نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم.

نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم.

see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، رئیس سازمان با بیان این خبر در جمع خبرنگاران، گفت: رعایت قوانین به ویژه مقررات ملی ساختمان هنوز در کشور نهادینه نشده است، با این که یکی از افتخارات کشور داشتن مقررات ملی ساختمان است اما باید قانون مداری اجرایی شود این امر نیز از طریق آموزش محقق می شود.

مهندس «علی اکبر رمضانی» با بیان این مطلب که حفره هایی در قانون وجود دارد که سوداگران از از آن حفره ها سوء استفاده می کنند و باعث می شود اشتباهات همه عوامل در حوزه ساخت بر دوش مهندسان گذاشته شود افزود: افراد غیر متخصص در ساخت و ساز دخیل هستند و امیدواریم ضوابط و آیین نامه ها به سمتی برود که اجازه ورود افراد غیر متخصص گرفته شود.

این مقام مسئول با بیان این که نیازمند جراحی در بخش ساخت و ساز هستیم و این جراحی چیزی جز یک دست شدن قوانین نیست، اظهارکرد: ساخت و ساز در سطح کشور بسیار بالاست اما متولی واحدی برای نظارت وجود ندارد در حالیکه باید زیر یک چتر واحد که همان قوانین ملی ساختمان است گردآوری شوند.

وی با بیان این که این سالروز رخداد زلزله مخرب اردیبهشت ۹۶ می تواند عامل محرک در رعایت قوانین ساخت و ساز از سوی مردم و مسئولان باشد، اظهارکرد: زلزله های بجنورد مخاطراتی را در استان ایجاد کرده است، بنابراین نظام مهندسی ساختمان کمک کرده در مسیر کیفیت ساخت، در فرآیند تهیه نقشه، نظارت و اجرا فعالیت هایی متناسب با حوزه کاری خود انجام شود.

نماینده عالی نظارت بر ساخت و ساز در استان، ادامه داد: سازمان نظام مهندسی بدون همکاری رسانه ها بازخورد خوبی نمی تواند دریافت کند چرا که مهندسان عضو سازمان فقط نیم درصد جامعه را شامل می شوند در حالی که رسانه ها حلقه واسطه بین این نیم درصد و عموم جامعه هستند و قلم آن ها نقش مهمی در اطلاع رسانی خدمات این نهاد دارد.

وی افزایش کیفیت ساخت و ساز نسبت به گذشته را ناشی از تلاش مهندسان دلسوز و دارای اهلیت در این حرفه و آگاه سازی توسط رسانه ها و مطبوعات دانست و افزود: جامعه مهندسی کشور از متن جامعه هستند و تلاش می کنند خدمات خوبی به مردم ارائه دهند و در عین حال از قوانین روز و پیشرفته دنیا در امر ساخت و ساز عقب نمانند.

عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تکنولوژی و آموزش اعلام کرد: امروزه دقت و سرعت از مولفه های مهم و مکمل کیفیت هستند و اگر به موازات کیفیت ارتقاء پیدا نکنند، نیازهای مردم در حوزه ساختمان تامین نمی شود.

وی با اشاره به مشارکت مردم در بخش ساخت و ساز این امر را در نوسازی و بازسازی ساختمان ها موثر ارزیابی کرد و ادامه داد: مردم در کیفیت زندگی خود دخیل هستند و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در طی سال ۹۶ در امر ساخت وساز مشارکت کرده اند که این میزان نسبت به سال های گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این که افزایش یک سال به میانگین طول عمر مفید هر بنا به معنای کمک ۴۰۰ میلیارد تومانی سالیانه به اقتصاد خانواده ها در استان است، اعلام کرد: میانگین طول عمر ساختمان در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ سال است و میانگین مفید به معنای خدمت رسانی درست است و می بایست نقش خود را در تامین کیفیت زندگی برای شهروندان ایفا نماید.

مهندس«رمضانی» با اشاره به این که نماسازی کنونی مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست، ابراز کرد: نماهای رومی نمای قابل قبول نیست و مسئولان متولی برای ساماندهی منظر شهری باید طرح جامعی داشته باشند.

وی استقبال مردم را در بهبود فضا و منظر شهری مفید دانست و اضافه کرد: ساخت بنا در دست مردم است و کسانی که در امر ساخت مشارکت دارند دانش کافی در این باره ندارند، علاوه بر این قوانین و ضوابط ساخت هنوز حفره هایی دارد و باید تولید ساختمان وارد فرآیندی شود که حضور افراد همراه با مسئولیت باشد.

وی نگهداری ساختمان را نیز به اندازه تولید ساختمان مفید دانست و افزود: اجرای مبحث ۲۲ کمک بسیار زیادی به اقتصاد خانواده و اقتصاد ملی است، نگهداری ساختمان موجب افزایش عمر مفید و حفظ سرمایه های ملی است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی یک انجمن در شهر بجنورد می باشد

    نظرات