵ هزار نفر ۱۰۱ هزار واحد مسکن مهر باید احداث شود که در حال حاضر ۹۲ هزار واحد آن تکمیل شده و ۸ هزار واحد باقیمانده نیز مراحل نهایی ساخت را طی می کنند.

وی درباره پیشرفت فیزیکی مسکن مهر شهرهایی با جمعیت پائین تر از ۲۵ هزار نفر تصریح کرد: ساخت ۳۸ هزار واحد مربوط به این شهرها باید توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود که ۲۴ هزار واحد آن تکمیل شده و ۱۴ هزار واحد باقیمانده هم تا پایان دولت یازدهم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

محمد زاده اظهار داشت: حدود ۹۵ هزار واحد مسکن مهر باید در شهر جدید پرند ساخته شود که بیش از ۶۰ هزار واحد آن تحویل متقاضیان شده و ۳۵ هزار واحد دیگر مراحل نهایی را سپری می کنند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران به تفاوت طرح مسکن مهر شهر جدید پردیس نسبت به طرح مسکن مهر در سایر شهرهای جدید اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه باید ۷۴ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس ساخته شود که از این تعداد ۱۴ هزار واحد آن تاکنون تحویل متقاضیان شده و ۴۰ هزار واحد آن آماده تحویل است اما خدمات زیربنایی آن تکمیل نشده است.

وی گفت: انتظار می رود حداقل ۴۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس تا پایان دولت یازدهم به متقاضیان واگذار شود.

محمد زاده افزود: برای تکمیل طرح مسکن مهر در شهر جدید پردیس باید آورده متقاضیان افزایش یابد و دولت هم در این زمینه حمایت های بیشتری انجام دهد.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد: تامین هزینه آماده سازی واحدهای مسکن مهر به طور کامل برعهده متقاضی است اما با توجه به بالا بودن هزینه ساخت واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس، دولت از طریق منابع داخلی شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و شرکت عمران شهر جدید پردیس یارانه هایی را به متقاضیان پرداخت می کند و بر همین اساس تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه آماده سازی را متقاضیان پرداخت می کنند.

وی افزود: مسکن مهر شهر جدید اندیشه با مشکل خاصی روبرو نیست و از ۳ هزار واحد در نظر گرفته شده در برنامه تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد آن باقی مانده که تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

محمد زاده اضافه کرد: در استان تهران ۴۲ شهر تعریف شده است که همه آنها طرح جامع دارند و طرح تفصیلی بیش از ۳۰ شهر هم تصویب شده است.

وی به اهمیت مدیریت زمین در پایتخت اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مدیریت اراضی خارج از شهر برعهده وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت اراضی داخلی به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

به گفته محمد زاده با توجه به اینکه مدیریت اراضی داخل شهر برعهده وزارت راه و شهرسازی و بویژه اداره کل راه و شهرسازی است این اداره طی یک سال گذشته حدود ۲ میلیون متر مربع زمین را در اختیار خدمات عمومی قرار داده است.

وی در پایان اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد از مهندسان حوزه ساختمان در استان تهران فعالیت می کنند و نظارت بر فعالیت آنها نیز به عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است.

 

مهر

    نظرات