شغل دوم؛ آخرین امید کارگران برای تامین زندگی

شغل دوم؛ آخرین امید کارگران برای تامین زندگی

http://www.bananews.ir/یک فعال کارگری می‌گوید شرایط زندگی کارگران به قدری سخت شده که ناچارند شغل دومی برای خود پیدا کنند ولی با این کار هم دچار آسیب‌های روحی و جسمی می‌شوند و هم فرصتهای شغلی جوانان جویای کار را اشغال می‌کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ رحمت اله پورموسی ‌اظهار کرد: کارگران باید تنها یک شغل داشته باشند اما وقتی چرخ زندگی نمی‌چرخد و نگران کرایه سر برج و هزینه‌های درمان و دارو هستند اخرین امیدشان به شغل دوم است و مجبورند سر کار دوم و سوم بروند و ساعتهای طولانی از خانواده دور باشند.

وی افزود: امروز بسیاری از خانوارهای کارگری قادر به امرار معاش نیستند و حقوق کارگری کفاف تامین هزینه‌هایشان را نمی‌دهد متاسفانه مزایای جانبی کارگران هم افزایش داده نمی‌شود که دلگرم شوند و بخشی از هزینه‌های اقلام خوراکی را تامین کنند.

مشاور کانون شورای اسلامی کار خراسان رضوی ادامه داد: کارگران دفترچه تامین اجتماعی دارند ولی انگار ندارند و خدمات مناسب به آنها ارائه نمی‌شود لذا برای هزینه‌هایی مثل دندان ناچارند از بیمه تکمیلی درمان استفاده کنند و در واقع دو نوع حق بیمه بپردازند.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت و تامین اجتماعی در این زمینه وارد شوند و ترتیبی اتخاذ کنند که در مراکز درمان خصوصی هم یک ریال از کارگران بابت درمان گرفته نشود.

پورموسی درعین حال بر ضرورت پیش بینی راهکاری برای خانه‌دار شدن کارگران تاکید کرد و گفت: مسکن برای کارگران مهم است و بعد از درمان بیشترین هزینه‌ سبد معیشت آنها را تشکیل می‌دهد. امروز جامعه کارگری که قشری زحمتکش و نجیب و کم توقع است از نعمت مسکن محروم مانده و حق مسکن قابل توجهی هم دریافت نمی‌کند که بتواند به آینده امیدوار باشد.

وی از دولت خواست برای کارگران طرحی پیش‌بینی کند که کارگران خانه‌دار شوند و مسکن ارزان قیمت در اختیار آنها قرار گیرد.

به گفته این فعال کارگری در صورت تامین مسکن مناسب، هزینه‌های سنگین اجاره بها از دوش کارگران برداشته می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات