برخورد قاطع با زباله سوزی در حریم تهران

برخورد قاطع با زباله سوزی در حریم تهران

استاندار تهران گفت: سرمایه گذاری در بخش زباله سوزی در تهران با برخی مشکلات اداری مواجه است که این مشکلات باید از طریق شهرداری و در صورت نیاز استانداری حل و فصل شود. اما شهرداری تهران باید زمانی را برای عقد قرارداد با سرمایه گذاران و احداث زباله سوزها مشخص کرده و به ما اعلام کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir محمدحسین مقیمی استاندار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که امروز در استانداری تهران با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: باید روی بحث زباله آموزش و فرهنگ سازی کافی داشته باشیم. متأسفانه تولید زباله در تهران نسبت به شهرهای دیگر بالاست و لازم است در زمینه کاهش سرانه تولید پسماند و تفکیک از مبدأ در تهران فرهنگ سازی کنیم.

وی افزود: شهرداری تهران برای تفکیک از مبدأ پسماند برنامه‌ای دارد که در آینده‌ای نزدیک ابلاغ خواهد شد و شهروندان تهران باید زباله‌های خشک و تر را به طور جداگانه جمع‌آوری کنند چون بخشی از این زباله‌ها قابلیت بازیافت دارد و بخشی نیز امکان تبدیل به انرژی دارد که باید صدا و سیما و مطبوعات و صاحبنظران در این زمینه کمک رسان باشند.

۳۵۰۰ تن از زباله‌های تهران قابلیت تولید برق دارند

استاندار تهران با بیان اینکه در تهران حدود ۱۰ درصد زباله‌ها از مبدأ تفکیک می‌شود، گفت: باید میزان تفکیک از مبدأ پسماند را به ۱۰۰ درصد برسانیم. شهرداری تهران مطالعات تخصصی بسیاری در این زمینه دارد و باید همان مطالعات به اجرا درآید. ۳۵۰۰ تن از مجموع ۸۰۰۰ تن زباله تولیدی در تهران باید سوزانده و تبدیل به برق شود.

ایجاد واحدهای بازیافت نخاله‌های ساختمانی در محل دپو در صورت کنترل آلودگی ایرادی ندارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست مخالفتی با بازیافت نخاله‌های ساختمانی در تهران ندارد، گفت: در صورت کنترل آلودگی می‌توان در محل دپو بازیافت نخاله‌های ساختمانی را انجام داد.

استاندار تهران اظهار کرد: در زمینه پسماند بیمارستانی نیز باید یک جلسه جداگانه با حضور دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود. همه دستگاه‌ها باید طبق قانون به وظایف خود در زمینه پسماندها عمل کنند و نباید هیچ تعللی در این داشته باشند.

برخورد جدی با پسماندسوزی در حریم شهر تهران مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه پسماندسوزی در سطح شهر تهران خلاف قانون است، تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد در هیچ جای شهر پسماند را بسوزاند و همه دستگاه‌ها و ادارات و فرمانداری‌ها باید همه توان خود را به کار گرفته و از این تخلف جلوگیری کنند. اگر قرار باشد پسماندسوزی در جایی صورت گیرد حتما باید این کار به تایید محیط زیست برسد. وی با بیان اینکه حقی برای پسماندسوزی در داخل حریم شهر تهران وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع به فرمانداران بخشنامه شده و باید با جدیت آن را دنبال کنند. پسماندسوزی حتما باید خارج از حریم شهر باشد. ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در حومه تهران استاندار تهران در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در شهرهای اطراف تهران، گفت: در صورت تکمیل مسکن مهر پردیس، تا سال آینده ۸۲ هزار واحد مسکونی خواهیم داشت و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه حضور دارند. بنابراین نیازمند تکمیل خطوط ریلی این منطقه هستیم. مقیمی ادامه داد: رفت و آمدها به شهرهای حومه‌ای استان باید با قطار انجام شود تا از ورود خارج از ظرفیت خودرو به تهران جلوگیری شده و از این طریق کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا را رقم بزنیم. وی با تاکید بر اینکه سطح فضای سبز شهری تهران باید به سرانه مصوب برسد اظهار کرد: همه فرمانداران، امور آب و سایر ادارات و بخش‌ها باید کمک کنند تا کمربندهای سبز در همه شهرهای استان اجرایی شود. استاندار تهران در ادامه در مورد واحدهای صنعتی آلاینده گفت: ۴۲۴ واحد آلاینده در سال جاری در تهران شناسایی شده است. از این تعداد ۱۶۰ واحد برنامه کنترل آلودگی هوا دارند. همچنین ۳۴۳ واحد صنعتی طی سه سال گذشته برنامه کاهش آلودگی هوای خود را ارائه داده و نسبت به نصب فیلتراسیون اقدام کرده‌اند. مقیمی در پایان اظهار کرد: در زمینه کاهش آلودگی واحدهای صنعتی نیز کلیه دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کرده و مصوبات دولت را اجرایی کنند.
  ایسنا

نظرات