نظارت بر فضاهای آموزشی کشور براساس معیارهای معماری
معاون فنی نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: فضاهای آموزشی کشور براساس معیارهای معماری نظارت میشوند؛ این در حالیست که در ساخت و ساز مدارس از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده میشود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد حسین ترابی زاده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که معماری یک فرایند دیربازه است، افزود: معماری ملتها با فرهنگ و زیرساختهای فرهنگی کشورها و همچنین نیاز جوامع به تغییر در ساخت و سازهها، گره میخورد و تغییر فرهنگ ساخت و ساز همچنین تجدید ساختار معماری مدارس نیازمند زمان مناسبی است.
وی ادامه داد: سیر مطالعه معماری و شهرسازی در کشور، بیانگر این مطلب است که تجدید نظر در شهرسازی و معماری شهرها در یک پروسه زمانی میان مدت یا بلندمدت حاصل میشود.
ترابی زاده درباره شیوههای نظارت معماری بر مدارس کشور عنوان کرد: بر این اساس، معماران مسوولیت کنترل کار و انطباق وضع موجود با طراحی ساختمان را برعهده دارند و بر حسب ضرورت و نیاز نظر جدید خود را به عنوان معمار ناظر برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش اعلام میکنند.
به گفته وی، نظارت معماری حدود سه سال است که در سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور اجرا میشود.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت و ساز مدارس نیز خاطرنشان کرد: با مشارکت بخش خصوصی شاهد موفقیت در پروژههای نوسازی خواهیم بود و با توجه به این که در حال حاضر حدود ۲ هزار مهندس دارای پروانه نظام مهندسی در کشور توسط دولت استخدام شدهاند، میتوان از این ظرفیت مناسب در ساخت و ساز مدارس استفاده کرد.
ترابی زاده درباره وضعیت مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی باید در این زمینه سرمایهگذاری شود، لذا موسسان مدارس غیردولتی به این امر توجه داشته باشند.
معاون فنی نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به این که بسیاری از فضاهای مدارس از جمله مدارس غیردولتی با نیازهای دانش آموزان سازگاری ندارد، خاطرنشان کرد: مدارس دولتی با فضاهای آموزشی استاندارد در سطح کشور احداث میشوند، اما نیازمند تحول کیفی در بخش نرم افزاری و فرهنگ سازی برای استفاده از تجهیزات هستند، البته بخش خصوصی که مدارس غیردولتی را ایجاد میکند باید معیارهای فیزیکی و آموزشی را در ایجاد فضاهای مورد نظر برای مدارس در نظر بگیرد.
نظرات