لاریجانی: نگرانی‌هایی درباره شهرفروشی وجود دارد

لاریجانی: نگرانی‌هایی درباره شهرفروشی وجود دارد

نقدینگی زیاد اقتصاد کشور را تخریب می‌کند

۱ (۴)

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «نوسانات اخیر اقتصادی چندان ربطی به شرایط خارجی ندارد»، گفت: رشد نقدینگی علت اصلی این وضعیت است که به جای سوق دادن به سمت تولید هر روز به سمت یکی از بازارهایی از ارز، طلا، مسکن و خودرو می‌رود و اقتصاد کشور را تخریب می‌کند.

علی لاریجانی در بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: من واقعا برداشتم این است که نوسانات ارز، مسکن و طلا، ربطی به وضعیت خارج ندارد و مقدار زیادی مربوط به داخل است؛ ثقل آن هم رشد نقدینگی است که به خط تولید سوق داده نشده است. البته هیاهوی بین‌ا لمللی تلاطمی ایجاد می‌کند اما راه به سمت تولید تسهیل نشده و نقدینگی یک روز به سمت ارز، یک روز به سمت طلا، یک روز به سمت مسکن و یک روز به سمت خودرو می‌رود و اقتصاد کشور را تخریب می‌کند.

وی افزود: شرایط به شکلی است که نقدینگی زیادی داریم و طرح‌های نیمه تمام عمرانی هم داریم. ما حتما به دنبال این هستیم که شرایط واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی را آن‌قدر تسهیل کنیم که بخش خصوصی به این سمت برود و ضوابط کاهش داده شود. نظام مهندسی باید فکر کند که چطور این طرح‌ها واگذار شود تا نقدینگی جمع شود. این زمینه هم وجود دارد. این کار هم باعث حل معضل نقدینگی می‌شود و هم بازار کار، تولید و ساختمان‌سازی را رونق می‌دهد که این به نفع کشور است.

رییس مجلس گفت: ما آمادگی داریم شرایط را برای واگذاری‌ها سهل کنیم. شما (مهندسان ساختمان) نیز فکر کنید و اگر ایده‌ای داشتید ما آن را در سطح سران قوا بررسی می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: فلسفه اصلی که قانون‌گذار نظام مهندسی ساختمان را تعریف کرد بر این اساس بود که کارهای حرفه‌ای را از امور دیوانی جدا کند؛ چرا که امور دیوانی ما آن قدر ظرفیت کار تخصصی را ندارد و بهتر است از افراد متخصص این حرفه استفاده کنیم و کار را به مردم بسپاریم. همچنان که این فکر در نظام پزشکی هم مطرح بود. ما باید در زمینه کارهای تخصصی تا جایی که ممکن است کار را به صاحبان حرفه بسپاریم. سابقه کار دیوانی در کشور هم نشان می‌دهد که اگر مسیر را به درستی طی کنیم به نفع مردم است.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: نگرانی‌هایی که در مورد شهرفروشی مطرح می‌شود، بعید می‌دانم مربوط به نظام مهندسی باشد. همه ما سال‌هاست که داریم در کشور کار می‌کنیم. از یک زمانی اشکالی در شهرسازی ما به وجود آمد. اولا شهرداری‌ها که با شوراها اداره می‌شدند ضوابط شهرسازی را به درستی رعایت نکردند یا وزارت شهرسازی قدرت نظارت را نداشت. مشکل از آنجا به وجود آمد. چون گفتند شهرداری‌ها روی پای خود بایستند و برای آبادانی شهر، اقدام به شهرفروشی کردند.

رییس مجلس ادامه داد: ما باید منابع پایداری را برای شهرداری‌ها تعریف کنیم؛ آن هم با نظاماتی که وزارت شهرسازی قدرت نظارت داشته باشد. شاید همین که امور شهرداری‌ها به وزارت کشور وصل شده کار درستی نباشد و باید به وزارت شهرسازی وصل شود. این اشکال ساختار دولت است که باید آن را حل کنیم.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: این که کسی بخواهد ساختمان بسازد باید حتما از نظام مهندسی ناظر بگیرد، فشار به مردم است. شما می‌توانید تعیین صلاحیت کنید و به افراد بگویید فلان شرکت‌ها صلاحیت نظارت دارند. البته می‌توانید بگویید برای برج‌های بزرگ از نظام مهندسی یا شرکت‌هایی با گرید بالا اجازه بگیرند ولی در مورد افرادی که ساختمان‌های کوچک می‌سازند نباید این سخت‌گیری انجام شود. حکومت گفته کار را به سازمان نظام مهندسی واگذار می‌کند شما هم کار را برای مردم سهل کنید. البته شرایط باید برای کارهای بزرگ سخت باشد ولی اکثریت قاطع مردم کارهای معمولی دارند و این ایراد را می‌شود حل کرد.

وی با بیان اینکه سپردن کار به بخش خصوصی برای چابک کردن امور دیوانی است ادامه داد: مناقشه دیگری که وجود دارد این است که آیا نظام مهندسی یک واحد دولتی است یا خیر. روشن است که نظام مهندسی واحد دولتی نیست. البته در این مورد رفتار سازمان باید مردمی باشد یعنی کار را برای مردم سهل کند و اعتماد مردم را برانگیزد. برای این که اعتماد عمومی را جلب کنید باید نظام‌هایی را تعبیه کنید و اصلاح درونی انجام شود تا این مناقشه حل شود. من از آقای آخوندی و نظام مهندسی می‌خواهم برای سهل کردن کار برای مردم تلاش کنند و اگر احتیاجی هم به تفسیر قانون بود ما در مجلس این کار را انجام می‌دهیم.

رییس مجلس با بیان این که وضع مهندسین در کشور خوب نیست اظهار کرد: غیر از تعدادی از مهندسین که از نظر مادی وضع خوبی دارند اکثریت مهندسین وضعیت چندان خوبی ندارند و این تلف کردن یک پتانسیل مهم است. مخصوصا در بخش ساختمان باید رونقی ایجاد شود. بخشی که وزارت راه و شهرسازی می‌تواند کمک کند مربوط به ساماندهی بافت‌های فرسوده است که باید محقق شود. ما باید از همه ابزارها استفاده کنیم. این موضوع نیاز به طراحی دارد و باید پیشنهاداتی برای تحرک بیشتر و سوق دادن نقدینگی به این سمت مطرح شود. همچنین در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم می‌توانیم تمهیداتی بیندیشیم که به رونق بخش تولید ساختمان با اولویت بافت فرسوده کمک کند. شما هم اگر طرحی دارید ارائه کنید ما از آن حمایت خواهیم کرد و اگر لازم باشد مجلس در مورد قوانین هم کمک می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه ۵ سال است موضوع واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام در بودجه پیش‌بینی می‌شود گفت: این منطق دو رکن دارد. یکی اصل ۴۴ که بر اساس آن بسیاری از طرح‌های عمرانی که کلنگ خورده و نیمه‌تمام است در صورتی که تکمیل شود هم باید به بخش خصوصی واگذار شود و رکن دوم هم این است که پولی برای اتمام این طرح‌ها وجود ندارد. عقل عرفی حکم می‌کند طرح‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی بدهیم و سرمایه‌گذاری آنها را تسهیل کنیم. متاسفانه دولت این موضوع را جدی نگرفته و این کار به درستی انجام نشده است.

رییس مجلس در پایان با بیان این که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام عمرانی وجود دارد اظهار کرد: دولت پول کافی برای تکمیل این طرح‌ها ندارد و تنها با اوراق مشارکت می‌خواهد آنها را سر پا نگه دارد. در این شرایط غیر از برخی پروژه‌ها که باید ملی انجام شود، اکثریت آنها خارج از این حدود است و می‌توان نسبت به واگذاری آنها اقدام کرد.

به زور نمی‌توان به مردم خدمات ارائه داد

۱ (۳)
وزیر راه و شهرسازی گفت: به عنوان کسی که سال‌ها عضو نظام مهندسی و عضو شورای مرکزی این سازمان بوده‌ام می‌گویم به پیر، به پیغمبر اگر کار نظام مهندسی با میل و رغبت بهره‌بردار نباشد، به زور نمی‌توان خدمتی را به مردم فروخت.

عباس آخوندی  با انتقاد از رویه فعلی حاکم بر سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: در پروژه‌هایی دیده شده که امضای ۲۰۰ مهندس در پای یک نظارت وجود داشته است. معلوم است که این یعنی امضافروشی. این یعنی هیچ نظارتی انجام نشده است. نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم.

وی افزود: اکثر ساختمان‌ها با نقشه هیچ تطابقی ندارد. حرف ما این است که این بساط دو نقشه‌ای را از میان بردارید. من به عنوان کسی که سال‌ها عضو شورای مرکزی نظام مهندسی بودم اعلام می‌کنم به پیر، به پیغمبر اگر کار نظام مهندسی با میل و رغبت بهره‌بردار نباشد، به زور نمی‌توان خدمتی را به مردم فروخت. وقتی به زور خدمتی را می‌فروشید، آخر کار همین دو امضا و سه امضا می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.

آخوندی با بیان این که هر کسی باید خدمات مهندسی ارائه می‌دهد، مسئولیت کار و امضای خود را بپذیرد، گفت: وقتی می‌بینیم که چندین امضا پای یک نقشه وجود دارد یعنی هیچکس کنترل نکرده و همه فرآیند شکلی و صوری است. ما چطور می‌توانیم با این وضعیت سرمان را بالا بگیریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: دولت و شهرداری باید کنترل کنند تا قانون و منافع عمومی حفظ شود ولی بهره‌بردار منافع خود را دارد. بنابراین شما نمی‌توانید هم نظارت و اجرا را با هم انجام دهید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که این خلط مبحث ریشه شهرفروشی و تخلفات است، گفت: ما می‌گوییم کسی که می‌خواهد کنترل کند، یا باید مهندس شهرداری باشد یا مالک خودش کسی را انتخاب کند. لذا دو مفهوم نظارت و بازرسی را تعیین کردیم. ناظر حافظ منافع مالک است ولی بازرس کنترل کننده مقررات ملی ساختمان از طرف شهرداری است.

آخوندی ادامه داد: این خلط مفهوم در حالت اولیه نبود ولی بعدها پدید آمد که با وضعیت فعلی مواجهیم. یک ملغمه‌ای ایجاد شده که هیچ کس به هیچ کس پاسخگو نیست. این قصه جنگل ساختمانی تهران از اینجا بیرون می‌آید. ما گفتیم ناظر و بازرس را تفکیک کردیم. ناظر اصلا قرار نیست حافظ منافع عمومی باشد. البته باید از مقررات تبعیت کند ولی حقوق مالک نمایندگی خواهد کرد و بازرس بخش نظارت که حافظ منافع عمومی و مقررات نمایندگی می‌کند.

نظام مهندسی شترمرغ نمی‌شود

۱ (۱)

رییس سازمان مهندسی ساختمان گفت:‌ سازمان نظام مهندسی یا خصوصی است یا دولتی؛ شترمرغ که نمی‌شود.

فرج‌الله رجبی  خطاب به مهندسان گفت: دوران مهمی را طی می‌کنیم که در این زمان کسانی می‌توانند تاثیرگذار باشند و عیار شخصیت حرفه‌ای‌شان بالا باشد. هیچکس در عرصه مسئولیت برای ما فرش قرمز پهن نکرد. ما خودمان را عرضه کردیم و مردم ما را پذیرفتند.

وی با تشبیه شرایط فعلی سازمان نظام مهندسی به دوران بلا افزود: می‌گویند در زمان‌های عادی گرز باید در حد مرد باشد اما در زمان بلا مرد باید به اندازه گرز باشد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های نظام مهندسی به دلیل ظرفیت بالایی که دارند می‌توانند به کمک دولت و مردم بیایند، گفت: یکی از چالش‌های امروز کشور بحث اشتغال است و یکی از راهکارها برای این موضوع، بخش مسکن است که می‌توان با رونق‌بخشی به حوزه ساختمان، اشتغال را بالا برد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین با اشاره به طرح ملی بازآفرینی شهری اظهار کرد: دولت در ۲۷۰ محله طی افق ۵۰ ساله در نظر دارد که بافت‌های فرسوده را نوسازی کند اما در این کار موفق نمی‌شود مگر این که لایه‌های اجتماعی را درگیر کند. مهندسان در هر عرصه‌ای برای تامین ظرفیت‌های فنی و حتی سرمایه‌گذاری برای این موضوع آماده هستند.

وی تاکید کرد: موضوع بحران آب بر هیچ کس پوشیده نیست. امروز در آبادان، خرمشهر، بوشهر و یزد، همه درگیر مساله آب شده‌اند. ورود به این عرصه هم با نصیحت ممکن نیست بلکه ساختار و برنامه می‌خواهد. تنها جایی که من می‌شناسم می‌تواند به این حوزه کمک کند سازمان نظام مهندسی است. تنها باید موارد صرفه‌جویی را آیین‌نامه‌ای کنیم و بعد بر آن نظارت داشته باشیم. در آن صورت نیز خواهید دید که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

رجبی در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: در برداشت از مفاهیم ابهام‌هایی وجود دارد که فرصتی است تا از تجربه ۲۰ سال گذشته استفاده کنیم. باید نمونه‌هایی از عدم تصدی‌گری دولت داشته باشیم.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی یا خصوصی است یا دولتی. شترمرغ نمی‌شود. از نظر ما این دستگاه قطعا خصوصی است. با این نگاه رشد می‌کند و بالنده می‌شود. در بررسی قانون اتفاق جدیدی افتاد که گفتند سازمان نظام مهندسی و نظام فنی اجرایی مکمل یکدیگر باشند. هیچ کدام ذیل دیگری قرار نگیرند بلکه هم‌افزایی ایجاد کنند.

وی با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: وقتی زلزله کرمانشاه را با زلزله منجیل و بم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم آمار کشته‌ها بسیار پایین‌تر بود و به ۵۰۰ نفر رسید. البته همین ۵۰۰ نفر هم زیاد است. پایین آمدن تعداد کشته‌ها قسمت روشن فعالیت مهندسان است و تعداد ۵۰۰ نفری که از هموطنان‌مان از بین رفتند نقطه تاریک این موضوع است باید تلاش کنیم سایه‌ها را به نقاط روشن تبدیل کنیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان یک انجمن در شهر اهواز می باشد

      نظرات