هشدار نسبت به فروریزش زمین/منطقه ۱۷ و ۱۸تهران درگیر پدیده فرونشست

هشدار نسبت به فروریزش زمین/منطقه ۱۷ و ۱۸تهران درگیر پدیده فرونشست

http://www.bananews.ir/مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مناطق حاشیه‌ای جنوب، جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی استان تهران را مستعد پدیده فرونشست دانست و گفت: منطقه ۱۷ و۱۸ تهران درگیر این پدیده هستند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علی بیت‌اللهی اظهار داشت:در استان تهران با دو پدیده فرونشست و فروریزش روبرو هستیم که ساختارهای متفاوتی با یکدیگر دارند؛ فروریزش یا فروچاله، حفره‌های کوچکی هستند که پدیداری آنها ناگهانی است و طی ماه‌های گذشته در مناطقی مانند شهران، قیام و مولوی شاهد این پدیده بوده‌ایم؛ در حالی که فرونشست مقیاس ظاهری بزرگی دارد و در برخی مناطق استان تهران به ابعاد ۵۰ در ۵۰ کیلومتر یا در دشت شهریار به ابعاد ۱۰۰ کیلومترمربع می‌رسد.

مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: فرونشست در مناطق شهری رخ نمی‌دهد و بیشتر در حاشیه شهرها به وقوع می‌پیوندد. در استان تهران هم، پدیده فرونشست منطقه ۱۷ و ۱۸ را درگیر کرده است و به سمت جنوب استان یعنی اسلامشهر، ورامین در جنوب و دشت شهریار در جنوب غرب کشیده می‌شود.

وی اظهار داشت: دو عامل مهم برای پدیده فرونشست، حفر چاه‌های متعدد، غیرحساب شده و همچنین استحصال بی‌رویه آب است که با توجه به خشکسالی‌ سال‌های گذشته، موجب فرونشست زمین می‌شود و سپس بر سطح این زمین‌ها، ساختمان، پل یا جاده ساخته می‌شود.

بیت‌اللهی بیان کرد: پل‌ها، ساختمان‌ها و جاده‌های ساخته‌شده در زمین‌های نشست‌کرده ایمن نیستند، به عنوان نمونه بسیاری از پل‌های جنوب تهران دچار شکست شده‌ و جاده‌های این منطقه ترک برداشته‌اند.

وی به دیگر آثار پدیده فرونشست اشاره و تصریح کرد: لوله‌های انتقال نفت و گاز هم در اثر پدیده فرونشست خم می‌شوند؛ ضمن اینکه در این میان اراضی که دچار فرونشست می‌شوند، از بین رفته و خلل و فرج و حالت آبگیری خود را از دست داده و امکان کشاورزی در آنها از میان می‌رود.

 

مهر

    نظرات