مسابقه معماری برای طراحی پلاسکوی جدید

مسابقه معماری برای طراحی پلاسکوی جدید

در آخرین روزهای سال گذشته و درحالی که اکثر هموطنان‌مان در تکاپوی استقبال از سال نو بودند، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در جلسه بررسی ابعاد حادثه پلاسکو، پس از استماع گزارش تکمیلی این حادثه که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی تهیه شده بود، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که در صورت اجرا می‌تواند پایانی باشد برای ساخت وسازهای غیراصولی در مورد ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها.
به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir در نخستین بند این مصوبه شهرداری‌ها موظف شدند با همکاری نظام مهندسی ساختمان هر کلانشهر نسبت به مستندسازی، تهیه شناسنامه ساختمان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای همه ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، شامل آخرین وضعیت نقشه‌های ساختمانی و تاسیساتی، راه‌های فرار و... اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی به نقل از اقتصادآنلاین  ، همچنین در دومین بند این مصوبه نیز شهرداری‌ها ملزم شده‌اند تا بعد از کنترل و انطباق کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلندمرتبه کشور از ادامه فعالیت خارج از کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلند نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش بینی شده در پروانه ساختمانی و پایان کار صادره از طرق قانونی لازم جلوگیری کنند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهم شهرسازی در کشور نبود ضوابطی در بخش بلند مرتبه‌سازی است. به همین دلیل در این مصوبه، دبیرخانه شورای عالی مامور شده تا ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی، به منظور هدایت کمیسیون‌های ماده ۵ و حصول اطمینان از جانمایی صحیح و حصول حداقل‌های ایمنی در ساختمان‌های بلند را تهیه و جهت تصویب به شورای عالی ارایه کند. درکنار این موضوع، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور نیز مکلف شده تا ضوابط و چک‌لیست‌های لازم برای حصول اطمینان از ایمنی ساختمان در طول دوره بهره‌برداری (مطابق مبحث ٢٢) را تدوین و پس از تصویب، جهت اعمال به مدیریت شهری کلانشهرها ابلاغ کند.
علاوه بر این از جمله انتقادهایی که به شهرداری در مورد ساختمان‌های بلندمرتبه می‌شود، نداشتن تجهیزات لازم برای مقابله با حریق در این ساختمان‌هاست. برهمین اساس شورای عالی معماری و شهرسازی شهرداری کلانشهرها (سازمان آتش‌نشانی) را موظف کرد تا برای توسعه تجهیزات آتش‌نشانی و ایجاد ایمنی بیشتر و روش‌های برخورد با آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، علی‌الخصوص در ساختمان‌هایی که در معابر کم‌عرض واقع شده‌اند، برنامه‌هایی روشن و شفاف را تدوین و با هدف آمادگی، آموزش و مقابله در مواقع خطر به تصویب مراجع ذی‌ربط (شوراهای شهرها) برسانند.  بخش دیگری از این مصوبه بر لزوم اجباری شدن بیمه کیفی ساختمان، به‌خصوص ساختمان‌های بلندمرتبه کشور تاکید داشت و طبق آن دبیرخانه شورا مکلف شده تا ضوابط جانمایی صحیح اماکن تجاری- اداری مقیاس شهری و منطقه‌ای (مال‌ها) به منظور حصول اطمینان از حداقل تاثیرات منفی اینگونه ساختمان‌ها روی ترافیک کلانشهرها، زیست‌پذیری شهری و امکان مقابله با سوانح را تهیه و پس از بررسی و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری، جهت اعمال و رعایت در طرح‌های توسعه شهری کلانشهرها و کمیسیون‌های ماده ۵ به مراجع ذی‌ربط ابلاغ کند.
ممنوعیت احداث ساختمان‌های پرخطر در مجاورت شریان‌های حیاتی شهری یکی دیگر از موارد مورد تاکید این مصوبه بوده است. از سوی دیگر این مصوبه تمامی دستگاه‌های اجرایی را ملزم به بازنگری، کنترل و ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، تاسیسات و تجهیزات متعلق به خود کرده و بر بازنگری و به‌روز‌رسانی آیین‌نامه ٢٨٠٠ و فصول مرتبط مقررات ملی ساختمان درباره ساختمان‌های بلندمرتبه با تمرکز بر موضوع ایمنی باتوجه به تجربه ساختمان پلاسکو تاکید کرده است. همچنین براساس این مصوبه مقرر شد به منظور فرهنگ‌سازی و عبرت‌آموزی از این حادثه و پاسداشت خاطره فداکاری شهدای آتش‌نشان، در عین حفظ حقوق مالکان، طراحی و احداث ساختمان جایگزین در محل ساختمان تخریب شده پلاسکو در قالب یک پروژه ویژه از طریق برگزاری مسابقه عمومی معماری با همکاری مالک مجموعه (بنیاد مستضعفان) صورت گیرد.  در همین خصوص دکتر پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص این مصوبه گفت: «حادثه پلاسکو با تمام تلخی‌هایش، نقطه عطفی در تاریخ شهرسازی و معماری ما بود که نهادها را برآن داشت تا با دقت و جدیتی بیشتر، به بحث بلند مرتبه‌سازی و ضوابط آن توجه کنند.
وی افزود: در همین راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی نیز گزارشی را در خصوص ساختمان‌های بلندمرتبه و ابعاد فنی و تخصصی حادثه پلاسکو تهیه کرده بود که در جلسه یاد شده ارایه شد و درنهایت جلسه مصوباتی داشت تا از این پس ساختمان‌های بلندمرتبه براساس ضوابط و قوانینی علمی و کارشناسی ساخته شوند.
حناچی در پاسخ به این سوال که این مصوبات چقدر ضمانت اجرایی دارد؟ گفت: اصولا مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری از طریق دبیرخانه آن پیگیری می‌شود تا دستگاه‌های مرتبط آن را به خوبی اجرا کنند. در این مورد هم مصوبات مورد بحث به شهرداری‌ها و سایر نهادهایی که در این مصوبه وظایفی برای آنها تعریف شده است، در همان روزهای پایانی سال گذشته ابلاغ شده است و دبیرخانه با جدیت روند اجرای آن را پیگیری می‌کند.  معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات آغاز شده برای اجرایی شدن این مصوبه گفت: به عنوان مثال، مذاکراتی با بنیاد مستضعفان شده است تا مسابقه‌ای برای طراحی سازه جدید پلاسکو برگزار شود که مقدمات آن انجام شده است و به زودی شاهد برگزاری این مسابقه خواهیم بود. به همین ترتیب سایر بندهای این مصوبه نیز در حال پیگیری است.
سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

    نظرات