ماجرای گرفتن تخفیف ۵۰ درصدی ایران از بوئینگ

ماجرای گرفتن تخفیف ۵۰ درصدی ایران از بوئینگ

http://www.bananews.ir/قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ از سوی ایران‌ایر که حدود یک ماه پیش در ایران امضا شد با تخفیفی ۵۰درصدی همراه بوده که به ادعای یک سایت آمریکایی، این تخفیف در سفارش‌های خرید هواپیما در جهان عادی محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir اوایل دسامبر ۲۰۱۶ شرکت بوئینگ با ایران ایر قراردادی برای فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار امضا کرد و این شرکت هواپیمایی اعلام کرد برای پرداخت نیمی از قیمت اعلام شده با این هواپیماساز آمریکایی مذاکره کرده است. این قرارداد نخستین بار در ژوئن سال ۲۰۱۶ از سوی بوئینگ اعلام شد و شامل تحویل ۵۰ فروند ۷۳۷ مکس ۸، ۱۵ فروند ۷۷۷-۳۰۰ ERو ۱۵ فروند ۹-۷۷۷ است.

رسانه‌های داخلی به نقل از اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نوشتند: با توجه به ماهیت این سفارش و گزینه‌هایش، قیمت خرید ۸۰ فروند جت بوئینگ تقریبا ۵۰ درصد قیمت فهرست است.

بر همین اساس در گزارشی که در یک سایت مالی آمریکایی (NASDAQ) منتشر شده، آورده شده زمانی که یک شرکت هواپیماسازی بزرگ یک قرارداد نهایی را اعلام می کند، ارزش قرارداد بر اساس قیمت فهرست اعلام می شود اما معمولا هیچ کس قیمت فهرست را پرداخت نمی‌کند به خصوص اگر سفارش شامل شمار زیادی هواپیما باشد.

طبق ادعای این سایت، بوئینگ همواره برای سفارشهایی که دریافت کرده، نسبت به قیمت فهرست تخفیف داده است. بر مبنای آمار قیمتهای فهرست، تحویلها و درآمد گزارش شده از سوی بوئینگ، تخفیفهایی که این شرکت برای هواپیماهای مسافربری خود داده است، حدود ۴۷ درصد بوده است. با توجه به روند افزایش تخفیفها به همراه این حقیقت که بوئینگ معمولا قیمتهای فهرست را افزایش می دهد، احتمال اینکه این شرکت در آینده تخفیف بیشتری دهد، وجود دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که ایران ایر قرارداد مشابهی با گروه ایرباس که رقیب اروپایی بوئینگ است، بسته است و تحت این قرارداد ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیمای جت تحویل ایران خواهد داد. ارزش این قرارداد بر مبنای قیمتهای فهرست، ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار است. با این همه مدیرعامل ایران ایر اعلام کرده است که ارزش این قرارداد از ۱۰ میلیارد دلار فراتر نمی رود.

این گزارش در پایان می‌افزاید؛ مدیریت بوئینگ انتظار دارد قرارداد ایران با تولید و تحویل ۷۷۷-۳۰۰ ER، هزاران فرصت شغلی به طور مستقیم برای شهروندان آمریکایی ایجاد کند و تحویل کامل این هواپیماها ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش هوافضای آمریکا ایجاد می‌کند. بنابراین اجرای موفق این قرارداد، اشتغال در آمریکا را بهبود می دهد و در تولید ناخالص داخلی این کشور تاثیر مثبت دارد. علاوه بر مزایای اقتصادی، انتظار می رود این قرارداد به کسب و کار جهانی بوئینگ رونق دهد و ارزش سهام این شرکت را بالا ببرد.

 

ایسنا

    نظرات