آغاز عملیات مرمت و باز زنده‎سازی پل گپ (صفوی) خرم‌آباد

آغاز عملیات مرمت و باز زنده‎سازی پل گپ (صفوی) خرم‌آباد

http://www.bananews.ir/‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز عملیات مرمت و باز زنده‌سازی پل گپ (صفوی) خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه پل گپ یا صفوی بر روی رودخانه شهر خرم‌آباد بنا شده و یکی از بناهای عام‌المنفعه این شهر به شمار می‌رود، افزود: این اثر از دوره صفوی تاکنون کاربری خود را به خوبی حفظ کرده است.

وی گفت: پل گپ به شماره ۲۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و اداره کل میراث فرهنگی لرستان در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی خود با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار میلیون ریال عملیات مرمت، باز زنده‌سازی دهانه‌ها و همچنین ساماندهی این محور گردشگری شهر خرم‌آباد را آغاز کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: اقدامات مرمتی و احیای این فاز، بنای پل شامل جمع‌آوری عناصر بتنی، پیگردی و اجرای طرح باز زنده‌سازی دهانه‌ها و بخش شاه‌نشین تخریب شده پل، جمع‌آوری الحاقات و بارگیری مواد حاصله از عملیات مرمت، تمیز کاری محیط و نمای پل، ترمیم و تعویض مصالح آسیب‌دیده چشمه طاق‌های مورد تردد وسایط نقلیه با آجر سنتی و مطابق الگو اولیه، خالی کردن بندهای فرسوده و اجرای بندکشی با ملات ماسه و سیمان و شن شسته الک شده در نما، ساماندهی و محوطه سازی پیرامونی پل است.

وی یادآور شد: پس از پایان عملیات مرمتی این پل به یک محور گردشگری تبدیل خواهد شد و ‌با جایگزین کردن یک پل در بالا دست، فقط برای تردد پیاده از آن استفاده می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات