افزایش کیفیت در گرو واقعی شدن قیمت آب

افزایش کیفیت در گرو واقعی شدن قیمت آب

قائم مقام وزیر نیرو گفت: اگر مابه التفاوت قیمت آب از مشترک دریافت نشود این کمبود مالی می‌تواند در کمیت و کیفیت آب اثر گذار باشد البته وزارت نیرو طی چهار سال اخیر اقدامات متعددی را برای ارائه بهداشتی و سالم به مشترکان کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir ستار محمودی امروز در نخستین همایش نشست تخصصی و کارگاه‌های آموزشی امنیت آبی و سکونت گاه‌های انسانی در شرایط کم آبی ،با بیان اینکه رشته کوه‌های بزرگ ایران به عنوان منابع آبی تأثیر بسزایی در شرایط آب و هوایی و اقلیمی دارند، اظهار کرد: ما دارای مناطق کویری و فلات‌های میان ارتفاع نیز هستیم؛ در این شرایط شاهد بارش‌های بیش از ۱۵۰۰ میلی‌متر در خطه شمالی و حدود ۵۰ میلی‌متر در مناطق کویری از جمله یزد و خراسان جنوبی هستیم که ۸۵ درصد آب و هوای خشک و نیمه خشک را برای کشور ما رقم می‌زند.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش عمده‌ای از جمعیت کشور در این مناطق از جمله استان‌های اصفهان،‌ کرمان،‌ خراسان جنوبی و رضوی و یزد و سمنان سکونت دارند که با بارش کمتر از میانگین کشوری مواجه است.

محمودی انتقال آب از مناطق پر آب به مناطق کم آب و کویری و ذخیره‌سازی آب را از جمله وظایف وزارت نیرو دانست و افزود: قنات‌ها در کشور به عنوان دانش مهندسی امروزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این سازمان‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری مردم را با هم متحد خواهند کرد تا سرمایه‌گذاری عمومی صورت پذیرد و این همت مردمی در سرمایه گذاری، نگه داری، فرهنگ لایروبی قنات بوده و همگی نشان از آن دارد که در مناطق خشک و نیمه خشک انرژی آب شناخته شده است.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به این مطلب که در ۴۸ سال گذشته میانگین نزولات آسمانی در کشور ۲۴۲ میلی‌متر بوده است، عنوان کرد: در ۱۷ سال اخیر این میزان به ۲۱۹ میلی‌متر و در ۹ سال گذشته به ۲۰۷ میلی‌متر رسیده و نشان از آن دارد که در شرایط اقلیمی جدید در جهت رونق منابع آبی پیش نمی‌رویم؛ لذا باید در جهت شیوه‌های مدیریت در مصرف و پایداری منابع آبی پیش برویم.

وی ادامه داد: میزان تبخیر در واحد سطح بالاست و بر عکس نزولات کم است؛ لذا وقتی میزان بارش سالانه ۵۰ میلی‌متر باشد در واقع عملاً بارشی وجود ندارد؛ زیرا تمام این بارش تبخیر خواهد شد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه دانشمندان امور آب و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و محیط زیست باید با مشارکت هم و دانش روز به دنبال چاره جویی باشند تا راه‌های مقابله با کم آبی و بی آبی را در مناطق کم آب همچون کشور ما ارائه دهند، گفت: هیچ بلای بزرگی بر این کره خاکی نازل نخواهد شد، مگر آنکه انعکاس برنامه‌های خود ما باشد.

ستار محمودی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی آب یکی از دغدغه‌های نظام و یکی از محورهای اصلی بوده است ادامه داد: امروزه بیش از ۹۹.۵ درصد جمعیت شهری دارای شبکه‌های سالم و بهداشتی است و این سرمایه‌گذاری و عزم مردم و دولت جز اعتقاد به زیست سالم نخواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان امید به زندگی در بین مردم ایران در اوایل انقلاب ۵۶ سال بوده و اکنون این میزان به ۷۳ سال رسیده است، افزود: ۴۲ درصد جمعیت شهری تحت پوشش فاضلاب قرار دارند و جمعیت روستایی برخوردار از خدمات فاضلاب نیز در حال رشد است.

محمودی با اشاره به اینکه باید نظام‌های مشتری مداری با پاسخگویی سریع و متواضع به مردم همراه باشد، اظهار کرد: تا زمانیکه سیستم‌های مکانیزه در کشورهای در حال توسعه رو به تکمیل است انسان می‌تواند آن‌ها را فرماندهی کند و پس از آن نیز باید به آموزش روی آورند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در ۴ سال اخیر حدود ۴.۵ میلیون مشترک جدید در زمینه آب و فاضلاب را تحت پوشش گرفته است، افزود: در این مدت بیش از ۴۵ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب به بهره‌برداری رسیده و سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه اگر این میزان پساب به چرخه طبیعت باز گردد می‌تواند پایداری مناسبی را در زمینه آبی برای کشور رقم بزند، افزود: بانک‌ها و مؤسسات مالی باید سرمایه‌گذاری بیشتری را در این خصوص داشته باشند.

محمودی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نشست‌ها انجام اقدامات بین المللی و ارائه راهکار به منظور بهبود وضعیت برخورداری مردم از آب سالم و بهداشتی است، افزود: انتشار و انتقال فناوری‌ها برای استحصال آب و نگهداری تاسیسات و مدیریت در مصرف کمک خواهد کرد تا با اجرای ایده‌های نو به کاهش میزان مصرف و هدررفت آب کمک شود.

ایسنا

نظرات