ابراز تمایل دو سرمایهگذار برای راهاندازی صنعت بانکرینگ در چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از مذاکره و ابراز تمایل یک شرکت سوئدی و شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی برای راهاندازی صنعت بانکرینگ در چابهار خبر داد.
به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ بهروز آقایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیجفارس انجام میشود، اظهار کرد: سالانه ۱۴هزار کشتی بزرگ از آبراهه مقابل چابهار عبور میکنند که فرصت مناسبی را برای ایران فراھم کرده تا با آماده شدن زیرساختھا درآمد قابلتوجهی از محل سوخترسانی به این کشتیها نصیب کشور کند.
وی افزود: در حال حاضر بندر فجیره امارات سالانه بیش از ۱۵میلیارد دلار درآمد از محل سوخترسانی به کشتیهای عبوری کسب میکند و این در حالی است که از ۲۴ میلیون تن سوختی که در فجیره بانکر میشود ۸۵ درصد آن توسط ایران تأمین میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در صنعت دریابیش از ۳۵ درصد هزینه عملیاتی یک کشتی هزینه سوخت است که با توسعه صنایع دریایی، حملونقل دریا محور، افزایش کشتیهای نفتکش و حمل و انتقال انرژی در آبهای آزاد نیاز به بانکرینگ و مدرنیزه کردن این صنعت مبتنی بر ایجاد ترافیک دریایی روزبهروز گستردهتر شده است.
آقایی تأکید کرد: صنعت بانکرینگ در کنار یک بسته از خدمات شامل خدمات فنی، آبرسانی، آذوقهای و تعمیرات اساسی توجیهپذیر خواهد بود بنابراین تا زمانی که نتوانیم بسته مشخصی در حوزه بانکرینگ ایجاد کنیم نمیتوانیم خطوط کشتیرانی را جذب کنیم.
وی از استقبال سرمایهگذاران به بانکرینگ در بندر چابهار خبر داد و افزود: یک مذاکره با یک شرکت سوئدی برای راهاندازی این صنعت در چابهار انجامشده؛ این شرکت قرار است تا پس از نهایی شدن مذاکرات حداکثر تا دو سال با سرمایهگذاری ۳۰میلیارد تومانی تسهیلات و تجهیزات دریافت مواد زائد از کشتیهای عبوری را در راستای کنوانسیون بینالمللی محیطزیست دریا موسوم به مارپل در بندر چابهار ایجاد کند که در بسته پیشنهادی این شرکت احداث تجهیزات بانکرینگ نیز پیشبینیشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه علاوهبر شرکت سوئدی، شرکت ملی پخش هم در حال بررسی و سرمایهگذاری بر روی اینپروژه است، گفت: این شرکت قرار است با ساخت یک اسکله نفتی در بندر چابهار زمینه صنعت بانکرینگ را ایجاد کند؛هدف شرکت نفت از ساخت این اسکله در بندر شهید بهشتی علاوه بر بانکرینگ، فراهم کردن زمینه پهلوگیری کشتیهای بزرگ نفتکش در چابهار است تا تنها بندر اقیانوسی ایران به مرکز واردات، ذخیرهسازی و توزیع فراوردههای نفتی به کشور تبدیل شود و این در حالی است که در حال حاضر تنها بندرعباس این نقش را به عهده دارد.
ایسنا
نظرات