همایش آموزشی توجیهی مقررات ملی ساختمان ویژه پذیرفته شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسی برگزارشد

همایش آموزشی توجیهی مقررات ملی ساختمان ویژه پذیرفته شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسی برگزارشد




همایش آموزشی توجیهی مقررات ملی ساختمان ویژه پذیرفته شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسی در روز جمعه ۲۳ تیر ماه با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از مهندسان جدید الورود در تالار دانشگاه شهرداری مشهد برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، در این همایش یکروزه مهندس مهدی وکیلی مشاور حقوقی سازمان با پخش تصاویری از حوادث کارگاههای ساختمانی هشدار های ایمنی قبل و بعد از امضای قرار داد ساخت پروژه ساختمانی را برای مهندسین تشریح کرد .

وی گفت: شما که از امروز وارد کار حرفه ای می شوید ، باید با قوانین و مقررات ساختمان آشنا شوید، تا در دوران انجام کار حرفه ای مشگلی برایتان پیش نیاید .

مهندس وکیلی ادامه داد : قبل از شروع پروژه از زمین و پیرامون آن بازدید کنید و به هنگام گودبرداری سازه نگهبان را نصب کنید ، تا حادثه فرو ریختگی دیوارهای جانبی و خسارت های جانی و مالی پیش نیاید .

به گفته وی ۴۰ درصدپروانه های ساختمانی با پایه سه و تا دو هزار متر مربع را شما مهندسین جدید الورود می توانید بسازید ، اگر در حین ساخت و ساز تخلفی در اجرای پروژه دیدید ، گذشت نکنید ، فوراً  موضوع را  به مرجع صدور پروانه (شهرداری)  و نظام مهندسی کتباً اعلام فرمایید ، تا موجب قصور و باز خواست نشود .

وی افزود : بسیاری از مهندسین ناظر بدلیل عدم آشنایی با مسائل ایمنی و گزارش نویسی دچار خسارتهای مالی و پرداخت غرامت سنگین حوادث ساختمانی شده اند .

در بخش دوم جلسه دبیر کمیسیون ایمنی و حفاظت کار سازمان  نظام مهندسی ساختمان استان مسئولیت پذیری ، قوانین و ضوابط ایمنی و قانون مدنی را تشریح کرد .

مهندس محمد نورافشان اظهار داشت: در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، رعایت ایمنی در محیط کارگاهها، حفاظت ابنیه و تاسیسات،  بهداشت کار و محیط زیست در داخل کارگاه و حتی مجاور کارگاه و صیانت از نیروی کار تاکید شده است .

به گفته وی ، بدلیل عدم اجرای آیین نامه حفاظتی در کارگاه های ساختمانی درصد بالائی از حوادث، مهندسین ناظر مقصر شناخته شده اند.

کارشناس ارشد اداره کل کار،رفاه و امور اجتماعی خراسان رضوی، فراگیری آموزش ایمنی را برای کسانی که در کارگاه ساختمانی مشغول کار هستند، لازم دانست و افزود: فراگیری آموزش یک انتخاب نیست ، بلکه یک ضرورت و الزام قانونی است .

مهندس نورافشان تاکید کرد : همچنین در کارگاههای ساختمانی روش های پیشگیری از حوادث ناشی از کار ، رعایت بهداشت کار و حفاظت محیط زیست و حفاظت فردی نظیر استفاده از کلاه ایمنی ،کفش، کلاه ، عینک و کمربند استاندارد  برای تمامی اشخاصی که در کارگاه کار و یا حضو پیدا می کنند، ضروری است .

کارشناس ارشد کار با ارائه آماری از حوادث کارگاهی گفت : در سال ۹۶ در مشهد ۶۵۹ حادثه غیر طبیعی ثبت شده ، که ۳۸ درصد مربوط به بخش ساختمان ، ۳۶ درصد بخش صنعت ، و بقیه مربوط به دیگر حوادث نظیر خدمات بود ، که ۴ درصد حوادث منجر به فوت ، ۴۳ در صد شکستگی اعضای بدن ، ۲۱ درصد جراحت ، ۱۳ درصد برخورد اجسام سخت ، ۱۷ درصد ریزش آوار ، ۴ درصد برق گرفتگی بوده است .

وی  در پایان سخنانش بر گزارش نویسی ساختمان و بیمه مسئولیت مدنی کارکنان در انجام عملیات ساخت و ساز  تاکید کرد.

مهندس سید مجید تقوی مدیر بخش گاز سازمان هم با نمایش فیلمهای گاز گرفتگی  اشخاص در ساختمان گفت : اینگونه حوادث را بی توجهی در ساخت و سازها  و بی توجهی ساکنان ساختمان براثر مسدود بودن دودکش ها ، استفاده از وسایل گازسوز غیر استانداردو غیره دانست.

مهندس محمد رضا مهردوست معاون پذیرش و آموزش سازمان ضمن خوش آمدگویی به مهندسین جدید الورود ، شرکت در دوره های آموزشی ، باز آموزی و آشنایی با قوانین مقررات ملی ساختمان و اهمیت دادن به حرفه  مهندسی را مهم دانست .

مهندس امیر طالبیان، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان، فرآیند صدور پروانه اشتغال و خدمات الکترونیکی و سایت سازمان را تشریح کرد .

در پایان همایش، با قرائت سوگندنامه ورود به حرفه مهندسی، مراسم تحلیف با شکوه برگزار شد

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی یک انجمن در شهر مشهد می باشد

      نظرات