اتصال پنج پایانه اصلی بار کشور به درگاه ملی بار در سال جهاد اقتصادی

اتصال پنج پایانه اصلی بار کشور به درگاه ملی بار در سال جهاد اقتصادی

: www.BanaNews.irرئیس سازمان راهداری با بیان اینکه سال جهاد اقتصادی، سال توانمندسازی بخش حمل و نقل و ‌کاهش هزینه‌های اقتصادی است، از اتصال پنج پایانه اصلی بار کشور به درگاه ملی بار  در قالب سیستمی نوین و متمرکز خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده زرگری در خصوص فعالیت‌های این سازمان در سال جهاد اقتصادی ضمن تبیین برنامه‌ها و اهداف‌ سازمان راهداری، اظهار داشت: نام‌گذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری با یک نام و شعار محوری و کلیدی، از برکات کشور و بیانگر هدفمندی و جهت‌دار بودن حرکت کشور به سوی اعتلا و پیشرفت است.

وی ادامه داد: ‌امسال نیز که به یمن درایت رهبر معظم انقلاب به سال جهاد اقتصادی نام گرفته است، باید تمام تلاش‌ها برای دستیابی به این محور مهم و کلیدی در همه بخش‌ها صورت پذیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه این شعار در حقیقت در امتداد و عمق حرکت طرح هدفمندسای یارانه‌ها است، تصریح کرد: به حول قوه الهی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری و همیاری تمام اصناف و عوامل اجرایی، این مسیر ‌تحول آفرین را با کمترین مشکل پیمود و باید شعاع این هدفمندی و نتایج آن در بخش حمل و نقل، توسعه یابد‌.

افندی‌زاده خاطرنشان کرد: در واقع یکی از کارهای بزرگ اقتصادی که در سال ۱۳۸۹ احرایی شد، پیاده کردن ‌قانون هدفمندسازی یارانه‌ها توسط دولت بود که باید در سال جاری و سال‌های بعد نیز تداوم یابد؛ در این‌باره باید هماهنگی آن با سال جهاد اقتصادی ‌مورد توجه دقیق قرار گیرد که نیازمند جهش در افزایش بهره‌وری و سرمایه‌‌گذاری‌های بیشتر در بحث حمل و نقل است.

* افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه لازمه جهش اقتصادی در حمل و نقل

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه لازمه جهش اقتصادی در بخش حمل و نقل بر پایه دو محور عمده افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه استوار است، افزود: از این رو باید برای افزایش بهره‌وری تدابیر لازم اتخاذ شود که در این زمینه یکی از مصادیق بارز و محسوس در حوزه حمل و نقل، کاهش و یا حذف یک سرخالی تردد ناوگان است.

* پنج پایانه اصلی بار کشور از طریق درگاه ملی بار به یکدیگر متصل می‌شوند

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد:‌ ایجاد سامانه و درگاه ملی بار که مطالعات آن از سال قبل آغاز و هم‌اکنون مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد، در دست پیگیری قرار دارد؛ بدون تردید اجرایی شدن این سامانه می‌تواند بستر خوبی برای ایجاد توازن و تعادل در حوزه واردات، صادرات و توزیع بار و به تبع آن، افزایش درآمد رانندگان، بهره‌وری ناوگان و کاهش خسارات ناشی از تردد بی‌رویه یکسر خالی ناوگان به جاده‌ها شود.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: ‌درگاه ملی ایجاد یک سامانه الکترونیکی توزیع بار در کشور است به صورتی که از طرفی می‌توان اطلاعات مربوط به بار را از طریق مبادی ورودی و خروجی، کارخانجات، مراکز تولید و مراکز مصرف کسب و به سامانه وارد کرد و از طرف دیگر اطلاعات مربوط به حمل و نقل را نظیر ناوگان، نوع وسیله نقلیه و ظرفیت‌ها، را وارد کرده و برای تردد یک‌سر خالی کامیون‌ها و حذف بارهای مضاعف، برنامه‌ریزی انجام داد.

وی افزود: در برنامه امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی، پنج پایانه بار اصلی کشور، شامل پایانه بندرعباس، پایانه بندر امام خمینی (ره)، پایانه اصفهان، پایانه تهران و پایانه مشهد هدف‌گذاری شده‌اند تا بتوان آنها را از طریق شبکه‌های ارتباط ماهواره‌ای و فیبر نوری به هم متصل کرد.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها اضافه کرد: در این سامانه اطلاعات مربوط به نوع بار، مبدأ و مقصد و ناوگان وارد شبکه‌ها می‌شود و بخش خصوصی شامل شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقلی می‌توانند با توجه به میزان تقاضای بار در مبادی مبدأ و مقصد، برنامه‌ریزی انجام دهند،بدین ترتیب که اگر کامیونی قصد انتقال بار از بندرعباس به سمت تهران داشته باشد آگاه باشد که در تهران بار برای کجا وجود دارد تا بدین ترتیب تأخیر و صف‌های بار کاهش یابد و برنامه‌ریزی بصورت مدون انجام گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: اجرای این پروژه نیازمند اطلاعاتی نظیر میزان واردات کشور، میزان صادرات، اطلاعات مربوط به تولیدات کارخانجات بر حسب زمان، مراکز مصرف و تولید است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری زیرساخت اجرای این پروژه آغاز شده و امید است تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۰ این زیرساخت‌ها آماده شود و از اول مهرماه بتوان به صورت پایلوت این پروژه را انجام داد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: توفیق هر فعالیت اقتصادی، نیازمند برنامه‌ریزی کاربردی، تلاش هدفمند، بهره‌گیری حداکثری از امکانات و اعمال مدیریت صحیح و شناخت کافی از آن فعالیت است بنابراین بخش حمل و نقل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید به گونه‌ای این بخش را مدیریت کرد که درآمدها افزایش یابد و اقتصادی بودن فعالیت در این حوزه بیش از گذشته برای فعالان محرز شود تا بدین ترتیب زمینه جذب سرمایه‌گذاری جدید نیز در این بخش فراهم شود‌.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در این‌باره هماهنگی‌های لازم بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌ها ‌در حال انجام است.

* جدیت در رتبه‌بندی شرکت‌های مسافربری در سال ۹۰

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد: در سال جهاد اقتصادی، رتبه‌بندی شرکت‌های مسافری به جدیت دنبال می‌شود و هر شرکت براساس نوع خدمات و کیفیت ارائه آن، متوسط سن ناوگان و از این قبیل رتبه‌بندی می‌شوند.

* جذب و حضور بیش از پیش بخش خصوصی

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با تأکید بر اینکه یکی از مؤلفه‌های بخش اقتصادی، ورود سرمایه‌های لازم توسط متقاضیان است، افزود: باتوجه به اینکه بخش حمل و نقل توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، بنابراین در تحقق برنامه‌های جهاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد اشتغال از ملزومات اساسی است؛ از این رو مستعدترین زمینه سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل، مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد مجتمع‌های خدماتی - رفاهی و نوسازی ناوگان و تأسیس شرکت‌های حمل و نقل است که این دو عامل، مولد اشتغال و رونق و شکوفایی اقتصادی خواهد بود‌.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایجاد رونق اقتصادی در صنعت حمل و نقل را مستلزم بازنگری و نگرش مناسب به قوانین و آئین‌نامه‌های جذب سرمایه‌گذاری و بستر فعالیت آنها دانست و اظهار داشت: بازنگری در قوانین و آئین‌نامه تأسیس شرکت‌های حمل و نقل با هدف ورود افراد توانمند و صاحب سرمایه‌های کافی برای فعالیت در این بخش و رتبه‌بندی شرکت‌ها به تناسب عملکرد و سرمایه‌گذاری انجام شده از جمله عواملی است که طلیعه یک حرکت بنیادی به سوی توانمندسازی بخش حمل و نقل تلقی می‌شود که این قوانین و آئین‌نامه‌ها بازنگری شده و در سازماندهی ساختاری شرکت‌های حمل و نقل و سودآوری آنان بسیار مؤثر خواهد بود‌.

* لزوم ایجاد عدالت نسبی در نظام حمل و نقل جاده‌ای

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ایجاد عدالت نسبی در نظام حمل و نقل جاده‌ای و توزیع خدمات بخش حمل و نقل در کشور را از دیگر محورهای‌ رونق اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: جهش اقتصادی در بخش حمل و نقل باید متوازن و مناسب با جغرافیایی کشور و با رویکرد افزایش رفاه و خدمات در تمام نقاط کشور باشد.

افندی‌زاده اضافه کرد: با چنین رویکردی، موضوع حمل و نقل روستایی و ایجاد امکانات و تأسیسات با مشارکت بخش خصوصی در کانون توجه سازمان راهداری قرار دارد و امسال با نگاه ویژه این رویکرد، عملیاتی شده و توسعه می‌یابد که بدون تردید ثمره آن ایجاد اشتغال و فرصت برابر برای سرمایه‌گذاری از سوی متقاضیان در تمام جغرافیای کشور به خصوص مناطق روستایی که نیازمند توجه خاص هستند، است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لازمه موفقیت هر بخش را در گرو برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز مناسب دانست.

* کاهش هزینه‌های ناشی از سوانح رانندگی؛ ‌راهبردی دیگر ‌

افندی‌زاده با اشاره به ضرورت افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های ناشی از سوانح رانندگی به عنوان راهبردهای جهاد اقتصادی، افزود: براساس قانون برنامه پنجم اقتصادی و اجتماعی کشور، کاهش ۱۰ درصد سوانح رانندگی و کاهش هزینه‌های ناشی از تصادفات پیش‌بینی شده است که سازمان راهداری برنامه‌ها و تلاش خود را با جدیت در سال ۹۰ برای تحقق این امر متمرکز خواهد کرد و با تجهیز امکانات لازم برای کنترل سرعت، افزایش آنی بازخورد ناشی از کنترل تخلفات برای رانندگان خاطی، افزایش علایم، الویت‌دهی بهسازی جاده‌ها براساس میزان تردد وسایل‌نقلیه، نوسازی ناوگان فرسوده راه‌اندازی و توسعه مراکز مدیریت راه‌ها در سراسر کشور و بسیاری از اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت اثربخش، این راهبرد را عملیاتی می‌کند.

* تجهیز راهدارخانه‌ها و اجرای روش‌های نوین راهداری

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به برنامه‌های حوزه راهداری، اظهار داشت: در حوزه راهداری، سند راهبردی چهارساله تدوین شده که براساس آن توسعه و تجهیز راهدارخانه‌ها، نوسازی ماشین‌آلات راهداری، بهره‌گیری از روش‌های راهداری نوین و سایر هدف‌گذاری مرتبط با این بخش انجام شده و با تلاش و جدیتی که در ا‌ین بخش ‌وجود دارد، بدون تردید سیمای راهداری کشور در آینده نزدیک متحول و به نقطه مطلوب خواهد رسید‌.

 

 

    نظرات