تحولی اساسی در صنعت تاسیسات ساختمانی با قرنیزهای گرمایشی

بنانیوز-سیستم گرمایشی یک ساختمان به اندازه ی ایمنی آن اهمیت دارد، امروزه سیستم های گرامیشی مختلفی وجود دارد که شمامی توانید برای خانه، مغازه یا اداره ی خود در نظر بگیرید.

یکی از نوین ترین سیستم های گرمایشی، قرنیز حرارتی یا رادیاتور قرنیزی است که به طور مفصل راجع به آن در این مقاله صحبت خواهیم کرد، اما پیش از آن اجازه دهید راجع به گرمایش یکسری توضیحات اجمالی بدهیم تا همه چیز برای تان روشن تر شود.بدون شک در پایان این مقاله متوجه خواهید شد که رادیاتورهای قرنیزی، تحولی شگرف در تاسیسات ساختمانی هستند.

{jathumbnail off}

 http://www.bananews.ir

رادیاتور قرنیزی

یکی از مهم‌ترین مفاهیم علم فیزیک در خصوص گرمایش، “هدایت” یا رسانش است. در ادامه بیشتر با این مفهوم آشنا خواهیم شد.

اگر فیزیک کتاب اول دبیرستان را به خاطر داشته باشید، حتما می دانید که انتقال گرما در اجسام جامد به روش هدایت انجام می شود، این مسئله یعنی "هدایت" یکی از اصلی ترین نکاتی است که در رادیاتور قرنیزی وجود دارد و بخش قابل توجهی از گرمای آن بر اساس هدایت یا رسانش به پدید می آید.

رسانش در رادیاتور قرنیزی به این شکل اتفاق می افتد: گرمای آبی که در لوله های مسی رادیتاور قرنیزی در جریان است، به سطح لوله ها حرکت کرده و موجب شده تا میانگین سرعت مولکول هایش به سرعت افزایش یافته و لوله ی مسی گرم شود و در نتیجه ی گرما از قرنیز گرمایشی ساطع می شود.

 http://www.bananews.ir

رادیاتور قرنیزی

خب، حال که متوجه شدیم گرمایش چگونه در لوله های مسی رادیاتور قرنیزی اتفاق می افتد بهتر از بدانیم که چه مسائلی در این گرمایش دخیل هستند.

از جمله عواملی که می توان در انتقال گرما به روش هدایت موثر دانست:

اختلاف دمای سطح گرم و سرد: هر چقدر اختلاف دمای دو سطح گرم و سرد بیشتر باشد، انتقال دمای سطح گرم با سرعت بیشتر و سریعتری انجام می شود.

سطح مقطع جسم: کاملا روشن است هرچقدر سطح پهن تر باشد، مولکول هایی که گرما را منتقل می کنند بیشتر خواهند بود.

ضخامت جسم: ضخامت جسم درست رابطه ی مستقیمی با اختلاف سطح  گرم و سرد دارد، ضخامت این جسم همان فاصله ای است که میان سطح سرد و گرم وجود دارد، یعنی هر چقدر ضخامت جسم کم تر باشد، هدایت گرما بیشتر خواهد شد.

زمان عبور گرما: هر چقدر گرما در سرعت کمتری منتقل شود، گرما با شدت بیشتری وارد سطح گرم می شود.

امکان  هدایت گرمایی یا قابلیت گرما رسانی: همه ی مواد نمی توانند به یک اندازه گرما را با شدت یکسان هدایت کنند. در میان مواد مختلف، فلزات گرمارسان های خوبی هستند و د میان فلزات، مس از همه رساناتر است. همچنین شیشه، آجر، بتن و چوب نسبتا هادی هستند و چوب پنبه، پشم سنگ، پلی اورتان و پلی استایرن هادی های بسیار ضعیفی می باشند. به هادی های بسیار ضعیف، عایق گفته می شود.

 رادیاتور قرنیزی

علاوه بر لوله های مسی یکی دیگر از ویژگی های این رادیاتورها که باعث می شود انتقال گرما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند، استفاده از فین یا پره های آلومینیومی است؛ این پره های آلومینیومی با توجه به ضریب انتقال گرمای بالایی که دارند، راندمان بسیار بالایی را برای این سیستم به ارمغان می آورد.

گرمایش

تابش گرمایی، یکی از از دیگر  روش های انتقال گرما  بدون حضور ماده است که  از میان فضای خالی منتشر می‌شود  در و نتیجه حرکات تصادفی اتم‌ها و مولکول‌ها در ماده رخ می دهد. از آنجا که مولکول‌ها از ذرات باردار ساخته شده‌اند(پروتون‌ها و الکترون‌ها) حرکات موجود در آنها، موجب ساطع شدن امواج الکترومغناطیسی، که حامل انرژی هستند می‌باشد. بر خلاف روش‌های رسانش و همرفت، انتقال گرمای اشعه‌های گرمایی می‌تواند در یک نقطه کوچک با استفاده از آینه های منعکس کننده متمرکز گردد.

حال که برای‌مان روشن شد که رادیاتورهای قرنیزی چگونه کار می کند و از چه چیزی تشکیل شده است می توانیم سراغ این برویم که قرنیز گرمایشی به درد چه کسانی می خورد و به چه کار می آید.

http://www.bananews.ir

رادیاتور قرنیزی

چرا باید بجای بخاری یا شوفاژ از قرنیز حرارتی استفاده کنم؟

خب، تا به این جای کار برایتان توضیح دادیم که قرنیز حرارتی چیست و چگونه کار می کند، اکنون شاید این سوال برای‌تان پیش آمده باشد که چرا باید از این سیستم گرمایشی بجای سیستم های گرمایشی قبلی مثل بخاری یا شوفاژ استفاده کرد.

http://www.bananews.ir

رادیاتور قرنیزی

در جواب این سوال باید به مزایای رادیاتور قرنیزی پرداخت و دونه دونه از آنها نام برد، اما اجازه دهید اینطور برایتان مسئله را روشن کنیم، اگر شما در خانه ی خود بخاری داشته باشید، شاید دائما این دردسرهای کوچک را دارید، مثلا همیشه بالای بخاری‌تان دوده گرفته و سقف سیاه شده است، یا این که در اوایل پاییز مجبور هستید که بخاریتان را کول کرده و سط خانه بگذارید و آن را وصل کنید و در اوایل بهار، دوباره همین داستان را خواهید داشت.  اگر بچه ی کوچک داشته باشید همیشه باید مراقب باشید که بخاری نزدیک نشود، از همه بدتر بخاری می تواند بسیار بسیار خطرآفرین باشد، لوله ی دودکش بخاری با گاز CO2  سالانه چندهزار قربانی می گیرد و یا نشت گاز آن ممکن است به انفجار منجر شود.

http://www.bananews.ir

رادیاتور قرنیزی

اگر خانه ی شما شوفاژ داشته باشد باز دردسرهایی چون هزینه ی شارژ، تعمیرات و .... را خواهید داشت و البته نکته ی مهمی که هست این است که بخاری و شوفاژ به زحمت تا شعاع ۷ متری خود را گرم می کنند، در صورتی که رادیاتور قرنیزی که در سرتاسر خانه کشیده شده نه فضایی از خانه ی شما را اشغال می کند، نه خطرهای بخاری را دارد و نه داستان های مربوط به هزینه ی شارژ و تعمیرات و وصل کردن و جمع کردن در فصول مختلف را دارد.

 http://www.bananews.ir

رادیاتور قرنیزی

یکی از بهترین شرکت های ارائه دهنده ی این محصول نیکسان است که به طور تخصصی ارائه دهنده ی محصولات گرمایشی، رادیاتورقرنیزی می باشد و تا کنون ده‌ها پروژه در منازل و ادارات داشته است. استفاده از حدود ۷۰ فین آلومینیومی در هر متر از رادیاتورهای قرنیزی نیکسان از بزرگترین ویژگی های بارز محصولات این شرکت است.

احتمالا تا همین‌جا برای شما کافی بوده است تا متوجه شوید که با استفاده از این قرنیزهای حرارتی هم می توانید فضای بسیار زیادی را که قبلا با بخاری های گازی یا برقی اشغال می شد، دوباره در اختیار داشته باشید و هم اینکه می توانید با کمترین میزان مصرف انرژی بیشترین حرارت ممکن را دریافت کنید.

منبع:

http://www.meekhkoob.ir

    نظرات