عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان مازندران: نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان توسعه یافتگی است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان مازندران: نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان توسعه یافتگی است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان مازندران: نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان توسعه یافتگی است



عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی  مازندران معتقد است این سازمان از ابتدای تاسیس تاکنون رشد کرده اما در بخش توسعه تا حدودی عقب است .

« تورج نائیج‌پور» در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور علاوه بر بیان این مطلب اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی، بزرگ شده اما نسبت به این بزرگی، توسعه‌یافتگی کمی دارد؛ مثلاً سازمان نظام مهندسی ساختمان نباید خدمات مهندسی ارائه دهد؛ یا مثلاً روابط بین سازمان‌های مرتبط با ساخت‌وساز به جای این‌که کنش‌گرانه باشد واکنشی است و در این فضا همه به دنبال مقصر هستند؛ در حالی که بهتر است به جای این، پی‌گیر قصور باشیم و مشکلات را حل کنیم .

وی در ادامه درباره بیست‌ویکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: این اجلاس در حالی  برگزار می‌شود که نظام مهندسی استان‌ها در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند و با تناقض‌هایی که بین بخشنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی وجود دارد، نوعی تعلیق مشاهده می‌شود که امیدواریم این اجلاس کمک کند تا ثبات شایسته ایجاد شود .

نائیج‌پور اضافه کرد: هم‌اکنون شکاف عمیقی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی و دیگر نهادهای هم‌سنخ وجود دارد؛ همگی ما هدفی مشترک با عنوان «مهندسی کشور» داریم که هر ارگان با روشی خاص این هدف را دنبال می‌کند و این اجلاس می‌تواند زبان مشترک ایجاد کند .

وی هم‌چنین گفت: گاهی یک موضوع در اجلاس‌های مختلف تکرار می‌شود که این نشان می‌دهد اجلاس‌های گذشته به برخی از برنامه‌های خود دست نیافته است و امیدوارم در اجلاس بیست‌ویکم به فضایی فعال دست یابیم که این موضوع به اتحاد درونی شورای مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و هم‌چنین نهادهای ذی‌ربط در حوزه مسکن بیانجامد؛ رسیدن به این مهم اگرچه دشوار است اما بر مدار قانون، امکان‌پذیر است .

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی مازندران با انتقاد از وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: این وزارت‌خانه پایه‌ها را درست نچیده است به این معنا که از جزء به کل رسیده در حالی که باید عکس عمل می‌کرد؛ یعنی ابتدا باید نظام بازرسی را تعریف می‌کرد و سپس درباره شرایط بازرس، بخشنامه تعیین می‌کرد .

وی در ادامه، علوم مهندسی در کشور را جوان وصف کرد و برای تکمیل سخن خود با ذکر یک نمونه ادامه داد :

عمر دانشگاه تهران از ۸۰سال تجاوز نمی‌کند؛ درحالی که در سوئیس، دانشگاهی وجود دارد که ۳۰۰سال از عمر آن می‌گذرد و فعالیت مهندسی انجام می‌دهد؛ مقصود این است که در بخش مهندسی، جوان هستیم؛ در سال ۱۳ ۵ ۷ هم یک گسست در بخش مهندسی ایجاد شد؛ اکنون باید به عقلانیت رسیده، از هیجان‌ها کاست و به راهکاری عملی برسیم .

وی درپایان گفت: باید میان درون و بیرون از کشور پیوند ایجاد شود؛ ایرانی‌های مقیم خارج در بخش مهندسی بسیار قوی هستند اما پیوند میان مهندسان داخل کشور با مهندسان ایرانی خارج از کشور شکل نگرفته است؛ حتی نظام مهندسی نیز با بخش حرفه‌ای مهندسی کشور بیگانه است؛ دچار سیستم جزیره‌ای شدهایم که باید پیوند بین موضوعات مختلف ایجاد شود تا با اصلاح و رفع موانع، راهمان را به کمال شایسته‌تر پیدا کنیم.


لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران یک انجمن در شهر ساری می باشد

      نظرات