بازدید معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از پروژه های ریلی شهرستان خواف و سنگان و گمرک و پایانه مرزی دوغارون

بازدید معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از پروژه های ریلی شهرستان خواف و سنگان و گمرک و پایانه مرزی دوغارون

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، مهرداد تقی زاده در بازدید از پروژه های ریلی شهرستان خواف و سنگان و گمرک و پایانه مرزی دوغارون گفت: هدف از این سفر این بود تا بتونیم ظرفیت های منطقه را شناسایی کنیم، خوشبختانه پتانسیل خوبی در منطقه خواف و سنگان داریم که باید فعال تر شود تا بتوانیم بخش ریلی را تقویت و بار بیشتری را از این منطقه به سمت صنایع داخل کشور و همچنین به منظور صادرات به کشور افغانستان عبور دهیم.
وی در خصوص پایانه مرزی دوغارون اظهارداشت: در این پایانه در قسمت بار و مسافر با مشکلاتی مواجه هستیم که باید در شورای برنامه ریزی آن را بررسی کنیم.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خط ریلی مشهد، خواف، سنگان، دو کشور ایران و افغانستان را بهم متصل کرده است، گفت: در سال گذشته ۵۰ واگن در این خط ریلی تردد داشته اما امسال این رقم به ۴۰۰ واگن رسیده است.
حسن ماسوری مدیرکل راه آهن شرق کشور، نیز در بازدید از ایستگاه راه‌آهن خواف گفت: این خط ریلی آینده خیلی خوبی دارد و امیدواریم تعداد واگن ها را در این مسیر افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه از خواف تا معدن سنگ آهن ۲۰ کیلومتر فاصله است، و ۵ میلیون تن از این خط بارگیری و به صورت کنستانتره به فروش می رسد، در خصوص طرح توسعه این خط ریلی افزود: در طرح توسعه ۴ خط  شامل سایت ریلی معادن توسعه ملی، سایت ریلی فولاد مبارکه، سایت ریلی احیاء سپاهان و سایت ریلی مجتمع معدن سنگان را داریم که آینده را متحول خواهد کرد و تا ۵ سال آینده این منطقه به عسلویه ریلی تبدیل می شود
کریم نوایی نظامی مدیر پایانه مرزی دوغارون: همچنین در خصوص پایانه مرزی دوغارون گفت: پایانه مرزی دوغارون از فعال ترین پایانه های زمینی کشور در زمینه جابجایی مسافر و کالا محسوب می شود و روزانه ۳۵۰۰ نفر از این پایانه مرزی تردد میکنند.
وی تصریح کرد: در سال ۹۶ بیش از ۹۵۰ هزار تن خروجی ترانزیت و ۸۴۰ هزار تن صادرات کالا از این پایانه داشته ایم.
در این بازدید حسن ماسوری مدیرکل راه آهن شرق کشور، پایانه مرزی دوغارون محمدرضا شکیبا رییس اداره حمل ونقل اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، فرماندار و جمعی ازمسوولین شهرستان خواف و سنگان حضور داشتند و از مراحل ساخت ایستگاه‌های ریلی بارگیری سنگ معدن سنگان، بارگیری مکانیزه شرکت اوپال، پایانه مرزی دوغارون
گفتنی است استان هرات در شمال غرب افغانستان و هم مرز استان خراسان رضوی در ایران است و راه آهن خواف - هرات نخستین خط آهن میان دو کشور است که از سال ۱۳۸۴ اجرای آن شروع شد.
احداث این خط در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر برنامه ریزی شده که ساخت ۱۳۹ کیلومتر آن را جمهوری اسلامی ایران بر عهده گرفته و احداث قطعه چهارم نیز بر عهده افغانستان است که با کمک مالی کشورهای خارجی ساخته می شود.
این راه آهن از منطقه خواف در استان خراسان رضوی تا مرز شمع تیغ و از آن جا تا شهرستان غوریان افغانستان ساخته شده و ادامه آن از روستای روزنک غوریان تا فرودگاه هرات در دست ساخت ازسوی طرف افغان است.
شایان ذکر است با افتتاح این خط آهن تحولی در اقتصاد دو کشور رخ خواهد داد و باعث رشد و پیشرفت کشور و افرایش صادرات و واردات بین دو کشور خواهد شد.






لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات