بی‌توجهی مردم، علت تلفات سیل آذربایجان

بی‌توجهی مردم، علت تلفات سیل آذربایجان

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: با وجود ارائه اطلاعات و هشدارها از سوی سازمان هواشناسی، تلفات در سیل آذربایجان فقط به علت بی‌توجهی هموطنان بوده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدکتر داوود پرهیزکار امروز دوشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل هواشناسی استان همدان، به اهمیت اطلاعات سازمان هواشناسی تأکید و تصریح کرد: در سیل سال ۸۰ در استان گلستان، بیش از ۱۰ هزار نفر در سیل محاصره و بیش از ۴۰۰ تن کشته و مفقود شدند اما در سال جاری با وجود ارائه اطلاعات و هشدارها از سوی سازمان هواشناسی، تلفات در سیل آذربایجان فقط به علت بی‌توجهی هموطنان بوده است.

وی با تأکید بر ارائه آموزش به شهروندان در هنگام بروز سیل و شرایط بحران، اظهار کرد: سیل بهمن‌ماه سال گذشته در جنوب به مراتب شدیدتر از سیل آذربایجان بود اما به علت ارائه هشدارهای هواشناسی و آگاهی مردم تلفاتی نداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ارائه آموزش همگانی در شرایط بحران تأکید کرد و گفت: سازمان هواشناسی کتابی در زمینه چگونگی واکنش سریع مردم در شرایط بحران تدوین کرده که به‌زودی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه طول عمر سازمان هواشناسی به بیش از ۶۰ سال می‌رسد، تصریح کرد: امروزه هواشناسی از ضروریات زندگی همه اشخاص به شمار می‌رود و از این منظر جایگاه والایی در سطح کشور پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره دولت یازدهم رویکرد سازمان هواشناسی به ارائه داده بر اساس قابلیت فهم و استفاده کاربر نهایی تغییر کرده است.

پرهیزکار با اشاره به اینکه تقریبا تمامی اقشار جامعه خواهان اطلاعات از هواشناسی هستند، عنوان کرد: اقشار مختلف کشاورزان، دامداران، باغداران، زنبورداران، راه‌وترابری، محیط زیست، مدیریت منابع آب، بهداشت ودرمان، انرژی‌های پاک، نیروی انتظامی، امنیتی و اجتماعی و مدیریت بحرانی همگی از حوزه‌های تخصصی کاربران اداره‌کل هواشناسی و عموم مردم نیز از کاربران عادی این سازمان هستند.

وی ادامه داد: در طول دوران این دولت، به رغم آنکه نیروهای هواشناسی به مرور بازنشسته شده و کمتر شده‌اند، اما حجم خدمات‌رسانی با ایجاد نگرش جدید در سازمان افزایش یافته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه کشاورزان از کاربران اصلی اداره‌ کل هواشناسی هستند، عنوان کرد: این سازمان تقریبا چهار  میلیون کاربر کشاورز دارد بنابراین این افراد جزء کاربران اصلی و در اولویت سازمان هواشناسی هستند. از دلایل اولویت دادن کشاورزان به سایر کاربران این است که این افراد تولیدکننده موادغذایی کشور هستند و سهم بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند.

پرهیزکار با بیان اینکه در سال زراعی ۹۴-۹۵ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کشاورز تحت پوشش خدمات هواشناسی قرار گرفتند، افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از ۱۱ استان کشور، ارائه این خدمات موجب ایجاد بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده شد، این درحالیست که نه تنها اعتبارات این سازمان افزایش نیافت بلکه در این مدت با خشکسالی اعتبارات مواجه بودیم.

وی به پیش‌بینی‌های فصلی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی، پیش‌بینی‌های فصلی نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد که ارائه این اطلاعات برای کشاورزانی که کشت دیم خواهند داشت بسیار مفید است.

ایسنا

نظرات