بازار مسکن در سال آینده آرام خواهد بود

بازار مسکن در سال آینده آرام خواهد بود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت‌: سال آینده بازار آرامی برای بخش مسکن پیش بینی می‌کنیم و رشد قیمت‌ متناسب با نرخ تورم خواهد بود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحامد مظاهریان در اجلاس سراسری انبوه سازان ایران، اظهار کرد: اصلاح قانون پیش فروش آپارتمان که به دلیل وضعیت نامطلوب  کنونی این قانون پیش فروش ساختمان متوقف شده است، توسط دولت، مجلس شورای اسلامی  و انبوه سازان  در حال‌ پیگیری است.

وی افزود: سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت ۳۰ درصد، از اشتغال مستقیم ۱۲ درصد، سهم مسکن در سبد هزینه خانوار ۳۰ درصد و سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی هفت درصد است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه‌   با اشاره به آمار سال ۱۳۹۵ در خصوص موجودی مسکن، گفت‌: آمارها  که تصویر روشنی از حوزه مسکن به ما می‌دهد، می‌گوید که ۲۴ میلیون خانوار با بعد ۳.۳ داریم و تعداد مسکن ۲۷ میلیون است. در این بین ۲.۶ میلیون خانه خالی و دو میلیون خانه دوم داریم.

مظاهریان ادامه‌ داد: تصویر اولیه این است که تعداد مسکن موجود از تعداد خانوار بیشتر است، اما این ظاهر قضیه است، چرا که ۲.۶ میلیون خانه خالی وجود دارد که برای متقاضیان واقعی ساخته نشده است. این خانه‌ها که بخش عمده آن لوکس هستند، به فروش نرسیده اند. سال گذشته و سال قبل از آن هم به فروش نرسیده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه‌ اظهار کرد: بنابراین آمار واقعی نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ خانه  ۱۰۴ خانوار داریم. در زمان وقوع انقلاب اسلامی به ازای هر ۱۰۰ خانه ۱۲۶ خانوار وجود داشت پس موجودی مسکن افزایش یافته است، اما باید برای این چهار درصد هم فکری شود تا به وضعیت سر به سر دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی افق ۱۴۰۵، گفت‌: در سال ۱۴۰۵ ما از ۲۴ میلیون خانوار به ۲۹ میلیون خانوار خواهیم رسید و جمعیت شهر نشین از ۷۴ درصد فعلی به ۷۹ درصد افزایش پیدا می‌کند، یعنی شهرها در آینده مشکل کشور خواهند بود.

مظاهریان در خصوص نحوه  تامین مسکن ۲۹ میلیون خانوار تا سال ۱۴۰۵، خاطر نشان کرد: ما باید پنج میلیون خانه جدید تولید کنیم. حدود ۱.۳ میلیون خانه هم از طریق فروش خانه‌های خالی تامین می‌شود. حدود ۳.۸ میلیون نیاز به نوسازی داریم، پس باید در یک افق ۱۰ ساله ۹ میلیون مسکن تامین شود.

وی همچنین تاکید کرد: ‌دو دهک بالا می‌توانند مسکن خود را تامین کنند. دهک های میانی احتیاج به کمک دولت دارند، اما دهک‌های پایین کسانی هستند که دولت در قبال تامین مسکن آنها مسئول است و باید آن را بر عهده بگیرد.

مظاهریان درباره طرح دولت برای دهک های میانی، گفت‌: تشکیل صندوق پس انداز مسکن یکم با همه مقیاس‌ها طرح موفقی بوده است، تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار نفر در این صندوق سپرده گذاری کرده‌اند و شش هزار میلیارد تومان در این صندوق ذخیره شده است.

وی هدف برنامه ششم توسعه را نوسازی ۵۰ درصد بافت‌های ناکارآمد دانست و خاطر نشان کرد: ۱۲۳ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی نوسازی بافت‌های ناکارآمد خواهد بود. ابزارهای تحققی این طرح بر عهده سه بخش است که دولت ۳۱ درصد، بخش خصوصی ۳۹ و شهرداری ها ۳۰ درصد را بر عهده می‌گیرند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این سوال که چگونه ظرف پنج سال نوسازی ۵۰ درصد از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد محقق می‌شود، بیان‌ کرد:  برای این هدف الزاماتی وجود دارد  که از جمله آنها رسیدگی به قانون ساماندهی، حمایت از توسعه گران و اختصاص ۴۱۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و منابع تولید اشتغال قانون بودجه ۱۳۹۷ است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رکود چهار ساله بازار مسکن، گفت‌: تمام تلاش دولت بر این بود که رونق بازار مسکن واقعی باشد. بعد خانوار به ۳.۳ کاهش یافته است. بنابراین نیاز به مسکن حداقلی با متراژ حدود ۷۰ متر وجود دارد  که متناسب با توان خانوارهای ایرانی باشد.

مظاهریان در خصوص وضعیت ۱۰ ماهه بازار مسکن، اظهار کرد: در طی ۱۰ ماه گذشته در شهر تهران تعداد موبایه نامه ها ۱۲.۵ و قیمت ۸.۲ درصد افزایش یافته است. حجم ریالی بازار مسکن نیز ۳۰ درصد رشد داشته است و تعداد پروانه‌های ساختمانی ۵.۴ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که بازار مسکن به آرامی در حال‌ حرکت است و خوشحال هستیم که آرام است، چرا که دچار تلاطم نمی‌شود.

وی درباره پیش‌بینی از بازار مسکن در سال آینده، گفت‌: افزایش قیمت مسکن حدود نرخ تورم خواهد بود. اگر کمتر باشد سازندگان وارد نمی‌شوند و اگر بیشتر باشد با توان خرید فاصله می‌گیرد. بنابراین آینده روشن با تلاطم کمتر و آمادگی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را پیش‌بینی می‌کنیم.

ایسنا

نظرات