شب فراموش نشدنی برای مردم شهرتهران و استان‌های البرز و قم و مرکزی

شب فراموش نشدنی برای مردم شهرتهران و استان‌های البرز و قم و مرکزی

بنانیوز- شب ۲۹ و بامداد ۳۰ آذر ۹۶ شب فراموش نشدنی بخصوص برای مردم شهرتهران و استان‌های البرز و قم و مرکزی بود.
باز یک تجربه لرزش پس از ۴۰ روز از زمین_لرزه_ازگله و ۱۰ سال از زمین_لرزه کهک قم. اما اینبار در پایان روز و ساعاتی آغازین نیمه شب که شاید باعث شب بیداری شهروندان قبل از شب_چله شد.
ترس، تشویش، نگرانی، بی‌‌خبری، خنده، شایعه، جوک همه و همه با هم بروز کرد. رفتارهای صحیح و ناصحیح، هرج و مرج و نگرانی و جستجوی سوالات زیاد و پیگیری احتمالات آتی همه از خصوصیات اینگونه شرایط است. ولی چه باید کرد؟
خیلی‌ها تا پاسی از شب بیدار بودند و برخی نیز شب را تا صبح در خودرو و یا در خارج از فضاهای بسته سر کردند. ولی همه یک سوال داشتند. آیا این لرزش ادامه دارد یا تمام شد؟ ما دقیقا باید چه کاری انجام دهیم؟ به چه اسباب و تجهیزاتی نیاز داریم؟ دوست و اشنایمان کجاست؟ چه می‌کند؟ چه باید انجام دهیم که آسیب نبینیم؟ چقدر به پیام‌های مسئولین اعتماد کنیم و اصولا چه کسی حرف درست را می‌زند؟
سوال زیاد است و جواب زیادتر از سوالات.
متاسفانه در این ۴۰ روز پس از زمین_لرزه_ازگله خیلی از افراد بدون داشتن تجربه و دانش و تخصص در فضای مجازی پیام تولید می‌کنند و بازنشر می‌دهند و گاهی فرمان که این کنید و آن کنید و این آقای بزرگ بود و هست. سوال مهم این است چرا مردم از نهادهای مطلع و یا مسئول به سمت افراد سوق پیدا می‌کنند؟ چرا اعتماد نیست؟ چرا اطلاع و آگاهی کم است؟
برای برخی از افراد این شرایط_اضطراری دیگر عادی شده و این رفتارهای ناصحیح شاید هنجار و الگو ولی در پاسخ به تمام سوالات تنها می‌شود یک جمله گفت. اگر با آگاهی و تفکر به سمت اقدام_و_عمل منطقی و نه هیجانی حرکت کنیم حتماً هم خود و هم اطرافیان ما ایمن خواهند بود.
بیاییم از این فرصت و تجربه بیاموزیم نه اینکه بترسیم. بیاییم حس نگرانی و ترس را به انگیزه آموختن تبدیل کنیم. بیاییم همین امروز آگاهی خود و اطرافیان را با کسی اطلاعات و راهنمایی اصولی از منابع معتبر افزایش دهیم. بیاییم همین امروز با وسایلی که در منزل و محل کار خود داریم کوله_نجات را تهیه کنیم و با خانواده نقشه و برنامه_اقدام پس از حادثه را تهیه و عملیاتی کنیم. بیاییم با هم مهربان باشیم و بیاییم به ما و جمع فکر کنیم به جای من و تنها خودمان.
امیدوارم این حس و عطش دانستن فردا سرد نشود. امیدوارم قیمت وسایل و تجهیزات امدادی از امروز گران نشود. امیدوارم مسئولین و مقامات سازمان پیشگیری و_مدیریت بحران_شهر_تهران و سازمان_مدیریت_بحران_کشور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و شورای اسلامی شهر و استانداری و سازمان‌های عضو شورای_مدیریت_بحران و سازمان_های_مردم_نهاد بیش از پیش نسبت به نقش و مسئولیت خود درقبال جامعه و مردم توجه کنند. امیدوارم لایحه قانون سازمان مدیریت بحران کشور به درستی و تخصصی بازنگری و در مجلس_شورای_اسلامی بررسی و تصویب شود. امیدوارم فرصت از دست نرود.
بیاییم امیدوار باشیم از این هشدار و تلنگر به تفکر و عمل حرکت می‌کنیم. ایدون باد.   ۳۰ آذر ۱۳۹۶ حسام_الدین_نراقی انجمن_امداد_ایرانیان

نظرات