نشست حافظیه و شعر گُدار در موزه هنرهای دینی امام‌علی‌(ع)

نشست حافظیه و شعر گُدار در موزه هنرهای دینی امام‌علی‌(ع)

دویست و پنجاه و چهارمین گفتمان هنر‌و‌معماری تحت‌عنوان حافظیه و شعر گُدار، چهارشنبه ۱۹ مهرماه در موزه هنرهای دینی امام‌علی‌(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir دویست و پنجاه و چهارمین گفتمان هنر و معماری تحت‌عنوان حافظیه و شعر گُدار چهارشنبه ۱۹ مهرماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) با حضور بهاء‌الدین‌ خرمشاهی، ویکتور دانیال، گلنار تاجداری و خوبچهر کشاورزی برگزار می‌شود.

حضور علاقمندان در این نشست آزاد است و علاقمندان می توانند برای شرکت در این برنامه، چهارشنبه ۱۹ مهرماه به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.

گفتنی است نشست دویست و پنجاه و سوم گفتمان هنر و معماری که همواره به همت انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می‌شود، چندی پیش تحت‌عنوان ناگفته‌های بسطام توسط این انجمن برگزار شده بود.

همچنین، یادآور می‌شود، حافظیه یا آرامگاه حافظ نام مجموعه‌ای آرامگاهی در شمال‌شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن است که آرامگاه حافظ شیرازی را در خود جای داده است. مساحت حافظیه ۲ هکتار و از دو صحن شمالی و جنوبی تشکیل شده است که این صحن‌ها توسط تالاری از یکدیگر جدا شده‌اند. این مجموعه چهار در ورودی- خروجی دارد که در سمت جنوب آن در بخش‌های جنوبی، غرب و شمال‌شرقی قرار گرفته‌اند.

تالار حافظیه از آثار دوران زندیه است و گفته  می‌شود شیوه معماری این تالار متاثر از معماری دوره‌های هخامنشیان و زندیان است.

آندره گُدار، معمار و باستان شناس فرانسوی بود. از مهمترین کارهای اجرا شده توسط گُدار می‌توان به موزه ایران باستان، کلاه فرهنگی حافظ در شیراز و مدرسه ایرانشهر در یزد اشاره کرد. وی در سال ۱۳۱۶ یادمان بنای حافظ را با الگوبرداری از عناصر معماری اسلامی- ایرانی به صورت کلاه‌فرهنگی در وسط باغی سرسبز اجرا کرد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظرات