سلام ریل به همدان؛ پس از یک قرن

سلام ریل به همدان؛ پس از یک قرن

رییس جمهور در جریان سفر خود به همدان به پایان رسیدن عملیات عمرانی در محور ریلی تهران – همدان را رسما اعلام کرد تا سرانجام پس از مدت‌ها انتظار مردم استان همدان نیز به شبکه ریلی سراسری متصل شوند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir با وجود گذشت نزدیک به ۱۰۰ سال از رسیدن قطار به ایران، هنوز حدود ۱۰ استان ایران از نعمت شبکه ریلی محروم هستند و این مسئله باعث شده دولت یازدهم اصلی ترین برنامه خود در این حوزه را به رساندن ریل به استان‌های جا مانده از خطوط ریلی اختصاص دهد.

در فاز نخست رساندن خط ریلی به همدان، رشت، کرمانشاه، ارومیه و خط دوم تبریز در دستور کار قرار گرفت. پروژه‌هایی که برای تکمیل آنها به بیش از ۸۰۰ کیلومتر ریل گذاری جدید نیاز بود و البته با توجه به قرار گرفتن آنها در مناطق کوهستانی و سردسیر کار بر روی آنها بسیار دشوار بود.

با رسیدن به ماه‌های پایانی دولت، نتیجه پیگیری این طرح‌ها پیش از گذشته قابل ارزیابی شده است. در شرایطی که تا تابستان امسال خط آهن رشت، ارومیه و کرمانشاه به بهره برداری می‌رسد، رییس جمهور امروز رسما پایان کار در خط ریلی همدان را اعلام کرده است تا همزمان دو طرح بزرگ از این شهر کلنگ بخورد.

از یکی سو خط آهن همدان – سنندج در دستور کار قرار خواهد گرفت. خط آهن ۱۵۰ کیلومتری که طبق اعلام معاون وزیر راه بخش قابل توجهی از زیرسازی‌های مربوط به آن انجام شده می‌توان امیدوار بود کردستان نیز در آینده نه چندان دور به شبکه ریلی متصل شود. از سوی دیگر ایستگاه داخلی همدان نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین تغییرات مدنظر وزیر راه در دستور کار قرار می‌گیرد. ایستگاه فعلی در چند کیلومتری شهر قرار گرفته که با اهداف افزایش مزیت نسبی قطارها فاصله دارد و از این رو وزارت راه قصد دارد در جریان برنامه ریزی ۱۸ ماه‌ای ایستگاه مربوط به همدان در داخل شهر بسازد، نقشه و برنامه‌ای که احتمالا برای تمام استان‌هایی که در صف اتصال به شبکه ریلی هستند، اتفاق خواهد افتاد.

با رسیدن ریل به همدان، انتظار صد ساله مردم این استان برای استفاده از حمل و نقل ریلی به پایان رسید و ظرف ماه‌های آینده احتمالا مردم سه استان دیگر نیز از این انتظار طولانی خلاصی یابند.

ایسنا

نظرات