مسکن جهش کرد اما تورم تکان نخورد

مسکن جهش کرد اما تورم تکان نخورد

مسکن در اردیبهشت‌ماه ۳۵ درصد رشد نقطه به نقطه‌ی قیمت را تجربه کرد اما بنا به گفته‌ی کارشناسان، با توجه به این‌که قیمت کالاهای بسیاری در شاخص تورم مورد بررسی قرار می‌گیرد، جهش قیمت مسکن تاثیری در رشد تورم عمومی نداشته است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ تکان شدید قیمت مسکن شاید یکی از مهم‌ترین اخبار امروز اقتصادی بود که باعث ایجاد شک و تردیدهایی در آمارهای نرخ تورم شد. با وجودی که بعضی کالاها از جمله مسکن، خودرو، لوازم خانگی و موبایل در هفته‌های اخیر بین ۵ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند، بر اساس اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، نرخ تورم عمومی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به ۸ درصد رسیده که نسبت به فرورودین ماه ۰.۱ درصد کاهش داشته است. به همین دلیل برخی شهروندان، این کاهش تورم را با افزایش قیمت کالاهایی که روزانه با آن سر وکار دارند، در تضاد می‌دانند.

آلبرت بغزیان - عضو هیات علمی دانشگاه تهران – در این باره بیان می‌کند: زمانی که می‌گویند تورم ثابت مانده یا در بخش‌هایی کاهش داشته است و از طرفی ما شاهد افزایش قیمت خوراکی‌ها یا مسکن هستیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که مصارفی همچون مسکن و مواد غذایی تنها بخشی از مقولاتی هستند که در محاسبه تورم از آنها استفاده می‌شود. مثلا ممکن است مواد غذایی در محاسبه تورم ۱۰ درصد وزن داشته باشد و مسکن ۲۰ درصد؛ در صورتی که اینها همه اقلام مصرفی خانوارها و اقتصاد کشور نیستند. همچنین اینکه می گویند تورم در فلان ماه ثابت بوده یا کاهش یافته است در بعضی مواقع می‌تواند نشان دهنده کند  شدن رشد تورم در کشور باشد.

پرش مسکن در اردیبهشت ماه

اما اثرپذیری بازار مسکن از جهش قیمت ارز و طلا در دومین ماه از سال جاری خود را نشان داد. در اردیبهشت ۱۳۹۷ معاملات مسکن شهر تهران ۱۶.۷ درصد و میانگین قیمت‌ها ۳۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. در منطقه ۵ شاهد رشد ۵۳.۵ درصدی میانگین قیمت بودیم و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ با ۱۲.۳ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل تعلق داشت.

وقتی از میانگین رشد ۵۳ درصد منطقه ۵ صحبت می‌کنیم، بدین معناست که دامنه افزایش قیمت قراردادهای قطعی در این منطقه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بوده است که با گزارش میدانی ایسنا قبل از ارایه آمار رسمی بانک مرکزی تطبیق دارد. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که مشاوران املاک در جهش قیمت‌ها به عنوان عامل سوم، نقش ایفا کرده‌اند. عوامل اصلی رشد یکباره قیمت مسکن به کوچ متقاضیان بازارهای ارز و سکه به سمت مسکن، تورم انتظاری ملک، بروز تدریجی تقاضای مطلق، سررسید تسهیلات بانکی و سودجویی برخی مشاوران املاک مربوط می‌شود که تلاش کردند جدا از کمیسیون، از قیمت‌های قطعی نیز سهم ببرند و به نظر می‌رسد اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران برنامه‌ی خاصی برای مقابله با این رفتارها ندارد.

منتظر گرانی شیر باشید

رشد نرخ ارز که در ماه‌های پایانی سال قبل رقم خورد، تاثیر خود را برروی بسیاری از کالاهای مصرفی گذاشت. چند روز قبل علی رجبی ـ رییس اتحادیه فروشندگان ـ خبر داد که لبنیات بین ۱۰ تا ۳۰ درصد گران شده است. یکی از این اقلام شیر کم‌چرب بود که گفته شد از لیتری ۲۵۰۰ تومان به ۲۷۵۰ تومان افزایش قیمت رسیده است؛ این در حالی است که امروز مرتضی رضایی ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام ـ با بیان این‌که قیمت جدید شیر به زودی‌ تعیین می‌شود اعلام کرد: نرخ خرید تضمینی شیرخام که پیش از این ۱۴۴۰ تومان بود مجددا مورد محاسبه قرار گرفت و نرخ پیشنهادی جدید را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ستاد تنظیم بازار ارسال کردیم تا با محاسبه دوباره قیمت تمام شده بتوانیم نرخ جدید آن را به تصویب برسانیم. او گفته که سال گذشته نرخ جدیدی برای شیر خام تصویب نشده و با توجه به افزایش هزینه‌ی تمام شده برای تولید هر کیلوگرم شیر خام برای دامداران، آنها با این وضعیت متضرر می‌شوند.

بالاخره یک کالا قرار است ارزان شود!

بین این همه اخبار که این روزها از افزایش تدریجی قیمت کالاها اعلام می‌شود، امروز خبری از ارزان شدن قیمت سبزی در روزهای آینده رسید. اسدالله کارگر ـ رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ـ با بیان این‌که در روزهای آینده قیمت سبزی کاهش می‌یابد، گفت: در شرایط فعلی بازار میوه و سبزیجات با هیچگونه کمبودی مواجه نیست و این در حالی است که در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان میزان تقاضا تا حدودی از میزان عرضه پیشی گرفت و پیش بینی می‌شود که میزان عرضه و تقاضا در روزهای آینده یکسان خواهد شد.

هشدار فوری درباره برنامه فیلترشکن تلگرام برنامه «فیلترشکن تلگرام» از جمله برنامه‌هایی است که توسط ۱۲ ضدویروس به عنوان بدافزار تشخیص داده شده است و برای سوءاستفاده‌های مختلف منتشر می‌شود. پس از فیلتر شدن تلگرام بدافزارهای مختلفی تحت عنوان تلگرام بدون فیلتر، فیلترشکن و غیره منتشر شدند. در گزارش منتشر شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) به بررسی یکی از این بدافزارها که پس از نصب مخفی شده و دستورات مخرب مختلفی (نصب بدافزار-عضویت در چند سامانه پیامکی و ...) را از طریق برنامه‌های پوش نوتیفیکیشن دریافت می‌کند، پرداخته شده است.

دلار دولتی به پوشاک رسید

پس از اتخاذ سیاست‌های جدید ارزی دولت روند پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه و ماشین آلات آغاز شده است. موضوعی که در صورت تحویل به موقع می‌تواند تاثیرات مثبت خود را بر صنعت پوشاک بگذارد. مجید نامی ـ عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ـ گفته است: پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولید کنندگان پوشاک و نساجی آغاز شده و جهت انجام ثبت سفارش برای تامین مواد اولیه، ال سی مربوطه باز شده است و فعالیت‌ها در حال جریان است که برخی شرکت‌ها در همین راستا موفق به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند.

ایرانی‌ها بنزین بیشتری مصرف کردند

بارها این مطلب را شنیده‌ایم که هر قیمتی برای بنزین تعیین شود باز هم مردم از خودرو شخصی استفاده خواهند کرد. این موضوع شاید در رشد ۹.۴ درصدی مصرف بنزین در دو ماهه ابتدای امسال نسبت به دو ماهه مشابه سال ۱۳۹۶ نمود یافته باشد. میزان مصرف بنزین در ایران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا آخر اردیبهشت‌ماه ۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده است، ۹.۴ درصد رشد را نشان می دهد.

میل به "خوب زندگی کردن" در مردم بیشتر شده است

آمارها نشان می‌دهد بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ مشاغل خدماتی افزایش یافته و از ۵۰.۱ درصد به ۵۰.۴ درصد رسیده است. یک کارشناس حوزه‌ی کار، علت این مساله را افزایش سطح رفاه و درآمد مردم می‌داند. علی‌اکبر سیارمه بیان می‌کند: در تمام جوامع رفته رفته از سنت‌های گذشته دور می‌شوند و شیوه‌های نوین زندگی را در پیش می‌گیرند. زندگی نوین هم به خدمات نیاز دارد و با خود رفاه می‌آورد. اگر در گذشته تنها قشر مرفه می‌توانستند رستوران بروند، امروز بیشتر خانواده‌ها حتی طبقات متوسط هم با داشتن یک درآمد ماهانه و برنامه‌ریزی مناسب بیرون از منزل غذا می‌خورند. میل به سفر کردن، عوض کردن اتومبیل و تغییر دکوراسیون منزل همه و همه بیانگر آن است که میل مردم به خوب زندگی کردن و در رفاه بودن بیشتر شده است.

رشد ۲۲ درصدی صادرات غیرنفتی

سری هم به حوزه‌ی صادرات بزنیم. ظاهرا خارج شدن آمریکا از برجام تاثیری در اقتصاد ایران ایجاد نکرده است. تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تراز تجاری مثبت ۹۴۲ میلیون دلاری و رشد ۲۲ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در دو ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ خبر می‌دهد. صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به هفت میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۱.۹۳ درصد افزایش داشته است، چرا که سال گذشته در همین مدت شش میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.

ایسنا

نظرات