زیبایی ظاهری به جای کیفیت، ملاک خرید مسکن شده است

زیبایی ظاهری به جای کیفیت، ملاک خرید مسکن شده است

یک کارشناس مسکن از اینکه موضوعاتی چون زیبایی ساختمان و منطقه محل قرارگیری ملک، به جای کیفیت، ملاک خرید خانه قرار گرفته است، انتقاد کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ عباس شوکتی درباره لزوم توجه به کیفیت ساخت و ساز، اظهار کرد: متأسفانه مقوله کیفیت ساخت و ساز در کشور مورد توجه سازندگان و سیاست گذاران بخش مسکن نیست به گونه ای که عمر مفید ساختمان در ایران، حداکثر ۳۰ سال است؛ بنابراین با توجه به این طول عمر ساختمان ها، می توان گفت هر ۳۰ سال یک بار کشورمان را می سازیم و خراب می کنیم. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، حتی ساختمان های مسکونی ۵۰ ساله هم، به دلیل توجه به کیفیت ساخت و ساز، کلنگی و قدیمی تلقی نمی شوند در حالی که عمر ساختمان های ما به اندازه عمر طراح شان نیست.

وی با بیان اینکه صنعتی سازی یک ضرورت انکارناپذیر است، خاطر نشان کرد: هر اندازه که از دخالت عوامل انسانی در فرآیند ساخت و ساز بکاهیم، به ارتقای کیفیت نزدیک تر می شویم و این اتفاق جز با کنار گذاشتن روش های سنتی امکان پذیر نیست.

شوکتی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما کیفیت تأثیر چندانی در قیمت فروش ساختمان ندارد، افزود: امروز قیمت املاک و ساختمان ها بر اساس منطقه آنها تعیین می شود غافل از اینکه ساختمان هایی مقاوم در مناطق جنوبی شهر وجود دارند که باکیفیت تر از برخی ساختمان های مناطق شمالی شهر تهران هستند.

این کارشناس مسکن اظهار داشت: قطعا مناطق شهری همه جای دنیا نقش غیرقابل انکاری در تعیین قیمت ها دارند اما نباید از کیفیت سازه ساختمان غافل شد . از آنجایی که شناسنامه فنی ساختمان در کشور ما برای برخی متراژها صادر می شود و عمومیت ندارد، معیاری برای میزان کیفیت در دست نیست در نتیجه زیبایی های ظاهری ساختمان ملاک خرید قرار می گیرند.

وی  گفت: اصلی ترین علت افت کیفی ساختمان های ما حضور سازنده های فاقد صلاحیت است و به همین دلیل علی رغم ورود فناوری های نوین به کشور و دانش فنی ـ مهندسی که داریم تا رسیدن به نقطه مطلوب چند دهه عقب هستیم. البته طی سال های اخیر با فرهنگ سازی صورت گرفته مردم به حقوق خود آگاه شده اند و با حساسیت و دقت بیشتری خانه را انتخاب می کنند.
  مهر

نظرات