ابراز نگرانی معاون دبیرکل خانه کارگر از وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای کشور

ابراز نگرانی معاون دبیرکل خانه کارگر از وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای کشور

http://www.bananews.ir/معاون دبیرکل خانه کارگر کشور نسبت به وضعیت صندوق‌های بیمه در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: این صندوق‌ها در صورت تداوم این وضعیت و بی‌تفاوتی به آن ممکن است به پاشنه آشیل جامعه تبدیل شوند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ حسن صادقی در جمع فعالان کارگری و کمیته‌های بیمه درمانی این تشکل در سمنان اظهار کرد: نگرانی ما از این وضعیت تنها محدود به تامین اجتماعی نیست و ممکن است مشکلات بیشتری برای کشور به جود بیاورد.

وی با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی به دلیل کثرت بیمه‌شدگان یک سازمان چندوجهی است افزود: متاسفانه از دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شاهد رویکردی غیرعلمی به تامین اجتماعی بودیم و این رویکرد محدود به قوه مجریه نبوده بلکه قوه قضاییه و مقننه نیز رویکرد خوبی نسبت به این صندوق نداشتند.

این فعال کارگری با بیان اینکه مجلس با وضع قوانین بدون پشتوانه مالی، دستگاه قضا با عدم حمایت جدی و دستگاه اجرایی با عدم پایبندی به تعهدات خود در این وضعیت تاثیر گذاشتند، گفت: همین رویکردها سبب شد که صندوق‌ها به وضعیت بحرانی فعلی نزدیک شوند.

وی با بیان اینکه ما مخالف بیمه همه گروه‌های اجتماعی یا زنان خانه‌دار و ... نیستیم، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که این مسائل ربطی به تامین اجتماعی ندارد و سازمان وظیفه‌ای در این قبال ندارد.

صادقی با بیان اینکه مجلس نباید وظایف حاکمیتی را به عهده تامین اجتماعی بگذارد، افزود: چرا باید این وظایف را به عهده سازمانی بگذارند که خود در پرداخت مطالبات بازنشستگانش با مشکل روبه‌روست؟

این فعال کارگری بر لزوم تغییر نگاه‌ها به صندوق‌ها از جمله تامین اجتماعی تاکید و بیان کرد: اگر مانع از دست‌اندازی به تامین اجتماعی نشوند، این سازمان در سال‌های آتی با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری نه تنها مخالف همسان‌سازی نیست بلکه اجرای آن را ضروری می‌داند، گفت: حرف ما این است که اجرایی‌شدن این مهم نباید از محل صندوقی که متعلق به کارگران است انجام شود.

این فعال کارگری به تمجید از عملکرد نوربخش مدیرعامل تامین اجتماعی پرداخت و اضافه کرد: اگر مدیریت، دلسوزی و تلاش‌های ایشان نبود، وضعیت صندوق می‌توانست بدتر از وضعیت امروز آن باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از منابع کشور از طریق طرح هدفمندی یارانه‌ها به هدر رفت، خاطرنشان کرد: اگر آن منابع به سمت تولید و اشتغال سوق داده می‌شد مشکلات کشور در این بخش تا این حد نبود.

صادقی با اذعان به اینکه هیچ کسی نمی‌تواند یک نمونه در کشور به دست دهد که با اجرای طرح هدفمندی وضعیت معیشتی و اقتصادی یک خانواده متحول و یا بهبود جدی یافته باشد، به انتقاد از آنچه گداپروری می‌خواند پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه با اجرای این طرح منابعی که می‌توانست به بهبود اقتصادی کشور کمک کند، اینگونه به هدر رفت.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت نیز با مشکلات جدی روبه‌روست، ابراز عقیده کرد: این طرح هم همچون طرح هدفمندی و یا مسکن مهر در مسیری حرکت می‌کند که بعید است به بهبود وضعیت در آینده ختم شود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه کارگری با بسیاری از این طرح ها مخالفتی ندارد خاطرنشان کرد: صندوق‌ها و علی‌الخصوص تامین اجتماعی با تداوم این رویکردها با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد و به دلیل تعدد و کثرت بیمه‌شده‌ها در این سازمان ممکن است مشکلاتی جدی برای جامعه و نظام مقدس اسلامی که جامعه کارگری برای تداوم آن جان‌های بسیاری داده ایجاد شود.

 

ایسنا

    نظرات