توسعه ناوگان هوایی و بخش خصوصی
سرپرست وزارت راه و ترابری با تاکید بر اعتماد بخشخصوصی به دولت و رعایت حقوق بخش خصوصی توسط دولت در وزارت راه و ترابری، تصریح کرد: برای توسعهی ناوگان هوایی مشکلی نخواهیم داشت.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ایسنا، مهندس علی نیکزاد صبح امروز در بازدید از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در آشیانههای این شرکت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیماها باید بهصورت مرتب تحت بازرسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه هواپیماها هر ۶ سال یکبار تحت تعمیرات اساسی قرار گیرد، ادامه داد: کاری که همکاران در هما انجام دادهاند، این است که تعمیرات اساسی را که در خارج از کشور انجام میشد و ارزبری بالغ بر ۶ میلیون دلار داشت را داخل کشور با هزینهی ۲/۱ میلیون دلار انجام دادهاند.
سرپرست وزارت راه و ترابری با اشاره به اینکه ۵۵ هزار نفر ساعت کار بر روی هواپیما انجام شده است، تصریح کرد: از روزی که هواپیما باید به اجبار به انجام تعمیرات اساسی متوقف شود، ۱۲۰ روز طول میکشد.
نیکزاد گفت: متخصصان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تعمیرات اساسی را بر روی هواپیمای ایرباس با ۲۸۰ صندلی انجام دادهاند و هنوز دو روز از ۱۲۰ روز باقیمانده است و بنا شده تست زمینی و هوایی انجام شود و هواپیما چهار ساعت پرواز کند و سپس به ناوگان هما بپیوندد و در اختیار مردم قرار گیرد.
وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: بازدید از هما بهمنظور خداقوت به همکاران این شرکت بوده است و همچنین به مردم اعلام کنیم که دستاورد تحریم صنعت هواپیمایی ما میتوانیم است که حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و رییسجمهوری بارها بر آن تاکید کردهاند.
سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان اینکه فرزندان این مرزوبوم تعمیرات اساسی را در کنار مراقبتی که بهصورت روزانه بر نشست و برخواست هواپیماها دارند، انجام دادند، اظهار کرد: این اقدام صرفهجویی قابل توجه ارزی داشته و از همه مهمتر ایستادن روی پای خودمان دارد.
وزیر مسکن و شهرسازی دربارهی تخصیص منابع از صندوق توسعهی ملی به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: تا به امروز اجازه داده نشده بود که از صندق توسعهی ملی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.
وی افزود: یکی از بحثهای اساسی حمایت از بخش خصوصی به منظور توسعهی ناوگان هوایی است.
نیکزاد تصریح کرد: اخیرا با شروع برنامهی پنجم اجازه داده شده که از منابع صندوق توسعهی ملی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، این درحالی است که در طول برنامهی پنجم چنین مجوزی وجود نداشت.
سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان اینکه بنا به مذاکراتی که با رییسجمهوری انجام شده، قرار است سهم خوبی برای توسعهی ناوگان هوایی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، تاکید کرد: این کار صورت میگیرد و برای توسعهی ناوگان هوایی مشکلی نخواهیم داشت.
وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ذخیرهی سال ۸۹ و ۹۰ جمع میشود، گفت: ۱۸ ایرلاین داریم که به جز هما مابقی خصوصی هستند، اما عمدهی بار روی دوش هما و چند شرکت دیگر است.
نیکزاد با اشاره به اینکه برنامهی دولت حمایت از بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: با مکانیزمی که وجود دارد به احتمال قوی هما را نیز خصوصی میکنیم تا بتواند از منابع صندوق توسعهی ملی و سایر تسهیلاتی که برای توسعه ناوگان در نظر گرفته شده است، استفاده کند.
نیکزاد با اشاره به افتتاح راهآهن بم ـ زاهدان در بخش مسافری اظهار کرد: در ایام نوروز در این مسیر مسافران جابهجا شدهاند و هماکنون نیز در حال سرویسدهی در این مسیر هستیم و پس از گذشت مدتی با حضور مسوولان اقدام به افتتاح آن میکنیم.
وی با اشاره به اینکه گروهی برای بازدید از راهآهن اصفهان ـ شیراز مامور شدهاند، خاطرنشان کرد: ایرادات جزیی در این مسیر و ایستگاه آن وجود دارد که در کوتاهترین زمان ممکن برطرف میشود.
سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان اینکه مشکلات راهآهن اصفهان _ شیراز حاد نیست و رفع آنها هزینهی زیادی ندارد، گفت: کارهای کارشناسی انجام شده است و به زودی خبر اتمام مشکل آن اعلام میشود.
وزیر مسکن و شهرسازی دربارهی اتصال راهآهن بوشهر به راه آهن اصفهان _ شیراز گفت: افتتاح راهآهن اصفهان _ شیراز انجام شده و بحث اتصال آن به راهآهن بوشهر مطرح نیست، اما برای کار بزرگی در کشور در باب توسعهی راهآهن به دنبال رایزنی و جذب منابع غیردولتی هستیم.
نیکزاد با بیان اینکه دعا کنید بودجه تعلق بگیرد تا کارها به نتیجهی قطعی برسد، خاطرنشان کرد: اگر منابع غیردولتی به نتیجه برسد تحول خوبی در راهآهن صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه پیشبینی شده بود در ایام نوروز ۵۰ میلیون جابهجایی صورت گیرد، تصریح کرد: ۴۳ میلیون مسافر از طریق حملونقل زمینی، ۲/۱ دهم میلیون از طریق هوایی، ۵/۵ میلیون با استفاده از حملونقل دریایی و حدود دو میلیون از طریق حملونقل ریلی جابهجا شدهاند.
سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان اینکه در ایام نوروز حدود ۵۲ میلیون نفر جابهجا شدهاند، تصریح کرد: با آمادهباش همکاران در ایام نوروز با کمترین سانحه روبهرو شدیم.
نیکزاد با بیان اینکه اعتبار خوبی از لایحهی بودجه در اختیار وزارت راه و ترابری گذاشته شده است، اظهار کرد: در کنار منابع دولتی به دنبال استفاده از منابع غیردولتی هستیم.
سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: قصد داریم همانند کاری که در بخش مسکن انجام شد، با پیمانکاران در حوزهی راه همکاری کنیم و به یک توافق برد ـ برد برسیم و شرق و غرب و شمال و جنوب کشور را از طریق بزرگراهها و آزادراهها به هم متصل کنیم.
وی با بیان اینکه همکاری با پیمانکاران از اولویتهای ما است، تصریح کرد: با توسعهی راهها، ترانزیت، گسترش یافته و در پی آن درآمد و اشتغال افزایش مییابد و رشد اقتصادی حاصل میشود.
وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: اگر بخش خصوصی مشکلی در اخذ عوارض در این راستا داشته باشد، با گرفتن مجوز از دولت و رییس دولت تحولی ایجاد میکنیم.
نیکزاد تصریح کرد: در سال ۹۰ از ۴۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجهای که برای حوزهی عمرانی در نظر گرفته شده است، بخشی به وزارت راه و ترابری میرسد، اما حقیقت این است که کار زیادی شروع شده و بدهی بالایی به پیمانکاران داریم، بنابراین به دنبال استفاده از توان بخش خصوصی و منابع غیربودجهای هستیم.
سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان اینکه ۲۷۰ میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم، گفت: تعداد قابل توجهی پروژه در بخش راهسازی وجود دارد.
نیکزاد با بیان اینکه عنایت دولت بر حملونقل است، تصریح کرد: هدفگذاری مشخصی انجام دادهایم و با مجاهدتی که همکاران دارند، امیدواریم کارنامهی قابل قبولی را در پایان سال تقدیم مردم کنیم.
وی در ادامه دربارهی قیمت سوخت برای پیمانکاران گفت: این مساله در جلسهی ستاد هدفمندی یارانهها مطرح شده و کارگروهی مشخص شد تا کار کارشناسی را انجام داده و مسائل را به شورای عالی فنی ارجاع شود تا در قالب تعدیل و بخشنامه برای عزیزان از محل مابهالتفاوت قیمت سوخت سهمی در نظر گرفته شود.
نیکزاد در پایان دربارهی حقوق شرکتهایی که توپولوف ۱۵۴ در اختیار داشتند، تصریح کرد: حاضریم مجوزهای حمل بار را به این شرکتها بدهیم تا با مسوولیت خودشان اقدام به حمل بار کنند و همچنین هر کمک دیگری که از دست ما بر میآید، انجام میدهیم.
نظرات