قیمت گذاری پروژه‌های راهسازی در کشور واقعی نیست

قیمت گذاری پروژه‌های راهسازی در کشور واقعی نیست

www.BanaNews.irدبیر انجمن شرکت‌های راهسازی گفت: قیمت گذاری دولتی برای پروژه‌های راهسازی و ارزان بودن آن باعث شده شرکت‌های راهساز از انگیزه کافی برای ادامه کار برخوردار نباشند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی آزاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،با اشاره به نقش دولت در پروژه‌های راهسازی اظهار داشت:راهسازی در ایران همیشه دست دولت بوده به نحوی که دولت هم کار فرما بوده و هم نرخ گذاری‌ها را بر عهده داشته است.

وی با بیان اینکه این روال باعث شده قیمت کارهای راه‌سازی بسیار پایین باشد، اضافه کرد: علت اینکه امروز کیفیت کارها پایین آمده همین است چرا که با وجود افزایش قیمت اقلامی چون قیر، نرخ آسفالت و راهسازی همچنان باید پایین باشد.

آزاد ادامه داد: برای مثال از رودهن تا پل سفید راهی به طول ۱۳۰ کیلومتر ساخته می شود، همه پولی که دولت بابت پول مصالح، نیروی انسانی، دستمزد و کرایه ماشین آلات و دستگاه‌های نظارت در این پروژه هزینه می کند، در طول شش سال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که یک دستگاه ساختمان که در دو هزار متر زمین در میدان ونک ساخته شده ۲۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

آزاد با بیان اینکه راهسازی از نخستین زیربناهای توسعه کشورهاست،تصریح کرد:با این وجود جامعه ما ارزش راهسازی را حس نکرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان اینکه نمی دانیم چه آفتی به قشر راهساز افتاده که این گونه مورد کم محبتی مسئولین قرار گرفته،گفت:راهسازان علاوه بر اینکه با قیمت پایین کار می کند، پولشان را هم به طور متوسط یک سال دیر دریافت می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این تاخیر یکساله، ۲۰ درصد به طور متوسط حداقل بهره ای است که شرکت راهساز باید برای منابع خود پرداخت کند.

آزاد با اشاره به محل‌هایی که راهسازان منابع مورد نیاز خود را تامین می کنند،افزود: راهسازان مقداری از پول مورد نیاز خود را از بازار آزاد با بهره ۴۰ درصد و بخشی را از بانک‌های دولتی با بهره ۱۸ درصد و مقداری هم از بانک‌های خصوصی با بهره ۲۵ درصد دریافت می کنند .

به گزارش بنانیوز ،آزاد با بیان اینکه در نهایت سودی که به شرکت راهساز می رسد،هشت تا ده درصد است اضافه کرد: این در حالی است که شرکت راهساز باید ۲۰ درصد به منابعی که در اختیار دارد سود پرداخت کند که همین امر سازنده را مجبور می‌کند برای کم کردن هزینه‌ها از کیفیت کار بزند.

وی در خصوص بودجه عمرانی کشور و سیری که از زمان تصویب تا پایان سال برسر این بودجه می رود، اظهار داشت: دربودجه سال ۸۹ بودجه عمرانی در مجموع ۳۱ هزار میلیارد تومان بود که بعدها از این رقم هشت هزار میلیارد تومان از این کم شد.

دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ادامه داد: از این ۲۳ هزار میلیارد تومان هم تا پایان سال ۸۹ ، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق یافته و قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان هم بدهند که می شود ۱۳ هزار میلیارد تومان. اگر آنچه که ابتدا در نظر گرفته شده بود را معیار قرار دهیم، ۴۰ درصد و اگر ۲۳ هزار میلیارد تومان را در نظر بگیریم ، حدود ۵۰ درصد محقق شده است.

آزاد با اشاره به ذهنیت موجود در جامعه از پیمانکاران گفت: برخی فکر می کنند پیمانکاران سر گنج نشسته اند، در حالی که راهسازان هر چه دارند تبدیل به ماشین و ابزار کار کرده و صرف توسعه، عمران و ایجاد اشتغال درکشور می کنند.

آزاد با تاکید بر همراهی و همگامی شرکت‌های راهساز با دولت در عین حال گفت: ما هم انتظار داریم مشکلات ما مورد توجه مسئولین قرار گرفته و برای رفع آن کاری شود.

وی تصریح کرد: با ادامه این روال، شرکت‌های باسابقه‌ای که بیش از ۵۰ سال کار کرده و در این زمینه تجربه دارند، عطای این کار را به لقای آن می بخشند و می روند.

 

 

    نظرات