لزوم توجه هرچه بیشتر و مصرف بهینه انرژی دراستان خوزستان با عایق کاری ساختمانها

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر لزوم توجه هرچه بیشتر و مصرف بهینه انرژی در خوزستان با عایق کاری ساختمانها تاکید کرد.

مهندس علی حاجتی شیمنی اظهار کرد: هرسال در فصل پرباری شبکه اکثر شهرهای خوزستان مشکل افت ولتاژ و احتمال خاموشی برق خواهیم داشت بطوریکه شرکت های برق منطقه ای و توزیع این فصل را با استرس طی می نمایند.

وی با بیان اینکه ظرفیت منصوبه نیروگاهی شبکه برق در استان خوزستان ۱۲۳۵۶ مگاوات می باشد و بار مصرفی استان در سال گذشته ۸۲۲۰ مگاوات بوده است که دومین مصرف کننده برق در سطح کشور می باشیم و امسال با کاهش بارش ها و کم شدن آب پشت سدها وهمچنین رشدمصرف مشکلات بیشتر شده است بطوریکه مسئولین شرکتهای برق پیشنهادکاهش ساعت ادارات دادندوهم اکنون جاری شده است اگرچه اینکارازسرناچاری است وفعلانسخه ای برای تابستان امسال است ولی درآینده کارسازنخواهدبود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته در سالهای آتی با توجه به بالا رفتن مصرف مشترکان و افزایش تعداد آنها ضرورت ایجاد و بهره برداری ۱۶ واحد نیروگاهی با ظرفیت حداقل ۱۰۲۳۰ مگاوات خواهد بودکه احداث این تعدادنیروگاه حتمابرمشکلات زیست محیطی استان خواهدافزود.

وی با بیان اینکه اکثر مسئولان استانی اعتقاد دارند که درسالهای گذشته با توجه به مشکلات استان زیرساخت های لازم در بخش های تولید و توزیع برق به درستی انجام نشده است.

حاجتی شیمنی خاطر نشان کرد: اگر از الان به فکر مصرف بهینه انرژی نباشیم حتی با احداث ۱۶ واحد نیروگاهی قید شده  باز هم مشکل تولید و توزیع برق دراستان خواهیم داشت که یکی از راه های کاهش مصرف برق و مصرف بهینه انرژی انجام عایق کاری در ساختمان ها می باشد.

وی تصریح کرد: اکثر کارشناسان اعتقاد دارند با ۲ درصد هزینه در ساختمان سازی برای عایق کاری می توان ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان به مصرف انرژی با توجه به اقلیم هر منطقه اشاره و تاکید شده است که متاسفانه این مبحث تا کنون عملیاتی نشده است و انتظار می رود با توجه به وضعیت حاد استان در بخش انرژی حداقل برای ساختمان هایی که جدید احداث می شوند عایق کاری با ضخامت۵cm  اجباری گرددواین مبحث نیزعملیاتی گردد،اگرچه برای ساختمانهای قدیمی نیز حداقل باتخصیص تسهیلات بانکی وتشویق شهروندان امکان دوجداره نمودن پنجره های ساختمانهای مذکور خواهدبود.

وی اظهار کرد: همچنان که در اکثر کشورهای توسعه یافته عایق کاری اجباری شده است که با اجباری نمودن عایق کاری در ساختمان ها موجب کاهش مصرف سوخت و برق (در بحث گرمایش و سرمایش) جلوگیری از سر و صدا به داخل ساختمان ها و نهایتاکاهش اتلاف انرژی، محیط زندگی شهری و خانواده با آسایش بیشتری همراه خواهد نمود.

حاجتی شیمنی در پایان اظهار کرد: در صورت همکاری واحدهای متولی ازجمله شهرداریها،سازمان مسکن وشهرسازی وهمچنین سازندگان مسکن امکان اجرای مبحث نوزدهم وجود خواهد داشت که بدون شک با استقبال شهروندان مواجه خواهیم شدو این مهم منجربه کاهش هزینه های دراز مدت برای ساکنین وبهره برداران ساختمان خواهیم بود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان یک انجمن در شهر اهواز می باشد

      نظرات