۵ سد در شرایط قرمز آبی

۵ سد در شرایط قرمز آبی

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پنج سد زاینده‌رود، درودزن، استقلال، دوستی، شمیل و نیان در شرایط قرمز منابع آبی قرار دارند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir محمد حاج رسولی‌ها امروز در نشستی خبری با بیان این‌که پنج سد در کل کشور از شرایط حساس در زمینه‌ی ذخیره منابع آبی قرار دارند، اظهار کرد: در سد استقلال، شمیل و نیان که تامین‌کننده آب بندرعباس هستند میزان ذخیره آبی ۲۶ میلیون مترمکعب عنوان شده و این درحالی است که در سال گذشته ذخیره این دو سد بیش از ۶۶ میلیون مترمکعب بوده است.

وی در خصوص سد درودزن که تامین‌کننده آب شرب شیراز است نیز گفت: در حال حاضر ذخیره آب این سد ۳۴۵ میلیون مترمکعب تخمین زده شده در حالی که سال گذشته این سد ۴۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: سد زاینده‌رود نیز در سال جاری ۲۲۵ میلیون مترمکعب و سد دوستی نیز در امسال ۲۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد، در حالی که این دو سد به ترتیب در سال گذشته ۲۴۰ میلیون مترمکعب و ۳۵۶ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها، تصریح کرد: براساس آخرین آمار تا امروز ۵۱ میلی‌متر بارندگی در سطح کشور صورت گرفته که در سال گذشته که ۱۰۷ میلی‌متر ثبت شده بود، شاهد ۵۲ میلی‌متر کاهش بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه دریاچه ارومیه میزان بارش‌ها نسبت به درازمدت چهار درصد افزایش داشته اما در حوزه مرزی شرق کشور شاهد ۹۵ درصد کاهش بارندگی‌ها بوده‌ایم. همچنین در حوزه خلیج فارس و دریای عمان میزان بارش‌ها نسبت به درازمدت ۳۷ درصد و در حوزه فلات مرکزی نیز ۳۴ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۳۴ درصدی ورودی به مخازن

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به جریان‌های سطحی کشور، اظهار کرد: میزان ورودی آب به سدها در سال جاری پنج میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب تخمین زده که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که این در شرایطی است که با توجه به نیاز مسائل کشاورزی میزان خروجی از سدها ۲۱ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: در مجموع ذخیره سدهای کشور ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، به لحاظ میزان بارندگی در ۴۸ سال اخیر رتبه بارندگی در شرایط فعلی ۴۲ ثبت شده و باید گفت که امسال دهمین سالی است که میزان بارندگی از سطح میانگین پایین‌تر بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران، اظهار کرد: تاکنون ذخیره سدهای پنج‌گانه تهران ۱۵۱ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که طرح‌های تملک اعتبارات به شرکت مدیریت منابع آب ایران به دو بخش اعتبارات جاری و طرح‌های تملک دارایی تقسیم می‌شود، ادامه داد: تاکنون ۶۰ درصد اعتبارات جاری تخصیص یافته اما در حوزه طرح‌های تملک دارایی تاکنون دریافتی نداشتیم.

وی میزان اعتبارات شرکت مدیریت منابع آب را در سال ۱۳۹۶ معادل سال گذشته دانست و افزود: حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال ۱۳۹۶ شرکت در نظر گرفته شده که بیشتر این اعتبارات نیز سمت‌وسوی غیرسازه‌ای دارد.

به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، براساس ابلاغیه‌ای که برای آب قابل برنامه‌ریزی تعریف شده باید تا پایان برنامه ششم کل آب قابل برنامه‌ریزی به حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب برسد که حدود ۴۰ میلیارد راه‌آب‌های سطحی و ۴۰ میلیارد دیگر را آب‌های زیرزمینی تشکیل می‌دهند به عبارت دیگر باید تا انتهای برنامه ششم ۱۱ میلیارد مترمکعب از آب برنامه‌ریزی شده کاهش یابد که

حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که سهم محیط زیست از منابع آبی در لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور ۱۰.۸ میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده است، گفت: احیای تالاب‌های بحرانی از همین محل میسر می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت انتقال آب خزر به سمنان، تصریح کرد: تا زمانی که تاییدیه محیط زیستی این طرح گرفته نشود به هیچ عنوان این طرح اجرایی نخواهد شد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که در تمام استان‌ها طرح تعادل‌بخشی با اعتبار مصوب ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است، ادامه داد: تاکنون هیچ وجهی دریافت نشده و ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق منابع داخلی شرکت برای این طرح هزینه شده است.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به عملکرد سال ۱۳۹۵ در پی اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، اظهار کرد: ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون مترمکعب کاهش مصرف داشته‌ایم که ۵۰ درصد به دلیل مسدود کردن چاه‌ها و ۵۰ درصد به دلیل کنترل برداشت‌ها بوده است.

انسداد ۱۰ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

به گفته وی، تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و تا این لحظه ۵۴ هزار حلقه چاه کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده‌ است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص طرح انتقال آب از دریای خزر به استان البرز، بیان کرد: این پروژه صرفا برای تهران اجرایی نمی‌شود و عمده مباحث مطرح شده در این بخش مباحث بین حوزه‌ای است.

حاج‌رسولی‌ها گفت: قرارداد این پروژه اسفندماه سال گذشته منعقد شد و در حال حاضر نیز ۲۵ درصد مطالعات اولیه این طرح انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال آینده مطالعه این طرح به اتمام برسد و باید به این نکته نیز توجه داشت که هدف برداشت آب مازاد ورودی به دریای خزر است.

وی همچنین با اشاره به طرح انتقال آب از سبزکوه به استان‌های مرکزی، اظهار کرد: مطالعات برای این طرح به انجام رسیده و حدود ۴۹ میلیون مترمکعب برای این مساله تخصیص یافته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام آبی برای ۵۰۰ طرح در کشور داریم، گفت: اگر سالی شش یا هفت هزار میلیارد تومان اختصاص یابد می‌توان با اولویت‌بندی این پروژه را به نتیجه رساند.

به گفته حاج‌رسولی‌ها، ۱۲۸ سد بزرگ در ردیف اجرایی قرار دارد که پنج تای آنها که عمدتا در اطراف دریاچه ارومیه بودند، متوقف شده و ۳۷ سد دیگر در مرحله‌ی بازنگری قرار دارد. در این بین نیز ۸۶ سد با سرعت در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌شود بخشی از آن در برنامه ششم و بخشی دیگر در برنامه‌های بعدی اجرایی شود.

 

ایسنا

    نظرات