حادثه پلاسکو و ملاحظات آینده مدیریت شهری تهران

حادثه پلاسکو و ملاحظات آینده مدیریت شهری تهران

http://www.bananews.ir/ترمیم زخم های ناشی از تلفات انسانی و ضررهای مادی حادثه پلاسکو شاید مدت ها خانواده های زیان دیده و نهادهای دولتی مرتبط را درگیر کند اما نکته مهم کسب تجربه از این اتفاق است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir منصور غیبی، کارشناس اقتصاد شهری طی یادداشتی به تجربیات ناشی از حادثه پلاسکوی تهران و لزوم توجه به این تجربیات برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه پرداخته است که در پی از نظر گرامی تان می گذرد:

ترمیم زخم های ناشی از تلفات انسانی و ضررهای مادی حادثه پلاسکو شاید مدت ها خانواده های زیان دیده و نهادهای دولتی مرتبط را درگیر کند اما نکته مهم کسب تجربه ناشی از این اتفاق برای آینده خواهد بود تا بتوان حوادث مشابه را در آینده با کمترین آسیب های ناشی از این نوع اتفاقات، مدیریت کرد.

۱- آموزش مستمر مدیران، فرماندهان و عوامل امداد آتش نشانی به گونه ای که این آمادگی را داشته باشند که در مواجهه با حوادث، در مقام تصمیم گیری و تصمیم سازی سریع و ضربتی ایفای نقش کنند. البته حتما این نوع آموزش ها انجام شده است که سازه های فولادی در مواجهه با آتش، در بهترین حالت به طور متوسط تا ۳ ساعت پس از برخورد مستمرآتش با فولاد مقاوم هستند و پس از آن با کاهش بسیار سریع و تصاعدی مقاومت فولاد مواجه می شوند که موجب گسیختگی فولاد و در نتیجه آوار سازه فولادی می شود. بنابراین می توان امیدوار بود با تکمیل و یا افزایش آموزش های لازم، تیم نجات را نسبت به وقوع این حوادث ناشی از تخریب کلی ساختمان های فولادی در قبال آتش سوزی آماده‌تر نمود تا با تصمیم گیری سریع و تحلیل حوادث محتمل در روند امداد و نجات، آنان را در مدیریت زمان حادثه یاری نمود.

۲- مالکان و مدیران ساختمان‌های مشابه پلاسکو هم باید آموزش های لازم در زمینه حوادث ناشی از این نوع رخدادها را آموزش دیده و این آموزش ها جزیی از الزامات صدور یا تمدید پروانه کسب آنان باشد تا الزامی بر آشنایی آنان و عمل به دستورالعمل های ابلاغی باشد.

۳- ضرورت توجه به صنعت بیمه و تدوین ماده ای برای الزام مالکان صنوف مختلف اقتصادی به بیمه صنفی و ملکی محل کسب و کار خود در قبال حوادث احتمالی.

۴- با توجه به کاربری ساختمان پلاسکو و ساختمان های مشابه، ملاحظه می‌شود که تجمیع، تنوع و ترکیب های مختلف کاربری از جمله کارگاه های تولیدی، انبار و فروشگاه در کنار یکدیگر و حتی وجود خوابگاه شبانه کارگران موجب استفاده خارج از ظرفیت این نوع مراکز تجاری شده و در نتیجه ساختمان های مذکور از اصالت اولیه کاربری خود دور شده‌اند و توان پاسخگویی به این نوع استفاده‌های خارج از ظرفیت را ندارند؛ در نتیجه در برابر حوادث آسیب پذیرتر می شوند بنابراین نهادهای دولتی مرتبط، باید نسبت به سازماندهی و تعریف کاربری متناسب با ساختمان ها اقدام نموده و ضوابط قانونی را حاکم نمایند.

۵- شناسایی ساختمان های مشابه پلاسکو و مقام سازی یا نوسازی آنان با هماهنگی مالکان و حمایت های دولت و شهرداری ها.

در پایان امید است با ارج نهادن به ایثار گری و فداکاری آتش نشانان عزیز، ضمن حفظ جان آنان به عنوان سرمایه اجتماعی و همچنین حفظ سرمایه های اقتصادی در قالب ساختمان و یا سرمایه در گردش کاسبان با برنامه ریزی، آموزش و تحکم در اجرای قوانین نسبت به حفظ و پایداری سرمایه های کشور کوشا بوده و همگی احساس مسئولیت کنیم.

 

مهر

    نظرات