بخشی‌نگری از آسیب‌های بزرگ حوزه بازسازی مناطق ناکارآمد در سال‌های گذشته

بخشی‌نگری از آسیب‌های بزرگ حوزه بازسازی مناطق ناکارآمد در سال‌های گذشته

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی هم‌ راستا سازی و هم‌ پیوندی میان برنامه‌ها و بخش‌های مختلف کاری در این حوزه را از اهداف اصلی ستاد بازآفرینی اعلام کرد و افزود: متأسفانه همچنان پس از گذشت سه سال در برخی موارد شاهد نگاه‌های بخشی برخی از دستگاه‌ها هستیم با وجود آنکه بحث نوسازی مناطق ناکارآمد مسئله ای چندوجهی بوده و قطعا یک دستگاه به تنهایی نمی تواند کاری را پیش ببرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با حضور در سی و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید براینکه بخشی‌نگری یکی از آسیب‌های بزرگ کشور در سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف به ویژه اقدامات بهسازی و نوسازی در بافت‌های ناکارآمد بوده است اظهارداشت: خوشبختانه دولت یازدهم پس از روی کار آمدن، توجه به این حوزه را یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام کرد و اقدامات مشترک را مبنای اصلی آن قرار داد.

ایزدی در ادامه گفت: با وجود آنکه اقدامات خوبی  از سوی دستگاه‌ها در این نقاط انجام می‌شد ولی به دلیل بخشی بودن و عدم برخورداری از یک هم‌پیوندی مناسب کارایی لازم را نداشته و به همین دلیل نتیجه مطلوب را برجای نگذاشت.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه هم‌راستا سازی و هم‌پیوندی بین برنامه‌ها و بخش‌های مختلف کاری در این حوزه را از اهداف اصلی ستاد بازآفرینی اعلام کرد و افزود: متأسفانه همچنان پس از گذشت سه سال در برخی موارد شاهد نگاه‌های بخشی برخی از دستگاه‌ها هستیم با وجود آنکه بحث نوسازی مناطق ناکارآمد مسئله ای چندوجهی بوده و قطعا یک دستگاه به تنهایی نمی تواند کاری را پیش ببرد.

به گفته این مقام مسئول ما در این ستاد جمع شده‌ایم تا ضمن بررسی مسئله و نوع اقدام اجرایی ببنیم نقش تک نک دستگاه‌ها در این حوزه چیست و اگر آن را به صورت بخشی پیش ببریم راه به جایی نخواهیم برد.

وی همچنین در این‌ خصوص گفت : قطعا اگر به گذشته نگاه کنیم و نقاط موفقیت‌امیز کاری خود را بیابیم می‌بینیم که در تمامی آن موارد شاهد همکاری و هم پیوندی خوبی بین دستگاه‌ها در پیشبرد آن مسئله بوده‌ایم.

ایزدی با اشاره به این موضوع  که در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌ها به صورت داوطلبانه پیش‌قدم شده و در مشارکت با سایر بخش ها به انجام امور در این حوزه می‌پردازند افزود: ما باید به جایی برسیم که این حس داوطلبی تبدیل به وظیفه شود تا شاهد اتفاقات بزرگ در این زمینه در کشور باشیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود ایجاد هم زبانی و رویکردی واحد بین دستگاه‌ها را در این بخش یکی دیگر از اهداف ستاد ملی در بد تشکیل اعلام کرد و گفت:  ما در زمان فعلی به یقین رسیده‌ایم که بدون حضور تمامی دستگاه‌ها و همچنین ساکنین مناطق نمی توانیم کاری را پیش برده و و به نتیجه مطلوبی برسیم.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال در خال خاضر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال تهیه طرح آمایشی استان‌ها بوده و ما نیز از سویی دگر به دنبال طرح‌های منطقه‌ای غافل ازآنکه بر سر اولویت های کشور و بحران مناطق ناکارامد با یکدیگر همکاری داشته باشیم، این موارد، نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه کرده و در دستور کار خود قرار دهیم.

ایزدی با تأکید براینکه باید از هدررفت منابع در اجرای اقدامات بخشی در کشور جلوگیری شود نیز گفت: ما باید از طریق ستاد ملی، استانی و شهرستانی به یک همزبانی رسیده و از منابع سازمان بودجه به عنوان اهرم باهدف به جریان انداختن پروژه‌های اولویت‌دار در کشور استفاده کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه ما در گذشته به دنبال درمان بودیم در حالی که امروز باید پیشگیری و پیش‌نگری را سرلوحه کار خود قرار دهیم افزود: در حقیقت با وجود کیفیت نازل ساخت و ساز در کشور نه تنها از گسترش این بافت‌ها جلوگیری نمی‌شود بلکه به میزان آن‌ها اضافه نیز خواهد شد به همین دلیل است که در این دوره تلاش می‌کنیم با افزایش نظارت و کنترل‌ها از ادامه این روند جلوگیری کنیم.

در پایان ایزدی  تأکید کرد: با وجود آنکه جریان مثبتی در جهت اقدامات مشترک در این حوزه از طریق ستاد ملی طی سه سال گذشته به وجود آمده است ولی بایدتلاش کنیم تا سرعت آن را افزایش داده و از آن به عنوان الگویی در این راه استفاده کنیم.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظرات