نشست علمی مدیریت تجمعات انبوه در استان قم آغاز برگزار شد

نشست علمی مدیریت تجمعات انبوه در استان قم آغاز برگزار شد


به گزارش اداره کل مدیریت بحران استان قم، نشست علمی مدیریت تجمعات انبوه با حضور مسئولین استانی، مدیر کل مدیریت بحران استان و مدیر کل پدافند غیر عامل استان و اعضای کارگروه امداد و نجات با سخنرانی دکتر گل‌فشان مدیر عامل جمعیت هلال احمر در سالن غدیر دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد.

در ابتدای این نشست، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم، با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مختلف از جمله اربعین حسینی، تاسوعا، عاشورا و نیمه شعبان شاهد تجمعات انبوه انسانی هستیم که نیازمند مدیریت می‌باشد، اظهار داشت: در دو سال اخیر براساس تجربیات به دست آمده در برخی از حوادث، وقتی اولین دستگاهی که مدیریت صحنه را نیز بر عهده دارد و بر اساس نیاز او باید امکانات وارد صحنه‌ی عملیات شود، به منطقه‌ی حادثه اعزام می‌شود، به دلیل هماهنگی نامناسب بین دستگاه‌ها نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و در حین عملیات دچار مشکل خواهد شد.

دکتر گل‌فشان افزود: اگر در مدیریت تجمعات انبوه، دچار مشکل شویم و حادثه‌ای رخ دهد نشان‌دهنده‌ی ضعف عملکرد دستگاه‌ها می‌باشد.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌ دستگاه‌های متولی و با برگزاری چنین نشست‌های علمی امید است این مشکلات بررسی و تجزیه و تحلیل شود تا بتوانیم به راه‌حل‌های مناسبی دست پیدا کنیم و خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: با تشکیل یک کارگروه متشکل از دستگاه‌های مختلف و معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان قم در نشست‌های متوالی و منظم در طول سال با تبادل اطلاعات علمی و مطرح کردن مسائل و مشکلات و پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب، در بحران‌های بعدی بتوانیم موفق‌تر عمل نماییم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم بیان داشت: این نیاز است که در استان خودمان هم به جایگاه عالی هماهنگی‌های دستگاه‌ها برسیم و بتوانیم مدیریت استراتژی را در بحران داشته باشیم.

گل‌فشان گفت: دستگاه‌های مختلف استان و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به مرکز آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر، آموزش‌های لازم را ببینند تا در حوادث آمادگی بیشتر و بهتری را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های ۸۲ و ۸۳ بهترین مرکز آموزش کشور را دارا بودیم اظهار داشت: متاسفانه از سال ۸۳ رشدی را در حوزه‌ی سازه‌های آموزشی و مدرسه امداد و نجات نداشتیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و با در نظر گرفتن اعتبارات لازم خواهیم توانست این سازه‌ها را تقویت نماییم.

خاطر نشان می‌شود: این نشست علمی به همت معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان قم و با مشارکت اداره کل مدیریت بحران استان، مسجد مقدس جمکران، آستان مقدس حضرت معصومه (س)، شهرداری قم، اداره کل پدافند غیر عامل استان، اداره کل پزشکی قانونی استان، دانشگاه علوم پزشکی استان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر استان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی استان قم برگزار شده است.

محورها و موضوعات این نشست، تهدیدها و عوامل افزایش‌دهنده خطر اپیدمی در تجمعات متحرک، مراقبت‌های پزشکی و مشکلات سلامت در یک تجمع انبوه، تعاریف و مفاهیم (ازدحام، شلوغی، تجمع و ...)، تجمعات انبوه در کشورهای مختلف، سیستم‌های نظارت و امنیت و دلایل ایجاد حوادث در تجمعات انبوه، انواع رویدادهای گسترده انسانی، ایمنی در تجمعات مذهبی، مدل‌سازی جمعیت و رویداد، اقدامات لازم در یک تجمع انبوه، مدیریت تجمعات در بحران، خودامدادی و دگرامدادی در ازدحام می‌باشد.

همچنین این نشست به صورت رایگان می‌باشد و برای تمامی حاضرین در نشست، گواهی حضور صادر خواهد شد.

گفتنی است، نشست علمی مدیریت تجمعات انبوه تا ساعت ۱۶ در سالن غدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ادامه دارد.


پایان پیام

لینک اصل خبر در سایت دفتر مدیریت بحران استان قم

    منبع خبر

    دفتر مدیریت بحران استان قم

    دفتر مدیریت بحران استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات