زمین لغزش سیمره ثبت ملی شد

زمین لغزش سیمره ثبت ملی شد

http://www.bananews.ir/مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir غلامرضا سلیمانی گفت: محدوده این زمین لغزش در شهرستان پلدختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستان‌های جایدر و جلوگیر واقع شده است.

وی ادامه داد: این پدیده زمین ساختاری حدود ۱۱ هزار سال قبل در دره سیمره رخ داده که این رویداد موجب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی طول ۱۶ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت ۳۰۰ متر، از دامنه شمال شرقی کبیرکوه شده و انرژی حاصل از آن به حدی بود که سبب خردشدن لایه‌های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول ۲۵ کیلومتر در امتداد شیب و تاقدیس شد.

سلیمانی ادامه داد: بدین ترتیب لنداسلاید سیمره متولد و در نتیجه حرکت این واریزه‌ها، مسیر رودخانه‌های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب بوجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شد.

این مسئول یادآور شد: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده ۲ قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی‌ماه ۱۳۸۲، آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران، اثر طبیعی زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.

وی اضافه کرد: در گام بعدی، این اداره کل اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین تهیه پرونده آن جهت معرفی به عنوان یک (( ژئو پارک‌)) در فهرست جهانی یونسکو خواهد کرد.

محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی لرستان نیز در این‌باره گفت: تهیه پرونده ثبتی این اثر با تلاش، شورای ثبت و حرائم استان و سازمان مرکزی، پیگیری‌های مهرداد زرین‌جویی کارشناس فرهنگی این اداره کل و مسئول ثبت آثار استان آقای محسن طرهانی صورت پذیرفته است.

اسدی افزود: برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر وسعت محدوده زمین لغزش، عوارض بدیع به جای مانده از زمین لغزش مانند تالاب‌ها و سایر پدیده‌های ناشناخته، چشم‌انداز و حضور تمامی عناصر منظر، کم نظیر بودن رخداد زمین لغزش سیمره، تنوع زیست جانوری و گیاهی، بکر بودن پدیده زمین لغزش، قرار گرفتن میان سه استان، ایلام و خوزستان به لحاظ موقعیت مکانی است.

 

ایسنا

    نظرات