جهش۸۰ درصدی بازسازی و بهسازی راهآهن در سال جاری
عبدالعلی صاحبمحمدی - مدیرعامل راهآهن- در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: برای سال ۹۰ بر اساس نقشه راهی که در راهآهن با توجه به سند چشمانداز، برنامه پنجساله و قانون بودجه سال ۹۰ تدوین شده است رویکردهایی را اتخاذ کردهایم که خروجی آن بتواند هم از نظر کمی جابهجایی بار و مسافر را ارتقا دهد و هم از نظر کیفی خدمات را بهبود بخشد.
وی با بیان اینکه در این راستا باید اولویتها را مشخص میکردیم، تصریح کرد: محدودیت منابع همواره وجود دارد و باید کار را از جایی شروع کنیم که ما را زودتر به اهداف موردنظر برساند لذا برای بازسازی و بهسازی خط جهش ۸۰ درصدی را در سال ۹۰ پیشبینی کردیم.
به گفته او در سال ۸۹، ۳۰۰ کیلومتر خط بازسازی و بهسازی شد و برای سال ۹۰ بازسازی ۵۰۰ کیلومتر پیشبینی شده است.
صاحبمحمدی با بیان اینکه در سال ۸۹ ،۴۲ کیلومتر دوخطه را اجرا کردهایم، گفت: برای سال ۹۰ ، احداث ۲۳۰کیلومتر دوخطه را پیشبینی کردیم که از مهمترین آنها مسیر تزرج- بندرعباس به طول ۱۸۰ کیلومتر است که تا آخر فروردین عملیات اجرایی آغاز میشود و امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به عملکرد نوروزی راهآهن گفت: در نوروز ۸۹ میزان تاخیرها ۳۸ بود که در سال ۹۰ به ۲۰ ثانیه کاهش یافت.
وی میانگین کل تاخیر قطارهای مسافربری در برنامه نوروزی سال ۸۹ را ۲۴٫۵ دقیقه اعلام و اظهار کرد: در نوروز ۹۰ میانگین تاخیرها با دو دقیقه کاهش به ۲۲ دقیقه رسید.
صاحبمحمدی ضریب اشغال قطارهای نوروزی را در سال ۸۹ معادل ۸۷٫۵ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این ضریب در سال۹۰ به ۸۸٫۵ درصد رسید.
معاون وزیر راه و ترابری تعداد مسافر جابهجا شده در نوروز سال ۸۹ را یک میلیون و ۸۰۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در نوروز سال ۹۰ قریب دو میلیون مسافر با استفاده از حمل ونقل ریلی جابهجا شدند.
وی رکورد جابهجایی مسافر در یک روز را در نوروز ۸۹ را ۱۰۵ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: در سال ۹۰ بالغ بر ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ نفر جابهجا شدند.
به گفته او در نوروز سال ۸۹ معادل سه هزار و ۷۴۰ رام قطار اضافه شدند که این میزان در نوروز ۹۰ افزایش یافته و به سه هزار و ۹۸۰ دستگاه رسیده است.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه میزان رضایت مردم از خدمات مسافری براساس نظرسنجی بالغ بر هفت درصد افزایش یافته است، گفت: مصادیق بهبود کیفیت خدمات از نظر مردم افزایش کیفیت خدمات داخل قطارها، تهیه بلیت به شیوه سادهتر از طریق اینترنت، امکان پرداخت از طریق شبکه شتاب، افزایش پهنای باند سایت، نظافت قطارها و سرویسهای بهداشتی، آموزش و حضور مناسب روسای قطار و نحوه برخورد ماموران داخل قطارها و همچنین عدم افزایش قیمت بلیت بوده است.
صاحبمحمدی با بیان اینکه زمان سیر قطارها نسبت به گذشته بهتر شد، تصریح کرد: در مجموع همکاران راهآهن در ایام نوروز تلاش بسیاری کردند تا مردم از سفر نوروزی با قطار احساس رضایت داشته باشند.
وی با بیان اینکه در ایام نوروز سانحهیی رخ نداد، گفت: از کلیهی همکاران راهآهن، شرکت رجا و سایر شرکتهای وابسته و بخش خصوصی تشکر میکنم.
وی در ادامه دربارهی راهاندازی مسیر بم – زاهدان در بخش مسافری گفت: در ۲۸ اسفند ماه سال ۸۹ اولین قطار مسافری به زاهدان سفر کرد.
صاحبمحمدی با بیان اینکه سوم، یازدهم و هفدهم فروردین ماه سه قطار دیگر به صورت رفت و برگشت از تهران به زاهدان سفر کردند، خاطر نشان کرد: بهرهبرداری آزمایشی از این مسیر آغاز شده است و امیدواریم پس از سیر آزمایشی در آینده نزدیک خط به صورت رسمی افتتاح شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حرکت قطار باری در این مسیر آغاز شد، گفت: چهار دستگاه قطار باری مربوط به اکو از این مسیر به پاکستان سفر کردند و علاوه بر این سیمان نیز به مقصد شلمچه فرستاده شده است.
وی گفت: پس از آمادهسازی مساجد بین مسیر و همچنین تهیه سرویسهای مسافری در شش ماهه اول سال ۹۰ این قطار به صورت رسمی افتتاح میشود.
معاون وزیر راه و ترابری در ادامه دربارهی مسیر اصفهان – شیراز گفت: هماکنون یک قطار از شیراز به مشهد و همچنین دو دستگاه قطار از شیراز به تهران در هفته حرکت میکند. اما با تکمیل ایستگاه شیراز و هفت کیلومتر منتهی به آن نسبت به افزایش قطارها در این مسیر اقدام میکنیم.
وی گفت: کمیسیون عالی راهآهن تشکیل شده تا نسبت به تعیین سرعت قطارها در این مسیر اقدام کند.
صاحبمحمدی در پاسخ به این سوال که چه تصمیمی دربارهی افزایش قیمت بلیت قطار گرفته شده است؟ گفت: هنوز زود است و هر چه دولت تدبیر کند به آن عمل میکنیم.
نظرات